Hallo iedereen! Sinds kort merk ik dat mijn verzorgje raar draaft, ze beweegt enorm op en neer met haar hoofd op het zelfde tempo net als ze draaft... Ik dacht eerst dat ze last had aan haar benen maar in stap en galop lijkt er geen probleem te zijn... Na +- 20 minuutjes loopt ze dan wel iets beter. Ik heb ook al aan de longe haar laten draven en je ziet duidelijk haar hoofd bewegen maar ze zakt niet door haar poten ofzo...
Een paard loopt niet snel kreupel in stap (en misschien ziet een DA het wel degelijk, en jij niet omdat je minder ervaring hebt) en in galop kan een paard z'n benen niet ontlasten (een hond kan op 3 poten lopen, dat lukt een paard niet; en als het zo erg is dat een paard alleen nog maar op 3 benen kan lopen loopt-ie helemaal niet meer) dus líjkt het alleen maar dat-ie in galop goed loopt.
Dit klinkt als kreupel of artrose in een of beide voorbenen. Ex-verzorgfries liep in de bak redelijk normaal maar op het harde overduidelijk kreupel door de artrose. Voorlopig maar even niet rijden! En melding maken bij de eigenaar.
420BlazeIt
Geplaatst: 21-10-15 17:40
Wij hadden dit ook. Bij ons geval was dit doordat een been langer was dan de ander en de hoeven verschilde ook. De hoefsmid heeft dit bij ons opgelost.
jasmijn16
Geplaatst: 21-10-15 17:41
Een paard hoeft het been lang niet altijd te ontlasten als het kreupel is. Het heel erg heen en weer gaan van het hoofd geeft toch aan dat er iets niet goed zit en het diertje dus kreupel is aan een been, als jij een keer flink door je enkel gaat loop je toch ook gewoon op 2 benen? Je loopt alleen iets minder soepel. Dit is het zelfde voor een paard dat knikt in de draf. Dat het als je langer bezig bent beter gaat is ook best logisch, omdat de spieren van het paard dan opgewarmt zijn en hij soepeler wordt. Het is beter dat je het beestje een tijdje rust geeft omdat hij waarschijnlijk wel pijn heeft. Ook moet je even melden aan de eigenaar dat het beestje kreupel is.
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 21-10-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt