fikse snee achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JolanV

fikse snee achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 20:33

hoi!

vandaag is het lievelingspaard van een goede vriendin van mij op de manege blijkbaar tussen het prikkeldraad gekomen. alle manegekinderen waren verder weg dus die hebben, gelukkig, niks gezien. er lag een beste plas bloed bij en het was opgezwollen. lopen deed hij wel, maar het been ging voor de rest wel op rust. hij ging een keer op zijn been staan en toen spatte het bloed er uit.
gelijk de dierenarts gebeld natuurlijk.

tot de tijd dat de dierenarts er was hebben we het paard wat geborsteld en hooi gegeven. hij leek niet gestresst.

de dierenarts kon het niet hechten, omdat er wat vlees uitkwam (opgezwollen, dus niet zomaar) en omdat de huid eromheen ook dik was. de wond is 5/10 minuten lang schoongespoeld met koud/lauw water. daarna heeft de dierenarts er zo'n witten lap opgelegd en vastgemaakt en heeft hij daarna zo'n soort blauw, hard verband daaromheen gedaan.

het paard heeft nu boxrust en krijgt medicijnen. over anderhalve week wordt er gekeken of er een vochtzakje kapot is, dat viel namelijk niet te zien.

mijn vraag is nu hoe het verder hoed verzorgd kan worden. ik ga er geen extra rotzooi op smeren, omdat het daar alleen maar dikker en pussig van wordt.

alvast heel erg bedankt!

sorry voor de lange tekst :-p
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-10-15 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

rien10

Re: fikse snee achterbeen *KAN SCHOKKEND ZIJN*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:34

Dit moet je toch echt aan de DA vragen, niet aan ons. Succes en sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:35

Schoonhouden (alleen de troep eruit) en eventueel kijken naar iets van honingzalf (Mesitran) dit kan de genezing nog wel eens bevorderen

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:36

Het is toch een manege paard?
Dan is dat toch de zorg van de eigenaar van de manege?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:36

Ik neem aan dat de dierenarts zijn instructies heeft achter gelaten?
En daarbij is het een manege paard. Neem aan dat de eigenaar van het paard de nodige voorzorgsmaatregelen treft.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:44

Hoezo schokkend? Er staan geen foto's bij. Ik zou hulp vragen aan de behandelende dierenarts in dit geval!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:45

Ik zou me daar in jouw positie (manegeklant, of vriendin van een manegeklant) niet mee bemoeien maar aan de eigenaar of stalhulp overlaten.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:02

MonteKarlo schreef:
Het is toch een manege paard?
Dan is dat toch de zorg van de eigenaar van de manege?

dat is waar, maar ze hebben zoveel paarden. wij helpen sowieso al extra dus die hulp waarderen ze wel met alle andere dingen die ze aan hun hoofd hebben. ik bedoel ook geen zalfjes enzo maar afspoelen ofzo. ik vraag in ieder geval eerst toestemming voordat ik iets doe. ze hebben dat meisje daarvoor al gevraagd of ze hem extra wilde verzorgen en wij vinden het alleen maar fijn om te helpen.
Laatst bijgewerkt door JolanV op 24-10-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:03

TurboTinker schreef:
Ik neem aan dat de dierenarts zijn instructies heeft achter gelaten?
En daarbij is het een manege paard. Neem aan dat de eigenaar van het paard de nodige voorzorgsmaatregelen treft.

dat ga ik nog even vragen, maar hoe meer suggesties hoe beter, dan kunnen zij altijd nog ja of nee zeggen. zie voor meer info over de vraag mijn vorige quote.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:05

MayDayParade schreef:
Ik zou me daar in jouw positie (manegeklant, of vriendin van een manegeklant) niet mee bemoeien maar aan de eigenaar of stalhulp overlaten.

wij helpen zoveel op de manege; als de manegekinderen weg zijn vegen en opstallen, helpen met de lessen. we zijn daar ook goed bekend. kijk voor meer info even naar mijn vorige quote ;).

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:06

wilma12 schreef:
Hoezo schokkend? Er staan geen foto's bij. Ik zou hulp vragen aan de behandelende dierenarts in dit geval!

ik heb het over een beste plas bloed en vlees dat je eruit ziet. sommigen zijn daar gevoelig voor.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:08

prugelpiet schreef:
Schoonhouden (alleen de troep eruit) en eventueel kijken naar iets van honingzalf (Mesitran) dit kan de genezing nog wel eens bevorderen

bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:13

Wond is verbonden, dus afblijven nu en als verband los raakt DA bellen. Ik vermoed dat de DA maandag wel weer langs komt om opnieuw te verbinden. Weet je niet wat de DA tegen de manegehouder gezegd heeft?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:16

Ik zou er niet aankomen, overlaten aan de eigenaren van het paard (manege houder of dierenarts).
Jullie zijn toch ook manegekinderen?
Ik zou me gewoon blijven bezig houden met vegen en opzadelen. :)

Is misschien niet zo aardig, maar ik heb ooit mijn paard een paar maanden op een manege gehad.
En een paar van die jonge tienermeisje die dachten de wijsheid in pacht te hebben, zich overal mee bemoeiden, daar altijd rond liepen, vond ik alleen maar erg irritant. :D
Niet dat jullie zo zijn, er waren ook genoeg leuke meisjes!, maar jouw topic deed me weer terug denken aan de tijd dat ik mijn paard tijdelijk op een manege had. (doe ik ook nooit weer :+ )
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-10-15 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:18

Niets doen, overlaten aan de eigenaren: zij hebben instructie van de dierenarts gekregen. Is hun verantwoordelijkheid en ik vind het niet de taak van de jeugdige klant om zich daarmee te bemoeien. Als ze je hulp nodig hebben daarmee, benaderen ze jullie wel. Heel simpel; je kan het erger maken door er zonder kennis en kunde met wat advies van alleen internet aan de wond te lopen pielen.

Ik zou zeggen, neem een worteltje mee voor t paard.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:28

tamary schreef:
Wond is verbonden, dus afblijven nu en als verband los raakt DA bellen. Ik vermoed dat de DA maandag wel weer langs komt om opnieuw te verbinden. Weet je niet wat de DA tegen de manegehouder gezegd heeft?

mijn vriendin liep een beetje overstuur/emotioneel weg dus ik ben achter haar aangegaan. er stond een andere vriendin bij. ik zal het wel even aan haar vragen.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:29

Barbet schreef:
Ik zou er niet aankomen, overlaten aan de eigenaren van het paard (manege houder of dierenarts).
Jullie zijn toch ook manegekinderen?
Ik zou me gewoon blijven bezig houden met vegen en opzadelen. :)

Is misschien niet zo aardig, maar ik heb ooit mijn paard een paar maanden op een manege gehad.
En een paar van die jonge tienermeisje die dachten de wijsheid in pacht te hebben, zich overal mee bemoeiden, daar altijd rond liepen, vond ik alleen maar erg irritant. :D
Niet dat jullie zo zijn, er waren ook genoeg leuke meisjes!, maar jouw topic deed me weer terug denken aan de tijd dat ik mijn paard tijdelijk op een manege had. (doe ik ook nooit weer :+ )

ah oke! nee, als ik zie dat ze het liever niet hebben ofzo dan vraag ik het ook gewoon niet. ik wil gewoon voorkomen dat hij ingeslapen moet worden.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:31

vuurneon schreef:
Niets doen, overlaten aan de eigenaren: zij hebben instructie van de dierenarts gekregen. Is hun verantwoordelijkheid en ik vind het niet de taak van de jeugdige klant om zich daarmee te bemoeien. Als ze je hulp nodig hebben daarmee, benaderen ze jullie wel. Heel simpel; je kan het erger maken door er zonder kennis en kunde met wat advies van alleen internet aan de wond te lopen pielen.

Ik zou zeggen, neem een worteltje mee voor t paard.

zal ik zeker doen! ik was ook zeker niet van plan ietd te doen zonder toestemming. ik moet er niet aan denken dat ik achteraf te horen krijg dat dat helemaal niet goed is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:39

als je er geen verstand van hebt moet je dit overlaten aan mensen die er wel verstand van hebben.
Als je er wel verstand van hebt leg je om de dag een schoon steriel(gaasje)drukverband aan,spuit30 ml intramusculair AB in.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:43

Ik ben ook van mening dat je deze vraag hier ook helemaal niet moet stellen, maar naar de manege eigenaar moet stappen om te vragen of je kan helpen.

Lijkt mij juist dat het niet verstandig is dat allemaal meiden met het paard gaan lopen slepen, zeker omdat je zegt dat het paard boxrust moet hebben. Dan zal er ook een max zijn dat hij uit stal mag, en die momenten pakt de eigenaar misschien liever zelf om het echt goed te verzorgen, zoals DA ze opgedragen heeft.

Lijkt mij sterk dat een DA een paar buitenstaanders heeft geadviseerd over de wond (je zegt dat je het aan je vriendin ging vragen, vandaar). De DA zal de verantwoordelijke hoogstwaarschijnlijk geadviseerd hebben over hoe en nu wat verder.

Zou mij daar absoluut niet verder in mengen.
Lopen zat andere paarden die vast jullie aandacht kunnen gebruiken zonder dat het kwaad kan :)
In deze situatie kan je eventueel wel meer kwaad doen dan goed, onbewust natuurlijk.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:48

Leprycorn schreef:
Ik ben ook van mening dat je deze vraag hier ook helemaal niet moet stellen, maar naar de manege eigenaar moet stappen om te vragen of je kan helpen.

Lijkt mij juist dat het niet verstandig is dat allemaal meiden met het paard gaan lopen slepen, zeker omdat je zegt dat het paard boxrust moet hebben. Dan zal er ook een max zijn dat hij uit stal mag, en die momenten liever zelf gebruiken om het echt goed te verzorgen, zoals DA ze opgedragen heeft.

Lijkt mij sterk dat een DA een paar buitenstaanders heeft geadviseerd over de wond. Die zal de verantwoordelijke hoogstwaarschijnlijk geadviseerd hebben over hoe en nu wat verder.

Zou mij daar absoluut niet verder in mengen.
Lopen zat andere paarden die vast jullie aandacht kunnen gebruiken zonder dat het kwaad kan :)
In deze situatie kan je eventueel wel meer kwaad doen dan goed, onbewust natuurlijk.

misschien iets in de stal. en ik ga ook zeker weten niks zomaar doen. voor je het weet was het niet eens de bedoeling. maar hoe meer ideeën hoe beter denk ik dan maar. dan is het idee maar niks, dan weet ik dat ook weer. de eigenaresse en haar dochter (instructrice) waren erbij maar wij hielpen omdat het paard verdoofd werd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:02

wel lief dat je het paard wilt helpen!Wat je wel kunt doen is de poep een beetje weghalen uit de stal,borstelen en wat lekkers voor hem meenemen.Wortel,appel...ofzo.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:07

geerke schreef:
wel lief dat je het paard wilt helpen!Wat je wel kunt doen is de poep een beetje weghalen uit de stal,borstelen en wat lekkers voor hem meenemen.Wortel,appel...ofzo.

zal ik zeker doen, heb heel toevallig nog wat kleine paardensnoepjes op zak :-p
ik had er nog niet eens aan gedacht om hem gewoon aandacht te geven in plaats van me bezig houden met de wond. ik ben gewoon zo bang dat het vochtzakje kapot is. hij heeft al zo'n leven dat niet helemaal top gaat. hij is namelijk behoorlijk angstig aangelegd als het om paarden gaat, dus kan hij zijn plek in de groep niet goed vinden, daarom vind ik het extra erg. ik denk dat ik hem al blij kan maken met die aandacht :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:15

Ik zou hem ook gewoon lekker in zijn box borstelen en wat extra aandacht geven. Van die mest opruimen uit zijn box wat Geerke zegt is ook een goede, hoe schoner de box, hoe schoner de wond blijft. Ook al zit het verbonden, dat is niet watervast, dus ook mest en urine kunnen daardoorheen dringen. Wel te hopen dat hij zich rustig houdt als de andere paarden wel naar buiten gaan, anders kan je vragen of er niet een ander paard naast hem op stal mag blijven, dat scheelt vaak wel.

Wat ik wel heel naar vind om te lezen ( niet dat jij daar iets aan kan doen hoor), is dat er prikkeldraad om het stuk staat waar de paarden staan. Prikkeldraad geeft altijd hele nare wonden die buiten dat ze erg rafelig zijn, ook vaak gaan ontsteken.

Sterkte voor jou en je vriendinnen hoor, hoop dat hij snel weer opknapt.