Wat zou dit kunnen zijn? Paard met vage klachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Wat zou dit kunnen zijn? Paard met vage klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 20:02

Hallo allemaal!

Sinds eind van de zomer heeft mijn paard last van een aantal klachten. Inmiddels heb ik er al een dierenarts bijgehaald en is er bloed geprikt (wacht nu op de uitslag). Ik open dit topic dus ook NIET om zelf te gaan dokteren, maar ik vraag me af of iemand dit beeld herkent of ideeën heeft wat deze klachten veroorzaakt.

Hier de situatie: (paard wordt 3/4x per week op B/L niveau gereden, andere dagen vrij of longeren)
Eind augustus: Hij begint af te vallen, eerst niet heel veel, later meer en sneller. Mestonderzoek laten doen, geen wormen. Maar gezien ik hem altijd test ipv standaard ontwormen had hij al ruim 1,5 jaar geen kuur gehad dus voor de zekerheid toch een kuurtje gegeven. Toen rond 10 september begonnen met het voeren van 1kg merriemuesli per dag, naast het reguliere rantsoen (hooi en 3x daags basisbrok). Hier leek hij in eerste instantie goed van aan te komen. Maar later stagneerde het proces en bleef hij weer hangen op een te laag gewicht. Verder geen echte klachten qua rijden, maar wel wat braafjes en weinig go.

Omdat hij niet zoveel power had besloten om hem op sportbrok te zetten (met het idee dat hier toch wat meer inzit en misschien zou helpen beter te herstellen na het rijden). Dit heeft ook weinig uitgehaald. Daarnaast heeft hij in diezelfde periode ook 2x een vitaminespuit gekregen en een echinaforce kuurtje.

Inmiddels is hij heel wisselend qua energie. Tijdens het rijden vind ik hem sowieso te weinig energie hebben, maar met longeren gaat hij de ene keer compleet uit z'n dak en de andere keer (gisteren nog) ben je zelf na 5 minuten kapot van het er achteraan rennen en klapperen met de zweep (niet echt zoals het hoort dus!).

Dus donderdag bloed laten trekken om te kijken of hier wat uit gaat komen. Zo niet, dan wordt hij nader onderzocht.

Is er iemand die dit beeld herkent?

Groetjes :wave:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:58

Mijn paard had ook van die vage klachten een paar jaar terug. Uit bloedonderzoek kwam verminderde leverfunctie waarop we behandeld hebben tegen leverbot. Paard herstelde en functioneerde prima tot afgelopen juli toen kwamen de klachten terug.

Na weer 2x behandelen nog steeds niet fit (alhoewel hij na de eerste behandeling wel degelijk opknapte) en nu staat hij waarschijnlijk ook nog met een peesblessure.
Ik heb voor a.s donderdag een afspraak gemaakt bij de paardenkliniek in mijn woonplaats. Naast onderzoek voor het been wil ik hem ook laten testen voor cushing omdat dat ook vage klachten geeft zo is zijn tandvlees nog altijd wat gelig.

Het gaat om een fjord van 17 dus wel een potentieel cushing patientje.

Ik zou de uitslag even afwachten...wel spannend. Ik zit zelf ook in spanning want heb binnen 1 jaar ook al 2 katten verloren. |(

geerke

Re: Wat zou dit kunnen zijn? Paard met vage klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:26

1.5 jaar niet ontwormd...goh..toen je hem ontwormde heb je toen wormen gezien?Waar heb je hem mee ontwormd?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:03

Klopt Geerke,

Ivm immuun worden voor wormenkuren kies ik ervoor om ieder voor en majaar mestonderzoek te doen. En gezien hij steeds geen wormen bleek te hebben heb ik zodoende niet ontwormd. Dit keer dus weer mestonderzoek gedaan, weer geen wormen maar uit voorzorg toch ontwormd. Merk kuur weet ik zo gauw niet meer. M'n zus heeft toen de DA de situatie voorgelegd en hij heeft een passende kuur gegeven. Heb geen wormen gezien na het ontwormen.

Cowgirl, bedankt voor je reactie ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 20:50

Heb de uitslag binnen. Er was niks te vinden in het bloed, ook hart en longen waren in orde. De veearts denkt dat z'n darmflora uit balans is waardoor hij de voedingsstoffen uit z'n voer niet goed kan opnemen! Dus daar hebben we nu iets voor gekregen dat goede darmbacteriën aanmaakt. Dit moet ik nu een week lang 2 schepjes per dag geven, daarna ,1 schepje en daarnaast equitop forte erbij voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:08

Ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het dan zou kunnen komen dat de darmen uit balans zijn.
Kon de veearts je daar nog wat over vertellen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:17

Jessica_R schreef:
Heb de uitslag binnen. Er was niks te vinden in het bloed, ook hart en longen waren in orde. De veearts denkt dat z'n darmflora uit balans is waardoor hij de voedingsstoffen uit z'n voer niet goed kan opnemen! Dus daar hebben we nu iets voor gekregen dat goede darmbacteriën aanmaakt. Dit moet ik nu een week lang 2 schepjes per dag geven, daarna ,1 schepje en daarnaast equitop forte erbij voeren.

je kunt ook een drol pakken van een gezond/goed ontwormd paard.In een beetje water oplossen en een klein beetje water door het voer van je paard doen.Beetje appelazijn erdoor....

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 06:37

Ellepel: dat kan te maken hebben met overgang van wei naar paddock, maar kan ook zomaar gebeuren (zoals dat bij mensen ook kan).

Geerke: ja klopt kan ook 'poepsoep' noemde de veearts het. Dan mengen ze gezonde mest van meerdere paarden met water wat dan via een sonde in de maag van paard wordt aangebracht.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:42

Misschien nog iets simpelers: een goede paardentandarts erbij? (Verdoven/elektrisch) Als ie niet goed kauwt gaat dat afvallen ook snel.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:24

Ik zou toch ook even een spuit tegen leverbot geven. Kost weinig, en dan kun je dat iig uitsluiten als het niet werkt. Bij mijn paard met vage klachten heeft het ontzettend goed gedaan, en de klachten verdwenen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 07:33

Vladimir: deze veearts is ook mijn paardentandarts, hij heeft in april zijn tanden nog elektrisch gedaan. Daarnaast wijst er niks op dat hij slecht kauwt of proppen maakt ofzo.

Wel mest hij vrij veel waardoor de veearts zijn vermoeden versterkt werd. Alles wat hij eet poept hij er net zo snel weer uit..

@Willemijn de orgaanfuncties waren allemaal in orde. Maar zal het overleggen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:34

Als de levereaarden goed zijn ga je toch niet behandelen tegen leverbot? Vind dat een beetje gek. Zou ik zelf niet doen (persoonlijke mening he).

TS, staat ie wel eens met opgetrokken flanken? Veel gapen?
Is er met t bloedonderzoek ook gekeken naar ontstekingswaarden of vooral naar offie iets mist?

Heeft ie mooie mest?

Je zou evt nog kunnen denken aan een maagzweer. We hadden er op stal ook 1 die veel "perste".

Hoop dat ie met de schepjes op knapt :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 07:37

De opgetrokken flanken of gapen zie ik bij hem niet. Mest is qua kleur en structuur gewoon goed.
Het bloed is op alles getest. Ontstekingen, orgaanfuncties, vitamines en mineralen enz.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:38

Heb je wel eens gekeken naar zand in de mest?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:56

Das fijn! :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:01

Toevallig heeft mijn paard dezelfde klachten. Ze is de afgelopen twee weken best afgevallen, opgetrokken vlanken heeft ze wel en met lopen zie je ribbetjes. Laatste is niet erg, paard mag ook niet te dik zijn. Met rijden wel erg werkwillig maar longeren niet vooruit te branden!

Mest onderzoek gedaan en gister uitslag, paard heeft wormen. 20 eitjes per mg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:11

Ontwormen voor leverbot lijkt mij ook niet echt gezond als er niks aan de hand is.
Het is gewoon een flinke dosis gif wat echt wel invloed heeft op het lichaam. Ik ben nu al 4 maanden bezig en sinds 3 dagen knapt hij eindelijk ook ECHT op. Hij staat op een soort van kuur van care4life. Schijnt ook reinigend te werken. Blijkbaar werkt het want sinds 3 dagen knapt hij weer op en dat het wat doet blijkt uit de vieze piemel die hij nu heeft. Die is nooit smerig geweest. Slijmvliezen ook weer normaal en hij word weer actief.

Gister bij de DA geweest waar wel een lichte peesblessure is geconstateerd. Ook voor behandeld en dat moet met een week of 6 over zijn.
Ik hoop dan ook begin januari weer wat te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:15

Welk wormiddel heb je gebruikt? Er kunnen ook horzelarven in de maagwand zitten , dat is het gevaar van niet ontwormen. Die gaan er elk jaar zitten en nestelen zich door de maagwand maar dat komt niet uit mestonderzoek maar kan wel deze klachten gaan geven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:21

Hoe oud is het paard? Hoe is ie qua gedrag, vind je hem veranderd?
Bewegingsapparaat helemaal goed?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:26

@ amigo: nooit echt specifiek gezocht naar zand in de mest. Maar heb ook zeker niet de indruk dat hij zand eet. Zie het hem sowieso nooooit doen, ook geen poging tot.

@Yvank, m'n zus heeft toen het verhaal voorgelegd aan de DA. Er kwam dus uit het mest onderzoek dat hij geen wormen had, maar in overleg met de osteopaat besloten toch te ontwormen (om de reden die jij noemt). De DA wist dus dat hij een kuur moest geven die eventuele wormen/larven zou bestrijden die niet met de mest mee naar buiten komen. Het merk/soort weet ik niet meer. M'n zus heeft het hem toen gegeven.

@ Rindin, hij is 13 jaar,sinds wij hem hebben (bijna 2 jaar) nooit wat gemankeerd. Wel altijd iets schraler in de winter maar niet abnormaal. Qua gedrag is hij niet echt veranderd alleen je merkt aan alles dat hij slap is en geen energie heeft. Hij is dus ook wat "vlakker" geworden. Verder beweegt hij goed alleen ook hierin zie je dat hij slap en onbespierd is. Wat zich voornamelijk uit in een slappe achterhand.