mond kapot, duur genezing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

mond kapot, duur genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:31

Mijn merrie heeft gisterochtend een ongeluk gehad op de poetsplaats. Op weet ik het welke manier heeft ze een van de halstertouwen waarmee ze vast stond door haar mond gehaald en heeft zowel haar mondhoeken als lagen open getrokken omdat ze er vol tegenin is gaan hangen.

Iemand ervaring hoe lang de genezing daarvan duurt?

Voorlopig dus maar even bitloos rijden maar dan kan ik ook alvast wedstrijden afmelden.

Dorine92

Re: mond kapot, duur genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:38

Als je even helemaal geen bit indoet zal het denk ik minimaal zo'n 3 a 4 weken duren. Als je wel een bit indoet kan je rustig een half jaar aan het klooien blijven. Lijkt me duidelijk dat ik je de eerste optie aanbeveel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:39

Beschadiging aan de lagen kan wel enkele maanden duren helaas!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:41

ik gok ook een week of 4 ligt er natuurlijk aan of het diepe sneden zijn of een schaafwond. Diepere sneden (vooral IN de mond) kan makkelijk een maand of twee duren.

Is de tong niet beschadigd?
Ik heb eens een paard aan de hand gehad met een snee (bijna half door) in z'n tong. Dat is gaan ontsteken, en na een lange tijd met ademhalingsproblemen door de tong is het paard ingeslapen.
Niet om je bang te maken uiteraard, maar wel even goed kijken hoe de tong eraan toe is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:22

Bedankt! Dan wacht ik voor de zekerheid minstens tot de jaarwisseling. Ik schiet er niks mee op om te vroeg een bitje terug in te hangen en gelukkig zit ze nog echt in de beleerfase dus bitloos kan zelfs nog wel een meerwaarde hebben misschien.

Tong moet ik nog goed bekijken, gisteren was de hele mond een grote bloederige troep dus was het lastig om exact alle wondjes te zien. Op de lagen rechts was het helaas echt wel een goede jaap. Ze eet gelukkig wel goed, dat was al een opluchting.

Dan moet mijn hengst maar even invallen tot die tijd op wedstrijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:27

beleerfase en wedstrijden?Gaat dat samen? :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:33

Ik bedoel gewoon richting B zeg maar ;) wat schakelwerk in alle gangen en nog simpel voorwaarts neerwaarts, pasje wijken... Ze zou deze winter in België en op oefendressuur wat B-proefjes lopen, zodat ze tegen het buitenseizoen ontspannen B of L kan gaan lopen bij de KNHS.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:59

Ik moest 8 weken wachten toen mijn paard een laag kapot had.. heb die tijd ook bitloos gereden ging echt prima niks aan te merken :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:54

Je mag tot L2 bitloos toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:55

Arabesk schreef:

Jup tm L2 heb toen wel eens in het L1 bitloos gestart haha die gezichten van mensen langs de kant :') Die verwachten geen grote donkerbruine bitloos in de ring.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:16

Arabesk schreef:

In België niet dus dat zou alleen een optie zijn voor volgend voorjaar maar hopelijk is ze dan genezen. Impuls is er aan deze kant van Brabant niet dus deze winter zou ze LRV lopen en wat onderling bij stallen hier (België).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:18

hier in belgie kan je door medische redenen wel uitzondering aanvragen geloof ik. dus effe dierenarts briefje laten schrijven en op voorhand laten weten aan de organisatie zou voldoende moeten zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 07:16

Dat is goed om te weten, bedankt.