Kroonrand droog houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

Kroonrand droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 16:54

Hallo,

Mijn paard is zo'n 2 maanden terug geopereerd aan een chip in beide voorbenen bij het hoefgewricht aan de kroonrand. Na een maand boxrust is het herstel goed verlopen. Echter hadden de hechtingen iets gedrukt, waardoor vorige week op een plek waar de hechtingen hadden gezeten plotseling is gaan bloeden. Terug naar de kliniek gegaan en alles schoon verbonden en weer op stal gezet. Woensdag het verband vervangen, en het wondje zag er zeer goed uit. Zondag mag dit verband er weer af, en mag ze, mits het er nog steeds goed uit ziet, weer naar buiten.
Helaas hebben we op het moment herfstweer, waardoor er hier en daar wat waterplassen liggen buiten. Nu mag mijn paard niet langdurig in een waterplas staan, vanwege de kans dat de huid weer zwak kan worden. Haar eigen wei is op het moment aardig droog, maar ze moet wel door een modderpaadje met flinke blup op in haar wei te komen. Helaas is er geen andere manier om in de wei te komen of ergens anders in de wei te staan.
Heeft iemand misschien een idee om haar voeten zo droog mogelijk te kunnen houden? Ik heb al iets gelezen over een hoefzak, maar weet niet of het zo goed is om de hoef de halve dag te verbinden? Ze gaan 's avonds weer op stal.
Het is dus niet erg als de hoeven iets vochtig worden, maar ze mag er niet mee in de grote blup staan zeg maar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:22

RianneH

Re: Kroonrand droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:28

Ik vraag me af hoe handig hoefzakken lopen en of het materiaal niet zal gaan schuren op de dunne huid en je dus een ander probleem erbij hebt?
Nouvels idee lijkt me best te kunnen werken en anders zat ik te denken aan een hoefschoen met flink veel bont zodat het tot de kroonrand komt?

Jammer dat veel dingen die je eromheen kan doen zich vol zuigen met het water waar je doorheen loopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:30

Kan/wil degene die buiten/binnen zet wat doen, of moet het de hele tijd blijven zitten? Vocht uitsluiten bij o.a. mok kan bv met sudocreme, dat spul blijft goed zitten en er kan geen vocht bij, maar onder deze omstandigheden zou ik er een dikke lik op willen voor ze terug over modderpad naar binnen moet. Mits er genoeg gras staat zullen de benen van dagje rondkuieren door het gras dan wel weer schoon zijn (al worden ze daarvan ook weer behoorlijk nat), want op viezigheid spul smeren lijkt mij risico op open schuren.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 23:47

Dankje nouvel, die zien er goed uit. Maar als ze daarmee in de modder staan komt de modder toch van onderen erin? Of sluit dat heel goed af?

Tamary, je bedoelt dat ik er sudocreme op moet smeren om ervoor te zorgen dat het niet nat wordt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:20

Precies :j , wel flink gul smeren, mag de volgende dag nog zat op zitten. Ik gebruik het hier bij wondjes (seme pony) en door dat het ook met modder, etc. aanwezig blijft, kan het er onder genezen. Spul mengt niet met water (vet), dus dat komt er ook niet doorheen. Paard blijft er ook netjes af en genezende wondjes jeuken, dus er af blijven helpt met genezen zonder paard die het weer open jeukt.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:59

Bedankt! Heb helaas geen sudocreme in huis, maar wel groene leem. Dan smeer ik dat er morgen ruim op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 03:57

Groene leem is niet vet.
Dat zuigt juist water als het nat is.

Equiwrap zelfklevend om zijn hoef draaien voor de wandeling door de vlug? Flink water afstotend. Wel afdoen in de wei. Of verbinden met wattenverband er onder dan kan het blijven zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:11

drafbalk schreef:
Dankje nouvel, die zien er goed uit. Maar als ze daarmee in de modder staan komt de modder toch van onderen erin? Of sluit dat heel goed af?

Tamary, je bedoelt dat ik er sudocreme op moet smeren om ervoor te zorgen dat het niet nat wordt?

ze zijn wat elastisch, ik denk dat ze behoorlijk goed afsluiten, anders zouden ze hun werking verliezen, als het vocht eronder op kan kruipen

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:29

Dankjewel voor het meedenken! De benen blijven verrassend genoeg lang schoon, maar smeer ze voor de zekerheid nog even in met zalf. Die zalf heeft ze er ook zo afgelopen. Nu hopen op zo lang mogelijk droog weer :)