Merrie hengstig = koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Merrie hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:25

Mijn merrie heeft een ernstig selenium tekort gehad.
Sinds die tijd heeft ze praktisch elke keer koliek. Het lijkt steeds meer en heftiger te worden, ik maak me grote zorgen hierover.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat helpt?

Utixo

Re: Merrie hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:30

Om even uit te breiden, het lijkt te gaan om gas/krampkoliek. De laatste keer werdt wel gedacht aan een verstopping, maar over het algemeen geeft ze verder vooral gas op.

Colosan en flink bewegen helpt meestal, maar ideaal is het niet, voornamelijk de stress.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:40

Bij gaskoliek kun je soms door te masseren vooral in de rechterflank met de weerborstel stukje omhoog en dan met de haren mee naar voren. Maar ik snap je openingspost niet helemaal, heeft ze koliek verschijnselen zodra de hengstigheid er aan zit te komen? Dat hebben wij bij 1 merrie ieder jaar opnieuw bij de eerste hengstigheid. Haar eitje rijpt niet goed zeg maar. Je zou een keer een echo kunnen laten maken zodra het weer een keer is. Die kosten vallen mee en dan kunnen ze direct de eierstokken en baarmoeder controleren.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:03

Denk dat ik dat maar ga doen. Ze heeft iedere keer bij de aanloop naar de hengstigheid toe op dag 1 koliek. De ene keer matig, de andere keer is er echt paniek en is ze zo ziek dat er snel een veearts moet komen. Inderdaad veel gaskoliek, hoewel vorige maand ze echt verstopt zat. Ze is toen ook behandeld met paraffine.

Mijn vraag is eigenlijk, wie herkent dit en wat deed je er aan?

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:08

Ik herken dit van mijn vorige paard..

Heb helaas geen oplossing voor je, bij die van ons was het vaak lichte koliek, als ze dan ingespoten werd was het weer over.
Toen heeft ze 1x ernstige koliek gehad, een paar dagen op de kliniek gestaan en daarna is het nooit meer teruggekomen.

Wil je niet bang maken hoor! Heb ook geen idee of het stoppen van de lichte koliek kwam door de zware aanval of door toeval, maar dit is mijn ervaring ermee.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 00:15

Waar spoot je haar mee in dan? Ik ben blij met je ervaring. :) dank je wel. De ellende is idd dat je toch bang bent dat het een keer te laat is.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:08

Ik durf het niet meer te zeggen, is al een tijd geleden. Weet wel dat het afkomstig was van de veearts. Stond destijds op een grote stal dus de baas had dat op voorraad en kon zelf spuiten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:19

Waarschijnlijk gewoon Buscopan, de darmverslapper.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:24

Mijn merrie had dit ook paar jaar geleden. Ik geef haar nu NAF oestress nooit meer last gehad!!! Hiervoor had ik zo'n elke drie weken de da nodig ivm gas/kramp koliek

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:26

Hoe oud is ze?
Mijn merrie had het ook als jonge merrie heel erg. Ik geef haar nu wat voor haar hengstigheid en biedt haar veel regelmaat en ritme. (Zelfde tijden naar buiten en zelfde tijdstippen rijden/voeren)

Oh ik zie dat de gene boven mij al voor is geweest. Ik voerde eerder ook NAF maar tegenwoordig gewoon gemalen monnikspeper van de paardendrogist. Een stuk goedkoper!
Laatst bijgewerkt door Alice13 op 24-10-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:26

We hebben trouwens een echo laten maken toen ze bijna hengstig moest worden zodra die richting der eierstok ging kromp ze meteen in elkaar. Maar verder zag het er allemaal goed uit