weerstand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 08:45

Hoe kan ik de weerstand van mijn paard verhogen?
Het gaat om een 4-jarige Fries die eigenlijk zijn hele leventje al kampt met schimmel en mijt. In plaats van de oorzaak alleen van buiten te bestrijden lijkt het mij ook zaak om naar de binnenkant te kijken. Wie heeft hiermee ervaringen en tips/adviezen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:28

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> MD omdat ik vermoed dat je hier meer antwoorden zult krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:29

Wat voor voer krijgt het paard
En hoe word het gehouden, weide,stal, hoeveel beweging?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 14:47

Basisbrok en als ruwvoer voorgedroogd hooi. Hij is hengst dus staat op stal. Wordt 3 a 4 keer per week getraind en daarnaast uiteraard lekker buiten staan zo veel mogelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:19

Welk merk basisbrok , en hoeveel.
hoeveel ruwvoer, weet je ook welke snee dat is? En bemest of onbemest land.
Hoeveel staat hij buiten, met of zonder deken?

Ik weet dat schimmel en mijt het nogal goed doen op paarden die eigenlijk best veel suikers in hun voeding hebben zitten.
Zou dus zeker gaan kijken naar een voer wat laag in suiker en zetmeel zit en hoog in vitamines.
Zo ook met het gras en het ruwvoer.

Wat heel goed ondersteunend kan werken is een supplement om de darmen te ondersteunen.
Je zou ook kunnen kijken of je hem na kunt laten kijken door een holistische praktijk ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:25

Je zou Immu Boost van Phytonics eens kunnen proberen? Maar dat is een kuurtje...
Al zou ik idd ook zijn voer eens goed onder de loep nemen, en eventueel bloed laten trekken of daar niet wat vreemds in te zien is...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:58

Hengst DUS op stal. Ook voor hengsten kan een stal met uitloop geregeld worden toch?

Veel suiker inde voeding is idd ook niet goed.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:37

Dat kan ja. In deze situatie echter niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:49

Ik heb drie hengsten...lopen gewoon buiten overdag.
Mijt moet je echt met gif behandelen,daar werkt geen kruid tegen.Ook het strooisel vernieuwen en de stal ontsmetten.
Weerstand kun je hoog houden door goed voer(even in het kort...vezels/vetten)vitamines en mineralen.
Regelmatig ontwormen.
Ik heb ook een fries met CPL,zomereczeem,en twee x tekenziekte gehad.Krijgt al 15 jaar voer door mijzelf samengesteld.Hij heeft geen last van zijn aandoeningen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:57

Stallen zijn 2 keer grondig ontsmet. Strooisel vervangen. Mijt probleem is mi grondig aangepakt. Hij heeft 2 x een spuit gehad van de veearts.
Echter hij is de enige van alle paarden die er last van heeft. De anderen zijn natuurlijk ook behandeld. En hij is ook de enige die al van begins af aan zo vatbaar is voor al die troep. Voorheen was het voornamelijk schimmel.

Bloed controleren is een goede.