M'n paard liep ineens heel erg kreupel, dierenarts laten komen en er is afgelopen woensdag een hoefzweer bij Hydalgo geconstateerd.. De dierenarts heeft in zijn hoef gesneden en er kwam heel veel troep uit. Ze adviseerde mij om twee keer per dag zijn hoef in de biotex te zetten, dus dat heb ik braaf elke dag gedaan. Eergisteren kwam er nog meer troep uit, maar nu komt er niets meer eigenlijk. Ik ben vergeten te vragen hoelang (hoeveel dagen) het biotex badje nodig was, iemand die hier ervaring mee heeft en dit weet?? Paard loopt trouwens weer helemaal goed. Is best een gevlieg, aangezien paard een half uur rijden van huis staat. Dus elke dag twee uur in de auto, maar hebben het er voor over natuurlijk!
De hoefsmid komt aanstaande woensdag, die gaat dan kijken hoe het gaat en of het eventueel nog een keer open gesneden moet worden. DA belt woensdag ook nog om te vragen hoe het gegaan is met de hoefsmid en hoe het verder moet.
Komt geen troep meer uit? Zorg dat je het nog wel even schoon houd na het rijden. Maar wij stoppen altijd als de troep eruit is. Woensdag ziet ze smid vanzelf of het weg is, of er nog een ontsteking onder zit.
Runa
Geplaatst: 26-10-15 23:23
Bij mij moest het toen een week, maar er kwam geen rommel uit toen de DA erin had gesneden.
Misschien even een belletje naar de DA om het zeker te weten?
Glen94
Geplaatst: 26-10-15 23:30
Ik heb met de mijne 3x per dag 10 minuten moeten doen en dit zolang totdat het week genoeg was om het open te kunnen snijden, bij haar was het ook wel een enorm gecompliceerd pakket waar je wonder boven wonder goed vanaf is gekomen. Ook daarna nog een week lang moeten weken. Pas wel op want boitex is een enorme huid- freter. Kort nadat alles weer geheeld en genezen was heeft haar hele koot holte opengelegen van de irritatie. Het is echt een must om goed te drogen na het weken. Een hoefzweer moet zeker niet onderschat worden en kan grote gevolgen hebben zou het dus zeker even navragen bij je da.
Wat je kan doen is na het spoelen een watje met vaseline erin doen, daarna de hoef verpakken met vetwrap en duck tape. Zo zou je het tot woensdag kunnen beperken tot 1 keer per dag. Als je paard goed loopt is er waarschijnlijk geen andere zweer meer, en is het fijn als het open blijft tot de hoefsmid het gecontroleerd heeft omhet daarna rustig te laten drogen