geperst stro nat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

geperst stro nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:52

Ik voer stro bij aan mijn paarden, het is droog geperst en droog binnen gezet, mooi stro dus.

Maar er is nu vocht in de schuur waar ze staan vanwege de vochtige gewassen die erbij komen staan. Dit duurt een aantal dagen..Maar er drupt nu water vanaf het plafond op de pakken. Plekken oo de pakken zijn dus nat geworden.. en ik zag dat die stukken beschimmeld zijn. Zullen deze plekken alleen aan de buitenkant zitten? Straks mort ik al mijb pakken weggooien..
Hoe herken ik schimmel als het opgedroogd is?

Lumea

Re: geperst stro nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:15

Water sijpelt ook verder het stro in, dus kans is groot dat grotere delen van je pakken beschimmeld zijn. Kun je geen zijl oid over je pakken heen gooien dat je het nog een beetje in de perken houdt?
Als je de schimmelplekken eruit houdt kun je al het overige nog wel gebruiken.
Je stro wordt wit van de schimmel en wordt warm. Dit komt door het broeien van de schimmels.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:24

Als je het niet ziet dan ruik je het wel. Ook zijn de plakken dan moeilijker los te schudden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:26

Dat merk je vanzelf wel.......dat is gewoon niet te missen. Voorkomen dat ze nat worden is beter.

Heb helaas ervaring met rotte en of beschimmelde stro.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:33

Ik ga er morgen inderdaad een zeil overheen leggen. Maar waarschijnlijk is het kwaad al gesvhiet.. hopen dat het meevalt. . En dan de slechte plekken die ik tegenkom weggooin uiteraard! Zolang ik de slechte plekken maar herken en niet perongeluk voer.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:43

Dat merk je inderdaad vanzelf wel. Als het beschimmeld is. Meestal zitten er dan zwarte/grijze/witte plekken op het stro en zijn de plakken nauwelijks meer uit elkaar te krijgen..

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:12

Ik zou ook niet besparen op het stro. Liever iets meer (goed) stro weggooien dat dicht bij de beschimmelde plek zit dan riskeren dat er wat geschimmeld spul bij het goede komt en dus mee gebruikt wordt

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:00

Grote kans dat de schimmel niet alleen aan de buitenkant zit, dat vocht gaat waarschijnlijk dieper de stropakken in. Maar als je goed kijkt naar de kleur, geur en een gek soort stof wanneer je het uit elkaar haalt (als het droog is), dan zou je het aardig moeten kunnen herkennen. Ik zou echter wel een pak weggooien wanneer een groot deel beschimmeld is, aangezien de kans dan groot is dat het door het hele pak zit. Als het kleine hoeveelheden zijn zie je het niet altijd, maar dat betekent niet dat het er niet is.