Wondjes in hak holte (met foto) nu ook open wond+ dikke knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Wondjes in hak holte (met foto) nu ook open wond+ dikke knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:59

Hallo bokkers,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem als vernoemd wordt in dit topic: [MD] Rare wondjes op spronggewricht??? met foto's

Nu heeft mijn paard echter onder deze wondjes een dikke knie+ open schaaf wond gekregen.

Ik vind het heel raar dat ze aan beide kanten op dezelfde plek deze wondjes heeft (rechts is wel altijd erger, en nu dus ook dik) en dat ze bevinden in de holte van de hak. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit van het liggen komt.. (Of ze doet het zelf met haar voorhoeven?)

Kan iemand me misschien uitleggen hoe het zou komen? En het liefst eigenlijk hoe het te behandelen is.. Aangezien het nu dus ook is gaan ontsteken.. Links is gelukkig wel aan het genezen.

Ik wacht nog tot morgen vroeg met de dierenarts bellen, mocht t niet weggetrokken zijn of erger zijn geworden haal ik die erbij...

Links:
Afbeelding

Rechts:
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:01

Mijn veulen had/heeft dit soms ook, bij haar komt het wel van het liggen. Ze ligt dan op een wat kale ondergrond en schuurt met haar sprong over de grond tijdens het opstaan. Ze zijn dik genoeg gestrooid, maar als je eerst alles weg krabt voordat je gaat liggen.......
(Bij koeien komt dit ook vaak voor, door te weinig strooisel in de boxen krijgen ze kale hakken.)

RianneH

Re: Wondjes in hak holte (met foto) nu ook open wond+ dikke knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:09

Klopt, dit komt door doorliggen. Rare plekjes eigenlijk,maar blijkbaar met liggen komt er drukking of wrijving.

Wat voor bodembedekker gebruik je?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:18

Ik vind dat zo gek! Vooral omdat de wondjes echt in de holtes zitten! Je zou dan eerder zeggen dat de knobbels kapot gaan toch?

Ze ligt op stro, maar de halve stal is maar bedekt. We zitten eraan te denken om de ondergrond met extra vlas te bedekken...

Edit: ik denk dat ze snachts trouwens op niks ligt.. Ze heeft namelijk sinds een paar weken de neiging om haar stal in zijn geheel kaal te vreten..

Ik ben er alsnog niet overtuigd van dat dat het is.. We gaan van de week wel een camera ophangen in haar stal om te kijken wat ze snachts doet... Daarnaast heb ik voor een klein prijsje hakbeschermers kunnen overkopen, eens zien of dat werkt..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:21

Is inderdaad van het doorliggen.. :j
En het lijkt nu in de holtes te zitten, maar als ze licht zit daar juist een benig gedeelte.
Als er te weinig bodembedekking in de stal ligt, schuurt het daar kapot.
Een goede bodem en het probleem is opgelost.. ;)

Mijn paard had het destijds ook op zijn (toen nieuwe) stal.. en aangezien men er altijd zo zuinig was met opstrooien en de noodzaak van dikker opstrooien niet zag, ben ik binnen 3 weken weer vertrokken.. :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:44

Casarell legt het mooi uit. Mijn merrie staat op een flinke laag vlas, maar heeft juist op haar hakken eeltplekjes. Ik denk ook dat het aan de manier van liggen ligt ;)
Meer strooisel of anders een zachtere bodem (matten) helpt vaak al een heel stuk

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:46

Bedankt Casarell! Nu snap ik hoe het dus in die holte komt.. Dan moet ze toch maar over op vlas... Stro eet ze echt allemaal op...

En Rianne, bedoel je met matten rubbere matten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:50

Jep, rubberen matten helpen ook vaak, zeker als ze de box leeg eten. Maar wat vlas als bodembedekker is een goedkopere test ;)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:01

Ik herken dit van mijn paard, heeft precies hetzelfde!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:02

De mijne gaat op de tegels liggen en heeft het ook. Andere paard ligt op het zand en heeft nergens last van.

Ben op zoek naar rubberen tegels :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:47

Dinsdag ochtend was haar hak nog dikker geworden en had toen meteen de DA gebeld. Die kon gelukkig dezelfde middag en ze heeft nu een antibiotica kuur die ik zelf moet spuiten..
Nu is het dikke gelukkig aan het wegtrekken en de wond is aan het genezen. Ik had gelukkig pas nieuwe wondspray gehaald dus die spuit ik nu ook op..
Dinsdag ook meteen over gegaan op vlas, dit eet ze gelukkig niet op en ik heb een camera opgehangen om precies te zien waar en hoe ze op stal ligt..
Ik ben blij dat ik de DA erbij had gehaald, voelde me er totaal niet op m'n gemak bij en heb nu echt rust en vertrouwen dat dit in ieder geval goed komt.. De DA kon trouwens niet goed verklaren waar het van kwam..
Mocht vlas niet voldoende helpen gaan we alles rustig langs, eerst de stal ondergrond glad maken en kijken of dat werkt, daarna de rubber matten..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:39

Gaat vlas niet helemaal in die wonden zitten?
Ben benieuwd en hoop dat het snel weer over is!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 21:21

lissie_zigor schreef:
Gaat vlas niet helemaal in die wonden zitten?
Ben benieuwd en hoop dat het snel weer over is!

Ja dat was de eerste dag wel het geval, had het toen schoongemaakt en met wondspray ingespoten.
Vandaag viel het heel erg mee, de wond was ook al aardig droog. :)
He hak is zo goed als niet dik meer, ik zie er in ieder geval gelukkig niks meer van.. Morgen haar laatste spuitje! :)