hoe wondvocht verwijderen uit de vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

hoe wondvocht verwijderen uit de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:30

Hoe kan ik het beste wondvocht in al zijn vormen en kleuren verwijderen uit de vacht van mijn paard?
Momenteel loopt er pus en bloed en wie weet wat nog meer over zijn vacht en ik heb geprobeerd dit met warm water te verwijderen maar dat lukt niet best. Het zit toch best aangekoekt in zijn al langer wordende vacht en wil het toch wel een beetje schoon houden.
Flink boenen of wrijven gaat niet lukken, daarvoor is het hele gebied te gevoelig en hij heeft er duidelijk pijn aan. Normaal merk ik weinig bij hem als hij ergens pijn heeft, hij is bikkelhard voor zichzelf, maar hier heeft hij duidelijk last van. Aan de plek zelf mag ik niet teveel komen maar zou dus wel graag het gebied er omheen een beetje schoon houden.

Iemand tips/trucs?
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 23-10-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: hoe wondvocht verwijderen uit de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:32

Washandjes in soda en dan er op deppen, wil dat niet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:37

Beetje zeep erbij, bv betadineshampoo?
Bij mijn haflinger kan ik het van zijn benen gewoon afborstelen wamneer het is opgedroogd, maar het komt vanuit zijn scrotum dus zijn benen zijn verder niet gevoelig.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:38

Insemeren met een laag vaseline, zo worden wondvocht korsten zacht en kan je ze makkelijker schon krijgen. Als de vacht onder de wond dagelijks insmeert zal ook het nog komende wondvocht minder goed plakken.
De wond zelf uiteraard niet insmeren ;-)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:40

Warm water en echt laten weken, en ik weet niet hoe groot de plek is en waar het zit maar je kan die haren ook wegknippen of heel nat maken, beetje badedas erop, en voorzichtig proberen te kammen.Als de wond wel dicht is want als die nog open is zou ik wel voorzichtig zijn met wat je erop smeert
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 23-10-15 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:42

Goed nat maken met lauwwarm water en geduld hebben, telkens zachtjes eraf aaien met schoon, vochtig sponsje.
Gaat heus lukken maar het gaat niet snel.

Maar als hij er nog zoveel pijn aan heeft, is het misschien beter om er nog even af te blijven. Die korstvorming heeft namelijk ook een functie.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:34

Dees schreef:
Goed nat maken met lauwwarm water en geduld hebben, telkens zachtjes eraf aaien met schoon, vochtig sponsje.
Gaat heus lukken maar het gaat niet snel.

Maar als hij er nog zoveel pijn aan heeft, is het misschien beter om er nog even af te blijven. Die korstvorming heeft namelijk ook een functie.

Klopt, aan de plek zelf mag ik niet komen. Ik ben hem aan het behandelen tegen een grote sarcoïd in zijn hals van 8 bij 5.5 cm. Wat ik wil verwijderen is dus wat nu eruit begint te lopen aan de onderzijde van de wond, dus zeer zeker niet aan de wond zelf. Het zal ook nog wel erger gaan worden, de korst die zich nu vormt zal er (deels) afgaan en ben benieuwd wat daaronder vandaan zal gaan komen....

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:38

Als het niet stoort zou ik het gewoon even laten zitten.. Als het niet teveel zeer doet eventueel goed losweken maar anders zou ik t even met rust laten, mits het niet te erg wordt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:13

Dieseltje.... Eiwit smeren op een nare wond kan nog wel eens heel goed helpen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:18

Emmertje warm water met badedas (die ouderwetse gifgroene) dan met een natte doek tegen de vacht aanhouden... Het weekt dan vanzelf los waarn je het er zachtjes af kunt wrijven

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:23

Mijn shet had dit laatst ook. Heb het proberen schoon te maken met lauw water, maar dat was pijnlijk. Heb het uiteindelijk laten zitten en een dikke week later kon ik het er uitborstelen/uitspoelen. Beetje vies, maar het heelt wel zelf!

geerke

ik zou het er omheen even kort scheren...veel schoner.

genja

Of zo ongeparfumereerd kant en klaar nat washandje. Zolang je de wond zelf niet doet kan dit prima

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:26

Even insmeren met uierzalf, zacht laten worden en dan met een kammetje uit de vacht trekken.. Maar even scheren rondom de plek is ook een goed idee als ie dat toe laat.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:31

Vaseline smeren eronder. Wondvocht tast de huid aan, het is fijn als er een beschermend laagje zit. Bovendien krijg je het door de vettigheid dan beter weg.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 20:44

Bedankt alvast voor de tips, ik ga ermee aan de slag. k heb vandaag wat weggeknipt alvast en voorzichtig wat met betadineshampo losgeweekt. Hij was er niet blij mee dus ik heb het kort gehouden, morgen weer even verder kijken, het zal nog wel erger gaan worden en wil hem graag helpen,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:42

heb je een foto van de wond?Waar kwam het door?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:22

geerke schreef:
heb je een foto van de wond?Waar kwam het door?

Hij heeft een flinke sarcoïd in zijn hals van 8 bij 5.5 cm die ik nu met een speciale zalf aan het behandelen ben. Het lichaam maakt een korst van de sarcoïd en gaat het vervolgens van binnenuit afstoten. De korst begint nu dus langs de randen wat los te laten en daarmee samen komt er wondvoch naar buiten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:01

Zou proberen het rond de wond te scheren .
Zodat je het makkelijker met lauw water kan schoonhouden en vette zalf erop na t schoonmaken