Sinds eind van de zomer heeft mijn paard last van een aantal klachten. Inmiddels heb ik er al een dierenarts bijgehaald en is er bloed geprikt (wacht nu op de uitslag). Ik open dit topic dus ook NIET om zelf te gaan dokteren, maar ik vraag me af of iemand dit beeld herkent of ideeën heeft wat deze klachten veroorzaakt.
Hier de situatie: (paard wordt 3/4x per week op B/L niveau gereden, andere dagen vrij of longeren)
Eind augustus: Hij begint af te vallen, eerst niet heel veel, later meer en sneller. Mestonderzoek laten doen, geen wormen. Maar gezien ik hem altijd test ipv standaard ontwormen had hij al ruim 1,5 jaar geen kuur gehad dus voor de zekerheid toch een kuurtje gegeven. Toen rond 10 september begonnen met het voeren van 1kg merriemuesli per dag, naast het reguliere rantsoen (hooi en 3x daags basisbrok). Hier leek hij in eerste instantie goed van aan te komen. Maar later stagneerde het proces en bleef hij weer hangen op een te laag gewicht. Verder geen echte klachten qua rijden, maar wel wat braafjes en weinig go.
Omdat hij niet zoveel power had besloten om hem op sportbrok te zetten (met het idee dat hier toch wat meer inzit en misschien zou helpen beter te herstellen na het rijden). Dit heeft ook weinig uitgehaald. Daarnaast heeft hij in diezelfde periode ook 2x een vitaminespuit gekregen en een echinaforce kuurtje.
Inmiddels is hij heel wisselend qua energie. Tijdens het rijden vind ik hem sowieso te weinig energie hebben, maar met longeren gaat hij de ene keer compleet uit z'n dak en de andere keer (gisteren nog) ben je zelf na 5 minuten kapot van het er achteraan rennen en klapperen met de zweep (niet echt zoals het hoort dus!).
Dus donderdag bloed laten trekken om te kijken of hier wat uit gaat komen. Zo niet, dan wordt hij nader onderzocht.
Is er iemand die dit beeld herkent?
Groetjes