Pony al een tijdje aan de diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Pony al een tijdje aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:27

Mijn pony is sinds hij van de wei komt af en aan aan de diarree. Zijn mest is nooit echt mooie ballen geweest sinds dat hij van de wei is gekomen. Verder is er niks aan hem te merken is gewoon een goede gezonde vrolijk pony die goed glimt.

Hij word netjes ontwormd dus imo kan het daar niet aan liggen.

Wat hij te eten krijgt?

Twee keer pd 1/2 kilo biks
Twee keer pd hooi/kuil
Een x per dag drie scheppen daily plus
Een x per dag halve schep musli met omega gold olie.
Veder staat hij op stro

Nu zat ik er zelf aan te denken om de helft van de voorgeschreven olie te gaan voeren maar misschien hebben jullie ook nog tips hoe ik er achter kan komen waar het vandaan komt.

Doordat hij gewoon vrolijk en gezond is heb ik nog niet de neiging om de da te laten komen.

Anoniem

Re: Pony al een tijdje aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:29

Ik zou wel de da laten komen, want paarden zullen niet snel laten blijken als er wat mis is, het zijn immers vluchtdieren.
Dus hup, da erbij, mestonderzoek en bloedonderzoek laten doen, en net zo lang puzzelen totdat je de oorzaak hebt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:36

Een overgang in voeding kan op zich ook zorgen voor de nodige onrust in de darmen.
Kuil is berucht voor het geven van winderigheid en diarree en is eigenlijk ongeschikt voor paarden, die niet herkauwen.
Beter is dan voordroog gras, dat net even anders is dan kuil. Maar hooi is nog beter en dan liefst zo grof mogelijk.

Muesli kan suiker (melasse) bevatten en dat kan ook diarree veroorzaken.
Die daily plus moet ik even opzoeken.

Enfin, ik zou proberen veel meer gewoon hooi te geven om de darmen te vullen.

Waarom krijgt hij die olie?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:42

Bomen in de wei? Onze paarden hadden als we de kastanjes en eikels niet raapten diarree wat toonde op eikelvergiftinging of kastanjevergifting. Als je ze raapt en de paarden voor bent is de diarree zo weer over :) en anders toch even verder denken en evt. DA

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:57

Hier een tinker die er ook erg last van heeft bij overgang wei-paddock. Zij kan niet tegen 'nat' kuil/voordroog. Het is voor ons elk seizoen weer goed kijken naar de kwaliteit van het ruwvoer.

Zodra ze echt droog gevoerd krijgt (het liefst echt hooi) dan gaat het goed, maar de overgang is altijd even een weekje diarree.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:01

Laatst bijgewerkt door F_inley op 25-10-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:03

van kuil raken ze inderdaad aan de diarree.

Enige optie is om zelf eens een paar goede balen hooi te halen en het te proberen.
Heb je het uitgesloten.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:06

Kuil kan idd voor dunne mest zorgen. Verder al eens aan zand gedacht? Toen ik vlozaad kuren ging geven ging het bij die van mij al stel een stuk beter met de darmen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:08

Zand heb ik nog niet aangedacht idd. Hij staat veel in de paddock dus dat zou ook nog kunnen. Wat kan je daar allemaal voor geven? Weet dat er iets bestaat als zandweg?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:28

Ik geef lijnzaad (gekookt) en sinds een tijdje vlozaad/psyllium. Vlozaad hoef je niet te koken, dus het werkt sneller en ik heb het idee dat het ook beter werkt. Je kunt dit bij de ruitershop kopen, maar ik hoop het zelf bij de webshop Pit en Pit. Daar kan je grotere hoeveelheden bestellen en het scheelt je heel veel geld. ;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:32

Thnx voor de tip ga zo eens kijken!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:32

In eerste instantie de olie al weglaten...laxerend wil je niet hebben bij diarree :+
Verder zijn de meeste tips al gegeven denk ik...beginnen met uitsluiten van zaken, dus hooi ipv kuil, de luzerne een tijdje weglaten, de biks / muesli even achterwege laten..enz

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:45

Kuil zou best eens de oorzaak kunnen zijn, je staleigenaar wil het toch ook niet op zijn geweten hebben als de diarree blijvende schade opleverd?
Ik zou gewoon zorgen dat je paard hooi gaat krijgen voor een paar weken, dan kan je testen of dit de oorzaak is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:11

Zand kan je testen door een paar verse mestballen in een plastic handschoen te doen, water erbij en dan even laten hangen. Het zand zakt dan in de vingertoppen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:13

Ik vind wel dat ie belachelijk veel 'extra's' krijgt die allemaal niet bevordelijk zijn voor darmen en 2x pd waarschijnlijk een klein plukje (slecht?) ruwvoer... Begin eerst eens met veel veeeeeeel meer hooi te gaan voeren....

Mijn pony is ook super gevoelig ervoor helaas. Die is aan de scheit van kuil, van elke baal wisseling sowieso, en ook als ie teveel krachtvoer krijgt. Gewoon heel veel hooi (vrijwel onbeperkt) en beetje slobber en dan is er niets aan de hand...

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:18

Toydoll schreef:
Ik vind wel dat ie belachelijk veel 'extra's' krijgt die allemaal niet bevordelijk zijn voor darmen en 2x pd waarschijnlijk een klein plukje (slecht?) ruwvoer... Begin eerst eens met veel veeeeeeel meer hooi te gaan voeren....

Mijn pony is ook super gevoelig ervoor helaas. Die is aan de scheit van kuil, van elke baal wisseling sowieso, en ook als ie teveel krachtvoer krijgt. Gewoon heel veel hooi (vrijwel onbeperkt) en beetje slobber en dan is er niets aan de hand...

Er word gewoon voldoende ruwvoer gevoerd twee x pd hij staat in pension dus daar kan ik verder niks aan doen. Vind dat je beetje te snel conclusies trekt met je klein plukje en slecht.

En extra's hij krijgt gewoon drie x pd eten ik zie dat niet als extra gewoon als eten na net rijden.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:18

Polly schreef:
Zand kan je testen door een paar verse mestballen in een plastic handschoen te doen, water erbij en dan even laten hangen. Het zand zakt dan in de vingertoppen.

Bedankt voor de tip

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:24

Ik zou toch het gesprek aangaan met je stalbaas over de mogelijkheden met het kuil, meerdere mensen geven aan dat dit waarschijnlijk de oorzaak is en eerlijk gezegd snap ik niet dat je deze (duidelijke) mogelijke oplossing ontwijkt/afwimpelt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:37

Veel eten voor een zo'n jong ding van net 2,5 jaar, 2keer halve kg biks is al meer dan genoeg naast voldoende ruwvoer..meer hebben ze echt niet nodig.
Hij is nu al aan het werk voor de koets..wat ga je dan als hij bv 6 jaar is en intensief aan het werk gezet word?

Mijn vorig rijpaard waarmee ik intensief reed en meer als 30km mee deed,kreeg zelf nooit zoveel..en die was toch echt wel enorm in het werk,zelf al was ze 1m78.

Veel aan suikers,eiwitten en zetmeel kunnen voor diarree zorgen,helemaal als ze kuil krijgen..dit is oon de reden dat ik nooit meer kuil inkoop en geef aan de paarden.

lisaleijt93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:46

Mijn paard is ook een tijd aan de diarree geweest (maanden). Verschillende keren da erbij gehad. bloedonderzoek gedaan en extra mest onderzoeken gedaan.
Hij had een verslechterde weerstand kwam uit het onderzoek. Ik moest al het "extra" zoals brokken muesli enz. er af halen en alleen nog maar onbeperkt ruwvoer voeren.

De tip om uit ze vinden of er zand in zijn darmen zit is al gegeven heb ik toen der tijd ook gedaan. Was bij mijn paard niet het geval. Wel werd ik er op geattendeerd dat het ook kan komen door wormen die zich nestelen in de darmwand van je paard en daardoor kleine wondjes in de darmwand maken en de darmen geïrriteerd raken met als gevolg diarree. Op advies van de da ontwormt ook al had hij geen ei telling uit het mestonderzoek.

Persoonlijk vind ik dat een paard onbeperkt ruwvoer moet krijgen. Ik snap dat dat niet altijd mogelijk is op ieder pension stal omdat er de meningen ook over verdeeld zijn. Mijn paard heeft dit gelukkig wel.

Ik heb er helaas niet uitgekomen met mij da omdat hij mijn paard langdurig op de prednison wilde hebben.

Er kwam een Osteopaat bij ons op stal en die zei dat hij mijn paard van de diarree af kon krijgen. Mijn paard had nog last van zijn castratie (hij was klophengst en is laparoscopische geopereerd) en van zijn milt. Hij heeft hem hiervoor behandeld en gaf twee supplementen die ik doormiddel van druppels door zijn voer moest geven. Ook adviseerde hij om 5 dagen vlo zaad (psyllium) te voeren om hem even rust in de darmen te geven en het vocht er zo snel uit te krijgen. Vlo zaad mocht ik alleen in korte periodes geven en niet te vaak achter elkaar omdat je de darmen hier "lui" van kunt maken.

Uiteindelijk is mijn paard er in de loop van de tijd vanaf gekomen. Ik denk persoonlijk zelf dat mijn paard reageert op biologische hooi. Dit word bij ons op stal veel gebruikt en wanneer er een nieuwe lading komt heeft hij altijd een paar dagen diarree ik denk dat zijn darmen gewoon moeten wennen aan het verandering van hooi.

succes! Ik hoop dat je pony snel opknapt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:31

Mijn paard is de spinazieallacremekoning van stal. Dat heeft hij elk jaar als het herfstig winters wordt. Het is me nooit en met niks gelukt dit tegen te gaan. HIJ krijgt keurig zijn natje en zijn droogje, komt niks te kort incl tandartsen, ontwormingen inentingen etceterea dus heb ik besloten dat dit bij hem hoort.
Alleen worden regelmatig zijn billen gewassen waar hij geen bezwaar tegen heb mits ik warm water gebruik.
In het voorjaar als het gras niet meer nagelnieuw is gaat het weer over.
Mij is verteld door de DA dat het mogelijk veroorzaakt wordt doodat hij als veulen niet genoeig ontwormd is en daardoor de darm als het ware gevoelig is.
Dus dat kan ook, dat je het niet weet op te lossen maar jullie wel gelukkig zijn.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:54

Probleem is gevonden hij krijgt nog maar 1/3 olie en er is niks meer aan de hand.
De hoeveelheid olie bleek voor een paard te zijn na wat kijken en lezen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:55

LauLauu schreef:
Veel eten voor een zo'n jong ding van net 2,5 jaar, 2keer halve kg biks is al meer dan genoeg naast voldoende ruwvoer..meer hebben ze echt niet nodig.
Hij is nu al aan het werk voor de koets..wat ga je dan als hij bv 6 jaar is en intensief aan het werk gezet word?

Mijn vorig rijpaard waarmee ik intensief reed en meer als 30km mee deed,kreeg zelf nooit zoveel..en die was toch echt wel enorm in het werk,zelf al was ze 1m78.

Veel aan suikers,eiwitten en zetmeel kunnen voor diarree zorgen,helemaal als ze kuil krijgen..dit is oon de reden dat ik nooit meer kuil inkoop en geef aan de paarden.

Als hij echt intensief aan het werk gaat krijgt hij 2 kg biks per dag plus ruwvoer. En de rest is de ene dag meer dan de andere dag ligt eraan wat hij gedaan heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:02

je moet vooruit voeren....niet als heeft gewerkt.Dat heeft geen zin.
Ik vind dat hij aardig veel eten krijgt.En kuil is voor koeien. :+
Heb je een foto van hem?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:11

@Lisaleijt, Werkt vlo zaad hetzelfde als Sand-ex ?