Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 18:25

Hoi allemaal.

Vanmiddag was ik op stal. Ik haalde Famke van het weiland af en ging er alvast op zitten, omdat het zo'n stuk lopen is naar de stal. Famke was zoals altijd hartstikke braaf, niets aan de hand. Tot ze opeens flink remt (misschien schrok ze?) en daardoor uitgleed. Het ging ontzettend snel. Famke viel een soort van achterover en viel op mij, rolde half over me heen, bleef even op haar rug liggen en stond toen op.

Eenmaal in haar stal nam ze een hapje hooi en kauwde ze heel raar, met een scheef hoofd en spuugde ze het hooi vol speeksel weer uit. Dus ik bekijk haar hoofd en zie dat haar linker kaak echt enorm dik is! Het was ook echt heel erg warm en enorm pijnlijk, want ik mag er amper aan komen.

Ik heb haar meteen mee uit haar stal genomen en heb haar kaak zo'n 10 minuten afgespoeld/gekoeld. Haar daarna weer op stal gezet en Senioren Priores gegeven, wat ze eerst voorzichtig at, maar daarna weer net zo gulzig als anders. Daarna begon ze ook weer aan haar hooi. Nu kreeg ze het wel weg, maar je ziet dat ze er last van heeft.

Vanmiddag dat ik er was heb ik het 3x afgespoeld/gekoeld. Het leek qua zwelling wel ietsjes te werken. Maar na een paar minuten was het weer hartstikke warm.

Aan de onderkant, naast haar linker kaak, waar je het normaal ver in kan drukken, is het nu hard. Daar maak ik mij een beetje zorgen over.. Een zwelling is toch nooit zo hard? Er omheen en aan de zijkant is het gewoon erg dik.

Of het echt door die val kwam weet ik niet.. Ik heb niet echt goed gekeken toen ik haar halster om deed. Wel merkte ik dat ze haar hoofd even omhoog gooide toen ik het halster om wilde doen, terwijl ze dat nooit doet. Maar het was niet zo heftig dat ik er iets achter zocht toen..
En ik kan mij ergens nog herinneren dat ze toen ze remde haar hoofd ook opzij/omhoog gooide. Alsof ze de druk van het halster wilde ontwijken. Maar zeker weet ik het allemaal niet..

Gister had ze nog niets, dat weet ik wel zeker. Dus wat kan het zijn.. Van de val kan natuurlijk, misschien heeft ze met haar been haar kaak aangetikt oid.. Of misschien een trap van een ander paard gekregen op het weiland? (staat sinds 2 weken in een nieuwe groep). Of misschien een ontsteking..? Maar kan dat zo snel opkomen?

Ik ga straks nog even langs om te kijken en te koelen. Dan kijk ik het toch morgen ochtend aan. Als het dan nog zo dik en warm is laat ik de DA komen, ben veel te bezorgd..

Moest dit even van mij afschrijven. En misschien herkennen andere Bokkers deze situatie wel? Of hebben jullie tips.
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-10-15 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op vraag van TS

Primavera

Re: Paard dikke, warme, harde en pijnlijke kaak (na val?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:29

Is de kaak niet gebroken?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 18:31

Ik heb zitten voelen, maar het is zo dik en gevoelig.. Kan het niet goed voelen. Ze kauwde wel en at ook toen ik wegging. Daarom dacht ik, ik kijk het aan tot morgen ochtend. Want als ze niet had gegeten had ik meteen de DA gebeld.

Ben wel echt enorm bezorgd... Pff. Ga nu weer heen. Hou jullie wel op de hoogte.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:39

Ontsteking had je wss wel eerder gemerkt. Zo'n plotselinge pijn en zwelling doet mij eerder aan een breuk of fractuur denken.
Of is ze met dr hoofd op hout gevallen? Mss zit er een flinke splinter in?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:39

Dit snap ik echt niet, laat in ieder geval checken of die kaak gebroken is of niet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:48

Neem het zekere voor het onzekere en bel de dierenarts opeens zo dik na een val zou ik toch redelijk snel laten controleren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:56

Zou je zelf na een val met zo'n kaak rond blijven lopen? Onbegrijpelijk dit soort topics. Dierenarts!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:58

Ik zou morgen ochtend gelijk de DA laten komen.

Kan het niet van achter m'n computer beoordelen of ik gelijk een DA zou bellen. Dat zul je echt zelf in moeten schatten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:00

ingedebruijn schreef:
Zou je zelf na een val met zo'n kaak rond blijven lopen? Onbegrijpelijk dit soort topics. Dierenarts!!

Kan niets anders dan me hier bij aansluiten. Je hebt sneller de telefoon gepakt en de DA gebeld voor overleg dan dat je een topic typt op bokt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:07

Gezien het is gekomen na de val zou ik ook bang zijn voor een breuk en scheur. Het lijkt me dan ook zaak om zsm een DA te laten komen, zodat je weet dat er niet (nog) meer schade komt door het te laten voor wat het is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:10

Ze eet toch wel,nou dan valt het misschien mee en kan het best wachten tot morgen :j
Zou ik tenminste wel doen

Kan zijn dat er een kies igebroken is,zou morgen wel even een arts bellen en telefonisch om advies vragen,
meestal hebben ze smorgens wel spreekuur en dan kijken ze of ze langs moeten komen.

Heb zelf eens een paard gehad die na een trap dus een kies gebroken had en daar kwam de zwelling van.
Veearts is geweest en de kies is er later uit gehaald.
Dat gaf dezelfde symptomen :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:12

Hmm wat vervelend TS! Wat het precies is is vanaf hier niet te beoordelen, hopelijk valt het mee. Beterschap!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:13

ellepel schreef:
Ze eet toch wel,nou dan valt het misschien mee en kan het best wachten tot morgen :j
Zou ik tenminste wel doen

Kan zijn dat er een kies igebroken is,zou morgen wel even een arts bellen en telefonisch om advies vragen,
meestal hebben ze smorgens wel spreekuur en dan kijken ze of ze langs moeten komen.

Heb zelf eens een paard gehad die na een trap dus een kies gebroken had en daar kwam de zwelling van.
Veearts is geweest en de kies is er later uit gehaald.
Dat gaf dezelfde symptomen :j

Een paard stopt niet zomaar met eten. Wil niet zeggen dat ie geen vreselijke pijn heeft tijdens het eten. Snap hier echt helemaal niets van.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:16

Mijn paard at met zijn gebroken kaak ook gewoon. Ik zou ook zo snel mogelijk de dierenarts laten komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:19

ik ben ook echt niet van direct naar de veearts rennen, maar in zo'n geval zou ik echt geen risico nemen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:46

Sommige reacties vind ik een beetje overdreven hoor. Ik ben uren bij Famke gebleven en toen ze op een gegeven moment rustig op haar hooi stond te knabbelen ben ik weg gegaan. Ik dacht heus niet, zo, paardje op stal en ik ga maar fijn naar huis. Ik geef onwijs veel om Famke en heb ook huilend bij haar in de stal gestaan (ook door de schrik, ik had er zelf namelijk onder gelegen).

Ik beslis er namelijk ook niet zelf over of de DA komt of niet, mijn ouders sponsoren financieel ook mee als het om hogere bedragen gaat dan normaal.

Ongeveer een uur geleden ben ik weer bij Famke geweest. En dat heeft mij enorm gerust gesteld! De kaak was minder dik, niet meer veel warmer en de onderkant was niet echt hard meer maar gewoon in te drukken. Nog wel pijnlijk, maar dat is logisch. Famke was levendig, at lekker en dronk ook goed. Ze zeurde meteen om snoepjes en ik kon al meer aan haar kaak komen, alleen aan de onderkant was het nog gevoeliger.
Ik heb door gegeven dat ze haar morgen ochtend binnen laten staan ipv buiten zetten, ik kom zelf. Ook heb ik nog even contact met de DA gehad, die zegt dat ik vannacht nog even moet aankijken en als het morgen nog steeds heel dik en warm is (is nu al niet echt warm meer) komt hij langs. Dat ze gewoon at was goed zei hij.

Morgen de wekker zetten en op tijd heen. De stal eigenaresse houdt het ook in de gaten en loopt vanavond ook nog een rondje.

Ik denk dat ik sowieso de tandarts laat komen als de zwelling nog meer is afgenomen en de pijn, die zou in december ergens komen maar dat is nu wel prettiger om eerder te doen, voor eventuele kapotte kiezen oid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:51

Goed dat je nu in ieder geval telefonisch overleg met je DA gehad hebt. Dat is wat mij betreft de juiste persoon om een overweging te laten maken in meteen langs komen of een dag wachten. Nu maar afwachten voor morgen en hopen op het beste.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:56

Ik hoop inderdaad dat het morgen ook gewoon goed is en minder pijnlijk. Twijfel alleen of ik haar dan- als het minder dik en pijnlijk is- meteen weer op het weiland met de groep zou zetten of op stal zou houden.
Arm paard.. Vriendin van mij was bij de val maar liep voor ons, dus zag het pas toen Famke op mij lag en later omrolde. Was een hele rare val.. Fammie doet nooit een vlieg kwaad, beste paard die ik mij kan wensen, hebben we dit. Hopelijk komt het gauw weer goed!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:58

Heb je er zelf niets aan over gehouden? Ook niet geheel onbelangrijk.

Ik zou voor morgen vooral even de DA om raad vragen, even bellen geeft een hoop meer informatie. Kijk ook vooral goed naar waar je paard rustig is, want een paard dat over de flos gaat op stal zal nooit bevorderlijk zijn.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:01

Ik heb wonder boven wonder niets.. Alleen wat last van mijn rug en schouder, maar verder niets. Gelukkig!

Ik zal zeker contact houden met de DA en overleggen over de situatie. Famke was normaal gesproken altijd heel rustig op stal maar sinds twee weken staat ze met haar 2 beste vriendjes op een nieuwe stal en als die 2 nu buiten gezet worden, wilt zij ook mee.. Dus dan gaat ze rondjes draaien etc. Dus ik denk dat buiten wel een fijnere oplossing is. Maar dat bekijk ik morgen even. Misschien kan ze een afgezet stukje land krijgen met 1 van haar vriendjes.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:30

Hoe is het nu met haar?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:12

Ze heeft vannacht niet veel hooi gegeten, gras at ze net wel een beetje en haar slobber eet ze wel.
Ze is vrolijk, levendig en 'gewoon Famke'. Toch ben ik er niet helemaal op gerust, het blijft een beetje knagen en ik vind het niet fijn dat ze weinig gegeten heeft vannacht. Dus de dierenarts komt vandaag alsnog langs. Desnoods voor alleen pijnstillers.

Haar kaak lijkt aan de zijkant minder dik maar aan de onderkant nog wel dik. Niet zo warm meer.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:16

+:)+

Goed dat je de DA laat komen TS. Beter een keer teveel dan te weinig.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:19

Fijn dat ze wat is opgeknapt! Ik zou zelf de dierenarts voor de zekerheid ook langs laten komen. Ik ben benieuwd wat hij er van zegt :) hopelijk is ze snel weer de oude..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:20

jeetje Ts ! Hopelijk is er toch niks ernstigs aan de hand ! Ik duim voor jullie !