castratie bij 3,5 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

castratie bij 3,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:57

Hoi,

Mijn shetlander is 3,5 jaar en ik wil na veel twijfelen, hem toch laten castreren. Hij vertoont hengstengedrag en er komen hier veel kleine kinderen over de vloer. Niet handig.

Ik heb net naar de kliniek gebeld voor informatie. Ik schrok me dood van de prijzen. 600 euro voor een castratie zonder complicaties en 900 euro voor een klophengst. Dat is incl opname van circa 5 dagen. Dan was het soms mogelijk om een laparoscopie te doen, ik snap er geen bal van. Maar hij was daar al te oud voor en te klein. Nou ja zeg.

Heel misschien kan de ambulante kliniek het toch thuis doen voor 200 euro.

Hebben jullie nog nuttige tips voor me?
Bedankt!

Jinthe1

Re: castratie bij 3,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:00

Mijn paint is op 3,5 jarige leeftijd gecastreerd gewoon op stal. Dit door een castreur voor paarden. Was 110 euro kwijt incl nazorg.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:02

als ik jou was zou ik nog even rondbellen, het kan erg verschillen tussen klinieken (heb ik van de week zelf ervaren)
Gewoon "shoppen"en degene die je het meest aanspreekt laten komen of hem daar brengen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:06

Morrie schreef:
als ik jou was zou ik nog even rondbellen, het kan erg verschillen tussen klinieken (heb ik van de week zelf ervaren)
Gewoon "shoppen"en degene die je het meest aanspreekt laten komen of hem daar brengen

Ik weet nog wel dat in jouw buurt een castreur zat. Heb jij misschien nog gegevens?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:06

Popke schreef:
Mijn paint is op 3,5 jarige leeftijd gecastreerd gewoon op stal. Dit door een castreur voor paarden. Was 110 euro kwijt incl nazorg.

België he, das anders :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:10

Ik betaal hier bijna 200 euro voor staand aan huis(verschillende hengsten van ong 1,5 jaar tot ruim 3), gaan daarna zo weer terug het land in.
En ongeveer 600 euro op de kliniek op tafel (een 13 jarige dekhengst), via de lies, incl nachtje overblijven, toen ik hem de volgende ochtend op haalde ging hij lekker het land weer in.

3,5 jaar is een leeftijd dat ik ze normaal gesproken nog wel staand thuis durf te laten castreren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:12

Antheman schreef:
Morrie schreef:

Ik weet nog wel dat in jouw buurt een castreur zat. Heb jij misschien nog gegevens?

geen idee, zal es rondvragen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:24

Dennis schreef:
Ik betaal hier bijna 200 euro voor staand aan huis(verschillende hengsten van ong 1,5 jaar tot ruim 3), gaan daarna zo weer terug het land in.
En ongeveer 600 euro op de kliniek op tafel (een 13 jarige dekhengst), via de lies, incl nachtje overblijven, toen ik hem de volgende ochtend op haalde ging hij lekker het land weer in.

3,5 jaar is een leeftijd dat ik ze normaal gesproken nog wel staand thuis durf te laten castreren.
http://www.dierenkliniekmiddennederland.nl/tarieven/

Hen heb ik net gebeld, stom niet gevraagd of zijn leeftijd nog bezwaarlijk was. Ze doen t staand.
Heb jij nog lang moeten afspuiten na de castratie?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:27

Antheman schreef:
Popke schreef:

België he, das anders :D

Nee nee, was in NL!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:30

Eventueel de Watermolen in Haaksbergen. Onze 10 jarige hengst destijds daar laten castreren, gewoon staand onder plaatselijke verdoving. Anderhalf uur na de ingreep mocht ik hem weer meenemen. Eenmaal thuis lekker de wei in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:32

Antheman schreef:

Hen heb ik net gebeld, stom niet gevraagd of zijn leeftijd nog bezwaarlijk was. Ze doen t staand.

Hier heb ik niets meer gedaan dan in de gaten houden en buiten laten lopen. Nooit afgespoten ofzo (5 jonkies en 1 oudere hengst).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:37

Dennis schreef:
Antheman schreef:

Hier heb ik niets meer gedaan dan in de gaten houden en buiten laten lopen. Nooit afgespoten ofzo (5 jonkies en 1 oudere hengst).

Goed om te horen.

Volgende belletje vraag ik hier nog even op door. Wordt morgen vervolgd.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:38

Ik zie niet in waarom de castratie van een shet duurder zou zijn dan die van een flinke jaarling Tinker?
Die van mij laat ik "altijd" vroeg in het voorjaar castreren, dan zijn ze 10-12 maanden. Gewoon op stal, op een laag stro. Even goed laten uitsuffen, en dan de kudde weer in. Alleen als nodig spuit ik ze af.
Ik laat de veearts van een kliniek hier in de buurt komen. Mijn voorkeur heeft nu wel liggend, omdat ze dan een beter overzicht hebben. Ze hebben 1 x een veulen staand gedaan, maar dat was een hoop gepriegel, vonden zij ook achteraf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:48

Hier is welshje met 2,5 liggend op de rug (dus met alle voetjes in de lucht) gewoon in de wei gedaan door mijn DA. Die gaf aan zo ook oudere dieren gewoon zo te doen. Gezien het vrij ruime lieskanaal nog was dit wel de beste optie bleek, anders was er mogelijk een liesbreuk gekomen. Kosten 150 euro en geen problemen gehad, na kleine week begon meneer praatjes te krijgen en is hij terug bij vriendjes gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:51

Veel da houden 3 jaar aan als veilige grens.
Als ze eenmaal echt hengst zijn worden o.a. de bloedvaten steeds groter en neemt het risico toe.
Daarom willen ze dan vaak niet meer staand en zeker niet meer op stal castreren.
Andere doen het wel, maar dan moet je je wel bewust zijn dat als het mis gaat het dan ook goed mis kan gaan.
Het is een pure kosten-risico afweging. Ik zou dan wel weer zo hypocriet genoeg zijn om met een shetlander dat risico te nemen en met een sportpaard niet.
Dat is ieder voor zich.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:16

Ik heb het toevallig gisteren nagevraagd voor mijn jaarling hengst. Die wil ik in het voorjaar laten castreren. 250 euro staan op de kliniek en liggend 600 euro. Dierenarts gaf aan dat staand geen probleem moest zijn, beide ballen ingedaald.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:23

Sizzle schreef:
Veel da houden 3 jaar aan als veilige grens.
Als ze eenmaal echt hengst zijn worden o.a. de bloedvaten steeds groter en neemt het risico toe.
Daarom willen ze dan vaak niet meer staand en zeker niet meer op stal castreren.
Andere doen het wel, maar dan moet je je wel bewust zijn dat als het mis gaat het dan ook goed mis kan gaan.
Het is een pure kosten-risico afweging. Ik zou dan wel weer zo hypocriet genoeg zijn om met een shetlander dat risico te nemen en met een sportpaard niet.
Dat is ieder voor zich.

Dit heeft met name te maken met het feit dat de meesten geen/weinig ervaring hebben met het castreren van 'oudere' hengsten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:38

Of juist niet.
Juist ook grotere klinieken met goede DA willen vaak geen risico's nemen.
Dus dat is een willekeurige aanname.
Het ras doet er ook nog toe. Friezen schijnen bijvoorbeeld een hoger risico te lopen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:54

Hou er wel rekening mee dat je een groot risico hebt bij liggend castreren, namelijk het weer in de benen moeten komen. Nadat we het een keer liggend hebben laten doen en we hebben gezien hoe makkelijk een paard iets kan breken, laten wij het voortaan alleen nog staand door een castreur doen. Nou is er natuurlijk wel een verschil tussen een shetlander die overeind moet komen en een grotere kwpn-er.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:03

Oef, jullie maken t nu moeilijker voor me.

Wat is nu precies t voordeel van staand castreren en liggend castreren?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:04

marionblo schreef:
Ik zie niet in waarom de castratie van een shet duurder zou zijn dan die van een flinke jaarling Tinker?

Daar gaat mijn vraag ook niet over. Of je 600 euro op de kliniek moet betalen, je pony 5 dagen uit de kudde moet halen of dat ze het voor een aanzienlijk lager bedrag bij mij thuis komen doen. Daar gaat t over.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:07

Onze DA doet het voor iets van 250,- Euro op de kliniek dan breng je hem op de dinsdag, haal je hem vrijdag weer op. Is DAP Meursing. Moet even nakijken hoeveel het exact was afgelopen jaar bij een pony, die was ook 3 jaar dus vergelijkbaar (1.06 kereltje).
Dus die bedragen die jij noemt vind ik wel erg extreem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:13

Bij een groot paard zou ik liggend willen vermijden, een shet leggen ze meestal hoe dan ook neer (ook thuis) omdat hij dimweg meestal gewoon te klein is om er staand bij te kunnen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:19

Hier is da die doet staand castratie aan huis, voor 125 euro en liggen is duurder, 200 want dan heb je meer narcosemiddel nodig.

Op kliniek kan je ook laten castreren, gewone zelfde castratie als thuis kost staan dof liggend, 150/250 euro.

En ja klopthengst castraties zijn soms duurder, hangt van plek van niet ingedaalde bal af. Die beginnen op 600/700 euro en gaan soms wel tot 1500 euro.

Dus goedkoper dan 600/900 kan zeker.

Even goed informeren....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:24

sigrid1182 schreef:
Even goed informeren....

Ja, ik ben aan t rondbellen. ;)