Aanhoudende koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Aanhoudende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:46

Goedenavond allemaal !

Afgelopen donderdagavond kwam ik bij mijn merrie , om haar eens lekker te verwennen met appels en wortels ...
Echter werd het me na een paar seconde al duidelijk dat ze weer koliek had .
Veearts gebelt en deze is op bezoek geweest .

Ze heeft weer de nodige spuitjes gehad die maximaal binnen 8 uur moesten werken !
Volgende dag leek ze al minder koortsig ( kon absoluut geen koorts meten want in de buurt van kont en buik was al een no go en gingen de benen al naar achteren) alleen was een aanraking aan de buik al weer een drama.
Veearts aan de telefoon gehad en moest het aankijken
Zo ook de volgende dag, zaterdag zelfde ritueel
Hij zei dat het nog wel paar dagen aan kon houden dat de buik zo zwaar gevoelig was..
3 tot 5 dagen !

Echter nu vandaag weer zelfde ritueel
De buik is echt een plek wasr ik niet aan mag komen omdat het haar z'n pijn doet ...( met eerdere kolieken kon ik alles nog met haar maar een deken af doen mag nu al niet eens meer)

Nu ben ik zwaar in twijfel met die paar dagen ...
En maak me steeds meer en meer zorgen...
Die buik blijft zo overgevoelig

En ben nu ten einde raad ...
Iemand ervaring met z'n langdurige "koliek"?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:48

Wat vervelend! :(:)
Hoe ontworm je?
Krijgt je paard een vitamine/mineralen supplement?Tekorten kunnen ook weleens voor spierkrampen zorgen,en om de darmen liggen spieren.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:49

Dit lijkt me niet oké. Wij hebben eerder ook wel eens zulke sluipkoliekers gehad (nu veel minder door verandering van voerbeleid, maar dat even terzijde), en dat ging niet zomaar over. Ik zou echt niet akkoord gaan met "even aankijken". Anders maar een andere DA, iemand die meer doorpakt, of op de trailer naar een kliniek, laten nakijken. Sterkte!

Dusja1

Re: Aanhoudende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:52

Ik volg even, heb er momenteel ook zo een staan. Die staat inmiddels wel al het hele weekend op de kliniek

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:53

Ik zou het paard ook naar de kliniek brengen Als dat voor het paard nog mogelijk is iig En de reis niet te lang Of iig contact opnemen met een goede kliniek wat je het beste kunt doen Sterkte

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:01

Ontwormen wanneer nodig ! Heb geregeld de veearts op bezoek gehad de afgelopen maanden ! Dus daar ligt het dan niet aan ...

Ze krijgt verder geen supplementen !
Staat 24/7 buiten en krijgt dagelijks wortels/appels en of slobber !

Laatste keer koliek is het ritje lienden geweest , en daar is echter helaas niks uitgekomen

Veearts heeft het nu gehad over een internist waar ze waarschijnlijk heen moet omdat ze al 2 jaar zo aan het sukkelen is met koliek ...

Moet er wel bij zeggen dat ze normaal eet en ze geen diaree meer heeft of amper
Maar die buik , nog nooit zo erg geweest dat ik nog niet eens de deken mag af halen of dat het zo lang zo pijnlijk is gebleven
We zijn nu 5 dagen verder ondertussen ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:16

lovelygirly schreef:
Ontwormen wanneer nodig ! Heb geregeld de veearts op bezoek gehad de afgelopen maanden ! Dus daar ligt het dan niet aan ...

Ze krijgt verder geen supplementen !
Staat 24/7 buiten en krijgt dagelijks wortels/appels en of slobber !

Laatste keer koliek is het ritje lienden geweest , en daar is echter helaas niks uitgekomen

Veearts heeft het nu gehad over een internist waar ze waarschijnlijk heen moet omdat ze al 2 jaar zo aan het sukkelen is met koliek ...

Moet er wel bij zeggen dat ze normaal eet en ze geen diaree meer heeft of amper
Maar die buik , nog nooit zo erg geweest dat ik nog niet eens de deken mag af halen of dat het zo lang zo pijnlijk is gebleven
We zijn nu 5 dagen verder ondertussen ...

ontwormen wanneer nodig...o.k...maar wanneer was de laatste keer?
Ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt.Supplementen zorgen er voor dat een paard geen tekorten kan krijgen.Vooral mineralen spelen een hele belangrijke rol bij spierkrampen...om de darmen liggen spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:29

waarom staat dit paard nog niet op een andere kliniek dan? Dat snap ik niet zo goed...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:33

Zijn het perioden van koliek of is het gedurende deze 5 dagen helemaal niet weggeweest?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:38

Hoeveel appels en wortels krijgt ze per dag?
En hoeveel slobber??

Hoe is haar mest?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:40

Is je paard wel opgevoeld door de da?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:48

Staat ze op gras en zo ja, op wat voor gras? Kort, lang, veel gras, weinig gras? Krijgt ze hooi of voordroog bijgevoerd? Verder heb ik dezelfde vragen als Geerke en Casarell. Ik vind het raar dat jouw DA je zo lang laat aanmodderen, want zo komt het op mij wel over.
Heeft ze verder nog verschijnselen dan behalve dat ze niet aangeraakt wil worden bij haar buik, dat ze het dek niet af wil, dat ze niet getemperatuurd wil worden? Schraapt ze, gaat ze af en toe liggen, draaft ze zomaar in de wei, staat ze zielig in een hoekje? staat ze overigens nog met andere paarden en zo ja, hoe lang staat ze met deze paarden samen?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:48

@ Geerke: Nee kan zijn dat ik je inderdaad niet goed begrijp! Maar ben de laatste dagen een beetje een warhoofd geworden ! Mijn excuses !
Ik zal me er eens in gaan verdiepen ! Voordien nog nooit gedaan!
De laatste keer is al wel even geleden, kan me zo even niet herrineren wanneer de laatste keer was.

@joolien: Omdat ik eigenlijk hele goede ervaringen heb met deze kliniek! En voornamelijk met 1 veearts die me keer op keer heel goed helpt!

@Eilleen333: De eerste dag was het hefstigste! Koorts, Flemen,Schrapen met haar been, Niet willen eten,Afgelopen dagen was dat allemaal niet meer, Echter alleen de buik waar ik absoluut maar dan ook absoluut niet aan mag komen... Dat heeft alle dagen aangehouden,
En ze is iets onrustig/opgefockt!

@Casarell: Ze krijgt 2 appels en een stuk of 4 wortels van middelgroot formaat per dag,
Kwa slobber is het ongeveer een kwart emmer. De eerste paar dagen was haar mest gewoon diarree wat er letterlijk en figuurlijk uit spoot, maar nu word dat steeds een beetje beter!

@Ootie: De veearts die gekomen is, heeft alleen geluisterd met zijn stetoscoop of hoe dat ding ook heet.... Waarmee ze luisteren naar hartslag, naar de buik. en heeft een beetje gevoeld even kort door de bocht gezegt.

Even ter vermelding! Heb alles voor mijn paard over! En bel liever 1 keer te veel als te weinig!
En de veearts is er altijd bij twijfel.
Alleen in dit geval twijfel ik dus weer...
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 26-10-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:51

Jet schreef:
Staat ze op gras en zo ja, op wat voor gras? Kort, lang, veel gras, weinig gras? Krijgt ze hooi of voordroog bijgevoerd? Verder heb ik dezelfde vragen als Geerke en Casarell. Ik vind het raar dat jouw DA je zo lang laat aanmodderen, want zo komt het op mij wel over.
Heeft ze verder nog verschijnselen dan behalve dat ze niet aangeraakt wil worden bij haar buik, dat ze het dek niet af wil, dat ze niet getemperatuurd wil worden? Schraapt ze, gaat ze af en toe liggen, draaft ze zomaar in de wei, staat ze zielig in een hoekje? staat ze overigens nog met andere paarden en zo ja, hoe lang staat ze met deze paarden samen?

Ze staat 24/7 op gras! kort gras, wel redelijk oppervlakte maar met ''normaal'' gras als je begrijpt wat ik bedoel.
Snap wat je bedoeld met dat aanmodderen! Maar ze dachten persoonlijk dat het een paar dagen aan zal houden, de pijn in haar buik.

Verder is ze wat extra chagerijnig. En als ze net haar emmer met appels heeft gehad weet ze niet hoe snel ze weer terug moet rennen met de rest!
Ene moment zondert ze zich af volgende moment is ze niet bij de rest weg te slaan, Voor haar doen.
Ze staat samen met andere paarden en met deze paarden staat ze al langer als een jaar mee samen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:55

Als ze op kort gras staat, kan ze misschien grond/zand binnen gekregen hebben.
Wellicht checken of er zand in de mest zit?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:00

Dunne diarree wat zurig ruikt duidt vaak op krampkoliek.
En sommige paarden kunnen niet goed tegen wortels, en worden er koliekerig van..

Ik zou om te beginnen eens stoppen met de wortels en de appels..
En dan eens aankijken of er verbetering in zit.. ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:02

Kort gras verhoogt de kans op zandkoliek. Ik zou sowieso beginnen met drie ballen mest oplossen in water en dan voorzichtig af te gieten, dan zie je zand achterblijven ( in een emmer). Kan ook in een doorzichtige lange handschoen hoor, dan hoef je het niet af te gieten. In de handschoen is een vingerkootje zand al veel te veel. In de emmer meer dan een theelepel.

Wormen is ook een optie als ik dit zo lees, allemaal tegelijk ontwormen met een krachtig wormmiddel, equest of equest pramox is zeker wel nodig nu.

Ook is de kans groot dat ze problemen heeft aan haar dikke darm. Dat had een paard bij ons op stal ook. Die had vooral in het najaar last van koliek, die had ook veel last van oedeem onder haar buik. Daar kan je nog naar kijken als je het dek af krijgt of onder het dek kan kijken, onder haar buik twee dikke strengen vanaf haar voorbenen naar haar achterbenen zeg maar met vocht. Je weet dat het vocht is als je je vinger er in drukt en er een putje achterblijft dat langzaam weer opvult. De darmwand van dat paard was verdikt en nam daardoor veel minder voedingsstoffen op, ook was ze erg gevoelig voor nat gras en voordroog.

Ik zou sowieso stoppen met de appels en de wortels, dat is eigenlijk alleen maar vulling die gasvorming kunnen veroorzaken en dat wil je nu zeker niet. Geen dingen veranderen verder en dan eens zien of het met een week minder is. Helpt dat onvoldoende zou ik droog hooi gaan bijvoeren ( buiten het goed ontwormen van de hele kudde, sterk middel en zeker niet te weinig!!!).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:03

Ik zou voorlopig de appels niet voeren. Stikken van de suikers en dat is helemaal niet goed voor je paardje. Af een toe een stukje kan best, maar twee per dag vind ik erg veel. Hoe ziet je voerregime er verder uit? Hoeveel en wat voor brok geef je of alleen de slobber?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:09

Mijn paardje staat ook 24 uur op het gras en had vandaag koliek. Misschien te maken met weersverandering en gras. Kan het ook een maagzweer zijn?

Mijn paardje is destijds in Lienden geopereerd en heb dus ook goede ervaring met Lienden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:18

Liggen er geen eikels in je weiland?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:02

Aangezien de koliek vaker voorkomt zou het ook goed kunnen zijn dat het met haar hengtigheid te maken heeft Is hier door de DA al eens naar gekeken ?Ken meer merries die hier last van hebben in de vorm van koliek verschijnselen

Had in me vorige post niet helemaal door dat het een merrie was overheen gelezen

Hoe gaat het met haar?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:24

cynthiar schreef:
Liggen er geen eikels in je weiland?

Of esdoorns rondom de wei..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 02:34

Hoe is je hooi.? Of voer je voordroog.?
Zit daar geen bacterie in.?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:09

Zou zeker de mest controleren op zand en preventief ontworpen om alles uit te sluiten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:21

Afschuwelijk om je paard zo te zien.

Ik zou haar opladen en naar een kliniek brengen en grondig laten onderzoeken.
Niet alleen darmen, maar ook gynaecologisch.

Een eierstok cyste kan ook zulk gedrag en pijn veroorzaken. Kan juist in deze tijd van het jaar gemakkelijk ontstaan doordat de cyclus van een merrie naar de winter toe minder regelmatig wordt of zelfs uitblijft.

Grondig klinisch onderzoek
Bloed, mest en worm onderzoek en de jaarlijkse kuur met Equest Pramox geven.
Echo van de darmen
Echo van de inwendige geslachtsorganen + opvoelen