Blinde paarden kunnen weer zien ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blinde paarden kunnen weer zien ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:15

Ik heb het hier nog niet zien langskomen, op een ander forum wisten ze te vertellen dat dit bestond. Misschien ook interessant voor anderen met blinde paarden :) Ik vind het echt geweldig dat dit kan (bestaat ook voor honden) ... jammer van het prijskaartje ... (en er zijn nog wel wat kleine haken & ogen naar mijn mening).

http://www.paulickreport.com/video/blin ... -of-sonar/

Via facebook, normaal openbaar: https://www.facebook.com/cwer.org/video ... 644032422/

Een paard bij het voor het eerst aan hebben:

De website: http://jordycanid.com/

Ik vind het echt speciaal, omdat ik zelf een blind paard heb weet ik hoe niet vanzelfsprekend de dingen zijn die deze paarden doen. Het doet blijkbaar echt iets voor hen, zodat ze toch kunnen "zien" ...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:42

Mooi idee maar wat een lomp ding. Zo zou ik geen paard in het weiland achter durven laten. En een hond thuis ook niet. Denk dat het wel verder ontwikkeld wordt en het straks een heel mooi klein en vooral veilig hulpmiddel wordt.

Hier ook 1 die blind is aan 1 kant en aan de andere kant nog maar weinig zicht heeft. Die kent iedere wei en elk paaltje. Red zich nog wel prima maar is echt bang in het donker. Staat dan ook binnen s nachts.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 19-10-15 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Caitlin_K

Re: Blinde paarden kunnen weer zien ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:48

Wauw! Heel bijzonder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:02

Bedenk me net....dat apparaat tikt....stroomdraad tikt ook iets en een stroomapparaat ook. Wel misleidend voor een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:08

Voor mij zitten er inderdaad ook haken & ogen aan :j Het idee vind ik prima, maar waar ik meteen aan dacht:
- halster moet altijd om en dat is echt niet mijn voorkeur
- ze leren op het apparaat vertrouwen, wat als dit defect raakt om de 1 of andere reden, dan is er toch complete paniek? (al is het maar gewoon omdat ze tegen dingen gaan botsen)
- het apparaat geeft aan als er een object is, maar mijn pony krijgt bv. hooi uit een hooibak .. dan tikt dat ding constant? Gaat hij dan nog durven hooi eten? Denk niet dat het ding zo'n foto kan maken dat hij kan zien dat het zijn hooibak is, toch?

En dat tikken op zich, had ik nog niet bij stilgestaan! Die van mij heeft echt schrik van tikken (stroomdraad dus), vind er echt niks aan. Denk inderdaad niet dat hij daaraan gaat kunnen wennen... misschien wel natuurlijk, maar of ik het zou willen proberen ... ik betwijfel het toch, blind paard in paniek is écht niet fijn (beetje het idee van die appaloosa in dat filmpje in het begin, maar dan als het echt mis gaat nog minstens 10x erger ;) ).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:14

daar staan de paarden niet 24 uur op land, dan is het apparaat al weer beter in gebruik, in eigen stal hoeft ie dat niet om weten ze blindelings de weg, met rijden is het de ruiter die kijkt...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:22

Cool, sonar voor paarden!

De ene tik is de andere niet, ik denk dat ze gauw genoeg door hebben hoe dit apparaat werkt. In het tweede filmpje kan je ook zien dat het paard stil staat bij de man en ruikt. Ze blijven natuurlijk wel hun andere zintuigen ook gebruiken, dus hooi gaan ze vast ook nog wel vinden, als dat in de slowfeeder zit. In mijn beleving is het "extra" en niet "in plaats van".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:29

Misschien wel :j Maar nu ik erop gaat letten is het tikken wel héél gelijk aan een stroomdraad, en dat zou hier echt een no-go zijn als hij dat onderscheid niet kan maken. Verder lijkt het mij ook irritant als dat ding constant zit te tikken als je aan je hooibak staat .. maar ik ben geen paard natuurlijk :P

@ speurneusc : dus dan eigenlijk meer voor als ze een paar uurtjes naar buiten gaan, los lopen in de piste of tijdens training/spelen? (longeren of dergelijke). Dus niet constant aan? Dacht dat het de bedoeling was dat ze het wel altijd aan hadden, maar als het enkel onder toezicht is/kan is het weer een ander verhaal natuurlijk :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:33

Ik dacht ook bij zo'n grof apparaat aan het vasthaken ergens aan. In een hooi bak of waterbak kunnen ze met halster blijven haken maar met zo'n groot stuk metaal helemaal. Dan kunnen ze beter iets in de manen maken wat kleiner en gladder is. En idd het geluid veranderen.... of iets wat aan obstakels hangt met sonar en niet aan t paard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:38

Is kwaliteit van leven niet belangrijker als een kleine kans dat ze blijven hangen?
Mocht het betaalbaar zijn en ik had een blinde pony had ik het gedaan, 100% zeker.
Je kunt ook overwegen bij de voerplek iets sterk ruikends te hangen, en dan trainen dat die geur eten betekend.
En weer een ander geurtje de waterbak.
Qua schrikdraad tik dat verschil leren ze wel. :)
Ze kosten 800 dollar zie ik, nou die had er bij mij echt gekomen!

Stel dat je weet dat de kans groot is op blindheid aan beide ogen, bijvoorbeeld door maanblindheid en oog twee wordt ook slechter zou ik op tijd gaan trainen.
Zodat ze bij zicht nog dingen kunnen koppelen.
Qua batterij gaat een batterij 8 maanden mee, dus hop elk halfjaar in de agenda dat er een nieuwe batterij in moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:57

Goh, vanuit mijn ervaring zou ik dat niet zo kort door de bocht willen stellen. Kan eerlijk zeggen dat ik mij niet kan inbeelden dat mijn pony geen levenskwaliteit zou hebben (zijn anderen het overigens ook mee eens, dus geen roze bril). Daarnaast zou ik hem liever niet opgehangen in zijn paddock vinden omdat er iets misgelopen is en zijn halster is blijven hangen. En verder weet ik dus niet wat er, mentaal, bij zo'n paard gebeurd als het ding om wat voor reden dan ook niet meer werkt. Stel dat ze dan compleet in paniek raken omdat ze geen aanknopingspunten meer hebben, dan heb ik veel liever dat hij het op zijn eigen manier redt zoals nu. Want apparaten gaan altijd wel eens stuk, ook dit soort dingen lijkt mij... Verder denk ik dat je iets te makkelijk denkt over 'dat verschil leren ze wel'. Als jij je pony compleet in paniek door de draad ziet rennen, over een heuvel lopend en daarna compleet in paniek over een maïsveld aangrenzend aan een grote weg, omdat iemand aan de andere kant van de weide perongeluk de draad op de grond liet komen, dan denk je er wel anders over.. Of dat is toch mijn ervaring ;)

Verder is 800 dollar (zonder invoerrechten) is toch niet iets wat ik zomaar zonder nadenken eraan zou geven hoor.. Niet dat ik niks voor hem over heb (want die hekken van zijn paddock zijn ook niet gratis bv, verre van) maar het moet wel allemaal heel veel zekerheid en vooruitgang bieden, en dat idee heb ik bij dit ding (nog) niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:14

Een blind paard zou bij mij niet tussen enkel draadjes staan. Dus dat is easy.
Ik zeg ook niet dat hij geen levenskwaliteit heeft, maar ik zou dit echt doen.
Daar komt training bij kijken, maar zo goed als de paarden reageren zou ik er wel uit kunnen komen, zeker met mijn pony.
En ja dat leert mijn pony zeker, je moet er alleen wel training in stoppen om de geuren te linken aan water of Hooi ed.
Mag je licht denken vinden, maar als ik zou er zeker de uitdaging van zien, en durf zo te zeggen dat het hier zou lukken.
Ik zou gerust eens willen testen, geuren jagen, idee voor morgen.
Qua wegrennen kunnen ze niet het erf af hier, daar zit een grote slagboom.
Deels is met RVS hekken en daarna een deel draad.
Maar zelf hekwerk maken zou hier zeker weten mogen op eigen kosten, dus dit met goed hekwerk, plus de voerplekken aanleren kan dan een veilige omgeving zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 06:23

Maar hoe werkt dit? Is het puur gelijke geluidjes uitzenden waarna het paard de echo interpreteert of reageerd het apparaat op de echo door van toon te veranderen?

Wel heel interessant hoor! Ik kan me voorstellen dat al het qua ontwerp is verbeterd (formaat is wel erg groot +geluid kan veel zachter paarden hebben uitstekend gehoor immers) dit echt een uitkomst zal zijn voor blinde paarden. Idd kwaliteit van leven zal echt beter worden, immers hun missende zintuig komt voor een flink deel weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 07:32

moonfish13 schreef:
Maar zelf hekwerk maken zou hier zeker weten mogen op eigen kosten, dus dit met goed hekwerk, plus de voerplekken aanleren kan dan een veilige omgeving zijn.

Dat is hier al lang het geval.. dus wat is dan de meerwaarde van dit apparaat volgens jou?

@ troi : ik heb het zelf ook nog niet zo goed door. Lijkt me te tikken en hoe dichter bij het object hoe sneller? Of misschien een soort echo-geluid tegen het object? Daarom dat ik mij afvraag wat het ding doet als je paard bv aan een hooibak staat. Als dat dan constant zit te tikken alsof ze ergens tegen gaan lopen.. lijkt me ook niet zo fijn (gewoon puur geluismatig bedoel ik dan, omdat paarden zo goed horen). Heb dan ook het idee dat het op zo'n momenten, omdat het zo luid is, misschien wel andere geluiden overstemt.. en die paarden doen echt veel met hun gehoor..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 07:48

Het werkt via echo locatie, dus constante tikjes die bij voorwerpen terug komen. Het paard leert dus de terugkomende signalen te interpreteren als voorwerpen, kleine signalen zijn ook kleinere voorwerpen grote signalen grotere voorwerpen etc.
Ze leren dan dus juist waar ze tegen aan gaan lopen of waar ze bij kunnen een voerbak zal ook geen probleem zijn.

Dit zou voor een blind paard of blinde hond zeker een uitkomst kunnen zijn zeker als het door ontwikkeld word zodat het geïntegreerd kan worden in bijv. een halsband

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:52

Heb jij dan meer info over hoe het precies werkt? Want ik begrijp het nog niet zo goed geloof ik :o Neem nu iets als een hooibak, dat is toch een object en dus (grote) signalen? Paard zal wel weten dat daar eten in te vinden is, maar terwijl die eet krijgt hij constant die signalen? Stoort dit hem dan niet in het interpreteren van andere geluiden (van buitenaf gewoon) ?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:42

Hij krijg inderdaad continue info terug waar iets is, net zoals hij zou krijgen als het paard wel kon zien. Daardoor heeft zo'n paard ook meer rust want alles is ''zichtbaar'' voor hem

Het paard zal inderdaad wel meer zich richten op de echo locatie dan op verdere geluiden maar dat hoeft niet persee een probleem te zijn.

Edit wat plaatjes om het te verduidelijken

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:50

Dank je :)
Maar zou het dan niet kunnen gebeuren dat die bv. hooi staat te eten (en dus hooibak dus "geluid" maakt) en dat hij daardoor iets of iemand niet hoort aankomen. Dan riskeer je toch dat je paard zich ineens een ongeluk schrikt als dat iets of iemand vlak naast hem/haar staat of voorbij komt? Of maak ik er meer van dan het zal zijn? :') (gewoon omdat ik weet hoe hij op zijn oren (en neus) vertrouwt stel ik me dit soort vragen..).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:05

Het apparaat past zich dus niet aan en zend constant hetzelfde tik geluid uit?

Dat lijkt me echt een ontzettend goed systeem trouwens. Ik denk echt dat je een paard flink wat vrijheid terug geeft. Als zal het wel even wennen zijn, ze moeten als het ware op ieuw leren zien 'zien'.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:03

Ja steeds de zelfde klik zodat een paard de echo kan plaatsen.

Het schrikken zal wel meevallen want de andere zintuigen werken gewoon