Acepromazine vs. praam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilco

Acepromazine vs. praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 05:55

Binnenkort wil ik mijn verzorgpaard gaan scheren. Nu is dit al vaker gebeurd onder "sedatie". Ze heeft voorgaande keren sedalin gekregen. Nu ben ik persoonlijk een beetje huiverig voor middelen met acepromazine erin. Dit mede omdat het lijkt alsof het dier rustig is, maar hij alles mee krijgt. Het schijnt zelf een geluidsversterkend effect te hebben. Dieren kunnen alleen niet vluchten. Nu vraag ik me af of ik heel de scheersessie lang het paard een praam op kan zetten.

Wat is jullie ervaring. Praam of toch iets van tranquigel?

Thunderluck

Re: Acepromazine vs. praam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 06:14

Ik lees even mee. Vorige keer mijn paard in het bloed gesedeerd maar ga nu liever ook voor een gel of pasta. Ik hoor wel goede verhalen over domesedan. Weet niet precies hoe dat werkt bij het paard maar zoals jij het beschrijft wil ik mijn paard ook niet aan doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 06:59

Ik denk dat het een beetje van het paard afhangt.
Een heel sensibel paard die echt snel bang is zou ik niet met acepromacine verdoven, dan kan hij niets meer met de angst, maar voelt de angst nog net zo.

Mijn paard, 4 jr., is een echte droogkloot, vreselijke dikke plaat voor de kop en voor de duvel niet bang. Die wilde in het begin niet meewerken bij de hoefsmid, gewoon dwars, terug willen naar de wei, schrapen etc. Die kreeg twee keer voor het beslaan een beetje acepromacine, zodat ze de smid rustig zijn werk liet doen.
Daar heeft ze van geleerd stil te staan bij de smid en nu is het niet meer nodig.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:52

Een praam mag je toch niet zo lang omhouden? Je kan zo 3 kwartier aan het scheren zijn, lijkt me niet lekker met een afgeknelde lip..
Mijn jonge paard hebben we vorig jaar met een pasta geschoren en het hoofd als laatste, met behulp van een praam toen de pasta al bijna uitgewerkt was.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:06

Thunderluck schreef:
Ik lees even mee. Vorige keer mijn paard in het bloed gesedeerd maar ga nu liever ook voor een gel of pasta. Ik hoor wel goede verhalen over domesedan. Weet niet precies hoe dat werkt bij het paard maar zoals jij het beschrijft wil ik mijn paard ook niet aan doen.

Domo wordt toegediend met een injectie, mag dus alleen door de da. worden gedaan. Wel super spul idd., binnen tijd van ja en nee zien ze alleen nog maar roze olifanten.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:17

Oh ik dacht dat dat er ook was in een gel die dan onder de tong moet. Maar misschien verwar ik het nu met heel iets anders.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:20

Nee hoor, je hebt helemaal gelijk. Domesedan bestaat ook in orale vorm. Prima spul.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:26

Die van mij heb ik vandaag gedaan met niets meer dan een paar proppen watten in haar oren en een hand snoepjes. En dat is een heel jong en angstig ding dat voor het eerst een scheerapparaat zag. Heb je het wel eens gedaan zonder sedatie? Wat was de reactie?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:29

Utixo schreef:
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk. Domesedan bestaat ook in orale vorm. Prima spul.

voor zover ik terug kan vinden in nederland enkel op recept van de veearts, als dat niet zo is, hoor ik graag waar je het bestelt/haalt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:34

Gewoon je DA bellen dan kan je die spuit Domesdan krijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:50

Inderdaad, ik bel mijn veearts dat ik een spuit Domesedan nodig heb, ze legt hem klaar en ik haal hem op. Of ze gooit hem af als ze in de buurt is.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:58

Ik heb haar niet niet eerder geschoren, maar de vorige verzorgster wel. Zij heeft het elke keer met sedatie gedaan. Ik ga de dierenarts om domosedan vragen. Dat lijkt me voor haar de "fijnste en veiligste" medicatie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:18

Kun je je paard niet desensibiliseren voor het scheerapparaat? Ding aanzetten op afstand tot ie het te moeilijk vindt, belonen met snoepje. Totdat het geluid van het apparaat hetzelfde als snoepje voor hem betekent.