Zelf een overdekte slowfeeder maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Zelf een overdekte slowfeeder maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 16:02

De titel zegt het al, ik wil graag 1 of meerdere overdekte slowfeeders bij ons in de paddock. Nu zijn ze nieuw erg prijzig, dus ben ik benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het zelf maken van een overdekte slowfeeder? En is het dan handig om er wat onder te leggen, dat als de paarden morsen het niet overal door het zand ligt? Ik ben erg benieuwd of iemand hier een leuk/makkelijk idee heeft, ervaringen en tips..

tamary

Re: Zelf een overdekte slowfeeder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:22

Rubber mat er onder helpt, wel dagelijks schoonvegen en met nat weer zal je meer rommel hebben. Op zand voeren wil ik ook met rubber mat niet, er wordt altijd versmeerd en dat komt hoe dan ook in je zand terecht (krijg je er niet meer uit). Voerplaatsen zijn dus op tegels, scheelt een hoop zand en troep weghalen.

Mijn overdekte "slow"feeders hebben nog geen echt dakje (zijn nu nog wat losse plankjes), maar aangezien de pony's daar niet bij kunnen geen probleem. Ik heb een gewoon metalen weidehek met 3/4 schapengaas genomen en daar 2 ouderwetse rechte ruiven aan gemaakt. Paarden eten door het gaas van weidehek en ik vul vanaf de andere kant.

Andere overdekte ruif is eigenlijk voor schapen, maar mijn pony's krijgen hem prima leeg. http://www.landbouwwinkel.nl/webshop/st ... 2-mtr.html
(Wel dak en voergoot bij besteld, want die zijn niet standaard). Die grote ruiven specifiek voor paarden zijn inderdaad duur en de ruimtes om door te eten mij veel te groot.

Netten hebben t.o.v. metaal voordelen, maar ze worden hier consequent gesloopt. Elke 4-6 maanden vervangen (want dan niet meer te repareren zo stuk) is ook ernstig prijzig na een tijdje.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 17:28

Dankjewel tamary! Ook voor de tips!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:30

Dat is een mooie, Tamary. Zijn de randen niet scherp?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:29

mysa schreef:
Dat is een mooie, Tamary. Zijn de randen niet scherp?

Hij staat geïntegreerd in de omheining, dus bij de hoekjes kunnen ze niet zo makkelijk. Mocht ik me er toch zorgen over moeten maken, dan plak/frommel ik er 2 tennisballen op/omheen. Belangrijkste is de stroom uitzetten voordat ik de klep open doe, want anders staat het hele ding onder stroom (draad loopt er nl ook boven langs).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:05

Oh help ja, dat moet je idd niet vergeten. Zou me best kunnen overkomen. Maar ik zie toch wel wat in dat ding, denk er even over.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:14

Ik heb ooit eens een foto gezien van een kliko omgetoverd tot slowfeeder. Paar gaatjes erin en klaar. Ook makkelijk te vullen en het hooi blijft ook nog eens droog.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:10

Deze slowfeeder hebben wij zelf ontworpen en vervolgens in elkaar gezet:

Afbeelding

Wel voor maar 2 paarden. Door 3 zijkanten dicht te maken, is er minder kans op inregenen en kunnen de paarden heel beschut eten wanneer de dichte kant tegen de wind in staat.

De reden dat wij deze slowfeeder zo gemaakt hebben in plaats van een ruif vorm is vanwege de betere eethouding van de paarden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:16

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:51

Het recente en zeer actieve topic dat Leen hier plaatst,bundelt al heel wat informatie en je kan ook altijd daar naar extra tips vragen.
Op dit topic komt een slotje.