Aangezien ik onwijs vaak discussie zie over ontwormen, leek het mij eens leuk en informatief om gewoon eens op te schrijven in het kort, hoe ze ons op de universiteit zeggen dat ontwormd dient te worden;
Ik bedoel dit natuurlijk gewoon informatief, in sommige gecompliceerde gevallen , kun je natuurlijk het beste de dierenarts raadplegen uiteraard;
Op intensieve bedrijven met veel (jonge en geriatrische) risicopaarden
- behandel de paarden voor het naar buiten gaan met een effectief anthelminticum(= ontwormingsmiddel; dus pyrantel, ivermectine/moxidectine) en vervolgens elke 6 weken (pyrantel), 8 weken (ivermectine) of 12-26 weken (moxidectine) tot augustus-september. Daarna is onderdrukking van het EPG(aantal uitgescheiden eieren per gram mest) niet meer nodig(wel eventueel een behandeling met ivermectine in november tegen de horzels);
- wissel jaarlijks van anthelmincticum (ontwormingsmiddel)
- behandel 'gast'paarden of nieuwe paarden voor ze op de wei te brengen met het middel van het jaar
- integreer de veulens zo snel mogelijk binnen dit systeem. Eventueel kunnen ze daarnaast worden tegen Strongyloides Westeri (veulenworm) op een leeftijd van enkele weken.
- Pas een goede stalhygiene toe (= o.a. regelmatig uitmesten/ mest verwijderen)
Op zeer intensieve bedrijven zonder echte weidegang en zonder echte risicopaarden
- Op deze bedrijven volstaat een goede stalhygiene en misschien een behandeling in november met ivermectine/moxidectine per jaar (tegen Strongylus Vulgaris en/of horzels).
Op extensieve bedrijven (veel weiland per paard)
- Hier zijn in het algemeen geen andere maatregelen nodig dan de paarden (elke 2-3 weken) te verweiden of ze op een zeer ruime wei te houden.
--------------
Dat was dat, ik hoop dus dat jullie hier iets aan hebben;
PS ik word niet gesponsord door de farmaceutische industrie (jammer genoeg)