Voer voor 8 maanden oud PRE veulen (net gespeend)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Voer voor 8 maanden oud PRE veulen (net gespeend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:41

Net een veulen gekocht en meteen een voervraagstuk :D Aangezien dit veulen in een levensfase zit waar ik geen ervaring mee heb is het best een puzzel.

Mijn principe is altijd voornamelijk ruwvoer te voeren en indien nodig aan te vullen met zoveel krachtvoer als nodig maar ook niet meer dan dat. Voor het veulen wil ik dat principe aan houden. Veel krachtvoer is niet goed voor het spijsverteringstelsel maar het moet wel de noodzakelijke vitamines & mineralen binnen krijgen.

Wat zou ik, naast goed en voldoende hooi, kunnen voeren aan mijn "baby"?

Daniquebyoux

Re: Voer voor 8 maanden oud PRE veulen (net gespeend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:46

Ik gaf pavo podo grow. Weet even niet meer welke fase ervan (zijn er 3) maar met even googelen weet je de leeftijdscategorieen die bij de fases horen :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 11:49

Pavo podo grow is wat ik het meest lees maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk krachtvoer.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:00

Je hoeft er ook maar een handje van te geven, je mag zelf altijd meer doen maar bij ons was een handje genoeg. Het is juist erg goed voor ze want het geeft ook vitamines en hielp met groei en ontwikkeling ect.
Het is voor mij alweer een tijdje terug dus kan het niet precies meer opnoemen maar misschien is er een voerhandel in de buurt die jou hierbij kan helpen?
Dat kan die van mij namelijk wel en die helpt me nog steeds :j ik beschrijf dan de situatie en mijn noodzakelijke wensen en samen zochten we dan voer uit wat daar het dichtst bij in de buurt kwam.
Tot nu toe nooit ontevreden :j

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:04

VivaByoux schreef:
Ik gaf pavo podo grow. Weet even niet meer welke fase ervan (zijn er 3) maar met even googelen weet je de leeftijdscategorieen die bij de fases horen :j

Hebben wij ook gebruikt, beestje is d'r mooi groot op geworden :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 17:54

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:09

Pavo podo grow is troep,. Zeker voor een sober ras als de pre. Veel teveel suikers en eiwitten. Uit een handje krachtvoer halen ze nooit alle vitamines en mineralen die een paard nodig heeft want om daar voldoende van binnen te moeten krijgen zul je kilo's krachtvoer moeten geven.
Ik zou persoonlijk beginnen met het voeren van een goede vitaminebrok en kijken hoe je veulen het daarop doet. Je kunt het voor de smaak mengen met wen handje muesli of bijvoorbeeld luzerne voor het kauwen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:13

xSogno schreef:
Pavo podo grow is troep,. Zeker voor een sober ras als de pre. Veel teveel suikers en eiwitten. Uit een handje krachtvoer halen ze nooit alle vitamines en mineralen die een paard nodig heeft want om daar voldoende van binnen te moeten krijgen zul je kilo's krachtvoer moeten geven.
Ik zou persoonlijk beginnen met het voeren van een goede vitaminebrok en kijken hoe je veulen het daarop doet. Je kunt het voor de smaak mengen met wen handje muesli of bijvoorbeeld luzerne voor het kauwen.

Niet mee eens, maar zal voor ieder paaed anders zijn. Die van mij en de rest van de veulens van stal deden het er ideaal mee

Ik bedoel echt de pavo podo grow, dus de brokjes

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:55

Beestje is net gespeend ook neem ik aan? Daar leveren ze sowieso op in, alleen hooi zou ik niet doen zo met een dier vol in de groei. Ik zou als ik jou was echt even goed informeren en rondkijken voor krachtvoer. Voorbeeld:mijn merrieveulen staat nog bij haar moeder maar is al afgespeend door merrie zelf, krijgt 1 kilo veulenbrok per dag dit in combinatie met onbeperkt hooi en soms een wortel oh en een kopje lijnzaadolie door haar krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:38

xSogno schreef:

Op zich ben ik het met dit advies eens, maar ik zou het niet op smaak gaan brengen. Je leert je paard dan namelijk aan met zetmeel en suiker lekkergemaakt voer wennen, en dat wil je denk ik juist voorkomen?

Ik zou ook zeggen hooi en vitaminebrok ( Equilife Formula For Feet is gericht op hoefbevangen paarden dus met erg veel op hoefgroei gerichte aanvullingen en heeft hier bij een niet-hoefbevangen puberpaard echt voor wonderen gezorgd: http://paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm ).
Volgens mij moet een vitaminebrok plus onbeperkt hooi/gras met een goede liksteen eigenlijk al voldoende zijn.

Stel dat je toch merkt dat hij echt meer vet/energie nodig heeft kun je lijnzaadolie/lijnzaadbrok/vlok toevoegen (bij olie bv denken aan Omega Gold omdat dat alle 3 de vetzuren heeft en er ook de juiste hoeveelheid vitamine E bij zit) ; maximaal 1 ml olie/kilo paard, en dat langzaam opbouwen. Tot 200 ml olie hoef je geen extra vitamine E/Selenium toe te voegen. Volgens sommigen ligt die grens eerder bij 100 ml. Aangezien de Formula 4 Feet vitaminebrok geen selenium bevat en we hier met de olie en lijnzaadbrok/vlok (bevatten nog ongeveer 30 olie) rond de 150 ml/dag zit, geef ik mijn puber om de dag een pompje vitamine E/Selenium bij. Een veulen zou veel minder krijgen en dan is het corrigeren ook niet nodig.

Als je vindt dat hij wat achterloopt in bespiering, kun je kijken naar extra eiwitten: bijvoorbeeld luzernebrok (ik voer die van Metazoa omdat daar geen lekkermakers doorheen zitten en het 100% luzerne is). Als je maximaal 1 kilo luzerne per dag voert, hoef je de calcium/fosforverhouding niet te corrigeren met zemelen (anders op 1 kilo luzerne 1/2 kilo zemelen). [***] krijgt nu 150 gram per dag, en een veulen zou ook niet meer nodig moeten hebben.

Mocht je moeite hebben om de olie kwijt te kunnen/een smaakmaker zoeken, dan kun je geweekte grasbrok gebruiken (die van Voergezond is 100% gras, maar je moet hem echt geweekt voeren).

[***] kreeg op het hoogtepunt van de vetmesterij in totaal 175 gram F4F vitaminebrok, 150 ml olie, 100 gram lijnzaadvlok en om dat alles eetbaar te houden (en de olie een basis te geven) 300 gram grasbrok.
In totaal iets meer dan 600 gram brokken per dag, dus ook om een volwassen paard dikker te krijgen heb je echt geen kilo's krachtvoer nodig. Het is absoluut meer gedoe met al die losse zakken (die dan door de post ook nog eens bij de buren wordt bezorgd als je niet thuis bent, erg leuk, 20 kilo luzernebrok... >;) ), maar [***] is zowel dikker geworden als gezonder, want zijn laatste bloedtest was helemaal goed, terwijl die 2 maand geleden zo slecht was dat de dierenarts hem niet eens wilde laten testen.

Ik denk dus eigenlijk dat je veulen het goed zou moeten doen op hooi en gras + zoutblok en vitaminebrokje alleen, maar mocht je toch iets meer nodig hebben, dan heb je hier misschien iets aan.
Wel ontzettend leuk, zo'n jonkie! En heeft hij ook echt 8 maanden bij zijn moeder mogen drinken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:41

Dat van dat zoete krachtvoe klopt zeker, de mijne kregen eerst Pavo, be nun al enige tijd overgestapt op Horrel & Dodson en dat aten ze de eerste dagen met lange tanden. Tsss vrouwtje wat is DIT? Nog steeds likken ze hun bak niet schoon uit (deden ze eerst grondig) maar doen het er zichtbaar goed op.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:15

je hebt van Pavo verschillende opgroei brokken, waarbij de maanden/jaren staan aangegeven. Deze voeding is speciaal voor opgroeiende paarden tot 3 jaar.

Er zit ook daadwerkelijk meer aan voedingsstoffen in en hoogwaardigere eiwitten.

Succes met je spanjaard !!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:19

xyzutu2 schreef:
.
Wel ontzettend leuk, zo'n jonkie! En heeft hij ook echt 8 maanden bij zijn moeder mogen drinken?

Ja, ze drinkt momenteel nog steeds bij moeder :)

Ik heb geen probleem met het geven van krachtvoer an sich maar niet meer dan nodig.

Luzerne heb ik overwogen maar aangezien ze momenteel al de Havens Mix mee eet met haar moeder wil ik daarbij blijven. Is voor een groot deel ook luzerne trouwens :)

Van het voorjaar als ze op het gras gaat stap ik over op een vitamine& mineralenbrokje voor nu denk ik aan halve schep veulenbrok per dag.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:55

Oh, mag ie nog drinken mijn merrie heeft haar veulen al zelf zo goed als afgespeend. Alleen troostslokjes na Grote Schrik zijn nog toegestaan Na het chippen bijvoorbeld was het AUWWW MAMMIE *lurk* :D

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:14

Ik geef mijn veulen Cavalor Probreed. Ik meng het met een paar handjes luzerne omdat ik het belangrijk vind dat hij ruwvoer van hoge kwaliteit eet. Door de luzerne moet hij goed en lang kauwen, dat vind ik een fijn idee. Ik heb van anderen verhalen gehoord over paarden met slokdarm verstopping doordat ze hun brok te hard weg schrokten. Mijn veulen vind zijn eten super lekker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 20:35

Inmiddels is ze afgespeend maar tot die dag dronk ze gewoon bij moeder en at verder met "de pot" mee :D

Uiteindelijk is het een halve kilo Pavo podogrow gemengd met anderhalve schep Havens mix verdeeld over 3 voerbeurten geworden.

Daarnaast krijgt ze als ik er ben, zo een 4 keer per week, nog een mix van Equifyt zupa, Agrobs fetura en een handje zemelen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:34

Een pre heeft een andere voedingsbehoefte dan een normaal rijpaard. Ik stoei er ook mee met mijn 6 jarige pre. Ik zou idd aan de lage kant gaan zitten met suikers en zetmeel. Anders heb je kans op bevangenheid en spierbevangenheid.

Ik vind het super moeilijk, de een zegt dit en de ander zegt dat..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 20:07

Alenthe05 schreef:
Een pre heeft een andere voedingsbehoefte dan een normaal rijpaard. Ik stoei er ook mee met mijn 6 jarige pre. Ik zou idd aan de lage kant gaan zitten met suikers en zetmeel. Anders heb je kans op bevangenheid en spierbevangenheid.

Ik vind het super moeilijk, de een zegt dit en de ander zegt dat..

Ja, is best lastig inderdaad. Denk da ik nu wel op het goede spoor zit. Wel wat krachtvoer omdat ze tenslotte nog heel veel moet groeien en wel energie kan gebruiken maar beduidend minder dan de KWPN-ers. Verder krijgt ze allemaal aanvullingen die laag in zetmeel&suiker zitten, om problemen te voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:59

[Frustratie aan]Grrr momenteel krijgt ze een emmer brok en geen Havens mix omdat de staleigenaresse dat beter vind voor MIJN veulen... Ze groeien tenslotte van brok en daarom moet je er heel veel in proppen...

Niet teveel hooi en veel brok is toch ideaal... Shocked

[frustratie uit]

Aaangezien die mensen zich niet aan de afspraken houden wordt het dus zoeken naar een andere plek.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:02

Marstall veulenmix tot twee jaar en dan daarna bijvoeren met complete