vocht in buik en darm verklevingen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ranoeschka2

vocht in buik en darm verklevingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 22:41

Ik ben op zoek naar ervaringen. Positief of negatief dat maakt niet uit.
Hoe hebben jullie deze situatie aangepakt of hoe zouden jullie nu een keuze maken.

De situatie:
Mijn merrie Ranoeschka. Nu 17 jaar en al 12 jaar m'n vriendinnetje. Altijd sterk en lief en gezond geweest. Afgelopen Mei bevallen van een hengst veulen. Laatste maanden van de dracht heeft ze het wel zwaarder gehad. Ze liep kreupel en kreeg rust, maar kwam daardoor ook behoorlijk aan. En heeft ook zucht gehad.

De bevalling verliep prima. Zonder enige moeite. Een week voor de uitgerekende datum.
Veulen was mooi en sterk en gezond.

Na de bevalling:

Met 3 maanden begon de merrie weer wat in haar normale proporties te komen. Kreeg toen ook weer licht werk aangeboden.
Met 3,5 maand werd ze magerder. We zijn toen flink gaan bijvoeren.
Met 4 maanden besloten om moeder en veulen te scheiden. Veulen at moeder op. En zij gaf alles aan hem.
De eerste week verliep prima. Ze kreeg alleen water en hooi om de melk productie te stoppen.
Al snel stopte de melk. Maar het uier bleef ietwat dikkig elke keer. Ze kreeg volop stap beweging, maar omdat ze al zo was afgevallen, durfden we niet veel energie meer van der te vragen dan wat licht longe werk.
Na een week werden haar benen dik. Eerst alleen voor. En dat slonk na het stappen en koelen ook wel. Ze kreeg op Dit punt ook weer 2 keer een halfje biks en onbeperkt kuil.
Toen werdt het uier ook weer dik (ook met melk) en leek ze uierontsteking te hebben. Daarna werden ook haar achterbenen dik en liep ze duidelijk met pijn (op der voorbenen).
Toch maar gemotiveerd om te stappen en daarna te koelen. 3 keer per dag. Dit hielp en de dikke benen trokken weg. Ondertussen had ze voor het uier een droogzetter gekregen. De melk zag er verder goed uit, dus het was geen echte ontsteking. De droogzetter hielp en na 4 dagen verbeterde het uier aanzienlijk. En ook haar dikke benen bleven weg. Ze kreeg daarom weer wat biks toegevoegd aan haar dieet. Nu dus 3 keer een halfje biks en een paar handjes luzerne. Daarnaast ook nog steeds onbeperkt kuil.
Toen werd het vorige week maandag. We zagen een dikke plak oedeem
Onder haar buik. Het uier was weer dik. En er hing een vochtzakje onder de borst. In eerste instantie leek dit allemaal nog te verbeteren na stappen en koelen (3 keer per dag).
Maar het trok niet helemaal weg.
Dierenarts is die maandag ook gekomen om bloed af te nemen.
Daar was niet direct iets alarmerends in te zien. Er was een lichte ontstekingswaarde en een laag eiwit gehalte, maar in combinatie met de andere waardes was er niets eenduidigs. Vaag dus.
Na een paar dagen was er nog geen zichtbare verbetering en de bloedonderzoeken daarna nog werden ook niet veel duidelijker.
Donderdag is ze naar de kliniek gegaan om vrijdag een maagscopie (vandaag dus) te krijgen.
Voor de maagscopie besloot de Da om eerst een echo te maken.
Daar was direct zichtbaar dat er heel veel vocht in de buikholte zat en dat de darmen verkleefd leken te zijn. De prognose is niet best. De merrie is behoorlijk mager en dan heeft ze nog die oedeem onder der buik.
Verder oogt ze nog vrij fris. Kleur van tandvlees en tong zijn mooi roze. Oog ook. En ze heeft nog appeltjes staan.
Eetlust werd al gedurende de week steeds minder en ze at met tussenpozen.

Kortom:
oedeem onder der buik.
Eetlust verminderd
Vocht in de buik
Darmen die verkleefd zijn

Op dit moment staat ze nog bij de kliniek. Ze krijgt pijnstillers en antibiotica. En ze gaan een punctie doen om te kijken wat voor soort vocht er in de buikholte zit. Ook omdat er niet een duidelijke oorzaak te vinden is (tumor, abces, perforatie, enz)

Nu heb ik een keuze te maken:
Inslapen (daar kies je maar 1 keer voor)
Opereren (is ze nog sterk genoeg? Lost dat alle problemen op? Enz enz enz)

Ik weet het even niet meer en ben op zoek naar ervaringen. Ik ben vast niet de enige die op dit punt gestaan heeft. Alle ervaringen zijn welkom.

Dingen waar ikzelf aan heb gedacht:
-Utrecht.
-laarakkers.
-second opinion bij gewone andere kliniek.
-dr Tilden.

Uiteraard zijn er nog vele andere wegen te bewandelen, maar ik kan niet alles te gelijk ondernemen en de tijd dringt toch ook een beetje, want ze kan niet veel ellende meer hebben denk ik.

Met het veulen is alles prima trouwens. Die vermaakt zich heel goed in de opfok en zorgt nog steeds erg goed voor zichzelf en z'n beste vriendje.
Laatst bijgewerkt door Ranoeschka2 op 16-10-15 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ranoeschka2

Re: vocht in buik en darm verklevingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 22:44

Afbeelding
Zoals ze was.

Afbeelding
3 weken na de bevalling.

Afbeelding
3 maanden na de bevalling.

Afbeelding
4 maanden na de bevalling.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu met oedeem en dik uier. (Oedeem is overigens wel een stuk dikker dan op de foto te zien is).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:57

Oei jeetje wat ziet ze er uit :(:) zoveel oedeem onder de buik is echt niet best, dat is vaak als je erg ver in het ziekteverloop zit. Het minder willen eten is op dit moment nog niet slopend, maar als ze straks helemaal niets meer wil eten, word ze alleen maar slechter dus als je wilt opereren moet je niet lang wachten. Zou dan sws eerst een punctie laten doen van dat oedeem onder d'r buik.
Sterkte en succes met je beslissing!

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 08:48

Dank je amiigo.
Ik ga straks bellen of ze al iets meer weten over de punctie.
Ik ben me in alle haast ook aan het verdiepen in de alternatieven, maar er is zo enorm veel aanbod en ik zie door de bomen het vos niet meer en er is geen enkele persoon of website of deskundige die zegt: daar moet je heen, dat is de oplossing.
En wil m'n lieve merrie geen onnodige pijn laten lijden...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:09

Hier een zelfde merrie staan.
Merrie is qua conditie alleen beter.
Wij hebben onlangs het veulen er ook bij vandaag gehaald. Veulen was 6 maand.
Twee dagen er na direct uier ontsteking, wat we wel vaker hebben bij haar, niet willen lopen en matig eten. Direct aan de ab en de ontsteking melken.
Vervolgens een beetje zucht voor de uier, maar de uier slonk en de koorts was weg.
Enkele dagen terug een grote vochtplaat. Dit is van de ophoping van de uierontsteking. Wij hebben haar eerste een aantal dagen stal rust gegeven, maar nu de uier is geslonken gaat ze weer mee naar buiten met de rest om in beweging te blijven om het vocht te laten afvloeien. Daarnaast voer ik ijslands-zeewier voor vocht afdrijving.
Dit alles niet zonder de VA, alleen is dit niet haar eerste keer dat het gebeurt. En wat er toe leid dat het gebeurt is voor ons en de VA de vraag. Daarnaast gebeurt het niet elke keer, maar eens in de zoveel jaar.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:15

Zo'n plaat zucht heeft mijn merrie alleen voor de geboorte..

ik zou eerst de punctie afwachten, pas als daar iets concreets uitkomt kan je verder denk ik.

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 09:45

@newt:
Een terugkerend probleem? Wel eens alle onderzoeken doorlopen? zoals maagscopie of bloedonderzoek e.d?

@dinjo:
De zuchtplaat op zich is mij ook niet vreemd. Die had ze vlak voor de bevalling ook inderdaad.

De punctie was op zich niet negatief. Geen voedingsdeeltjes, maar wel oranje achtig vocht. Ontstekingsvocht. Arts vond der gister avond al wel beter ogen, maar ja dat moet haast wel met flinke pijnstilling. En daarbij of juist daardoor ging ze ook eten.

Dit maakt het ook niet makkelijker...
Als ze nou alleen maar slechter zou worden, dan is het klaar...
Dit komt door een ontsteking en ontstekingen kunnen opgelost worden... Toch?
Wat ik daarna overhoudt weet ik niet precies, maar de verklevingen zitten in de dikke darmen en dan zou ze misschien met aanpassingen in het voer gewoon verder kunnen leven....
Maar het geeft allemaal geen garantie...
En waar ik steeds maar aan denk: inslapen doe ik maar 1 keer. Dan is er geen weg terug.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:35

Een maag scopie voor een uierontsteking?. Nee. Bloed onderzoek e.d uiteraard wel. Wat geen bijzonderheden opleverde vanaf de eerste uierontsteking. Volgens de VA is onze merrie daar gevoeliger voor. De laatste keer was 5 jaar terug. Dit jaar helaas weer.

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 16:28

Nee geen scopie voor der uier, maar voor het matige eten en de andere symptomen.

Geef je ook ander voer? Speciaal voer of is de zeewier het enige dat je anders of extra geeft?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:48

Ze eet minder omdat ze pijn heeft. Zodra de antibiotica werkt wat 1 a 2 dagen duurt eet ze weer als altijd.In die twee dagen voer ik wat ze extra lekker vind. En het zeewier is voor het vocht. 7 dagen geleden begon de ontsteking 5 dagen geleden de zucht/vocht plaat. Vandaag na 6dagen ab en zeewier is alles zo goed als normaal.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:09

Lastige situatie ts, arme merrie.

Ik zou zelf eerst graag willen weten waardoor de ontsteking is ontstaan, komt dat nog puur van de uierontsteking of is er meer aan de hand? Als ze gaan eten zodra er pijnstilling wordt gegeven dan is er in elk geval pijn. Vraag is natuurlijk of dat op valt te lossen en dan weg blijft.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:25

Jeetje, dat is lastig. Mijn merrie is zo ook uit de laatste dracht en afspenen gekomen, was niet tegen aan te voeren. Ze bleek ook ppid te hebben. Wat haar heeft goed gedaan is haar even op de wei te zetten. Ze is nu weer in een prima conditie.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:34

Heeft ze al antibiotica gehad voor uierontsteking? Bijvoorbeeld metacam en een injector in het uier?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:40

Ik zou een scopie van de darmen laten doen hoe ernstig de verkleving is, zodat je een heel duidelijk beeld hebt. Die verkleving hoeft totaal niet met de ontsteking in verband te staan. Kijk of ze de ontsteking weg krijgen met antibiotica en misschien laten volgen door een goed darmonderzoek om te kijken in hoeverre ze nog gewoon kan eten. Ziet het er heel erg slecht uit met de darmen dan zou ik niet gaan rommelen, andere artsen enz, ook niet opereren want dat levert vaak nog meer verklevingen op. En een zeer risicovolle operatie waarvan je je af moet vragen of je haar dat aan wil doen.Sterkte.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:12

Ja zou ook zeggen eerst maar eens die uierontsteking aanpakken. Dat geeft behoorlijk pijn en daar zal je paardje zich niet beter van voelen.
Ik geef sinds kort een supplement dat de opname van ruwvoer zou verbeteren maar ik geef het nog te kort om te zien of er verbeteringen zijn. Dit geef ik trouwens aan een ander paard, een die koliekgevoelig is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:38

Ze ziet er idd niet te best uit :\
Bij dat oedeem, en dan vooral onderaan der borst denk ik meteen aan een hartprobleem, worden ze ook mager van. Misschien een optie om dit toch te laten nakijken nu ze toch op de kliniek staat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:52

tanjaatjuhh schreef:
Heeft ze al antibiotica gehad voor uierontsteking? Bijvoorbeeld metacam en een injector in het uier?

Metacam is geen antibiotica hoor. Het is een nsaid dus een pijnstiller die ook een ontstekingsremmende werking heeft.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:41

genja schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Metacam is geen antibiotica hoor. Het is een nsaid dus een pijnstiller die ook een ontstekingsremmende werking heeft.

Dat snap ik ook. Het zou alleen wel voorgeschreven kunnen zijn?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:09

Dan is je post niet helemaal duidelijk geschreven. Je schrijft heeft ze al antibiotica gehad? Bv metacam vandaar mijn antwoord

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:44

Pandora2 schreef:
Ze ziet er idd niet te best uit :\
Bij dat oedeem, en dan vooral onderaan der borst denk ik meteen aan een hartprobleem, worden ze ook mager van. Misschien een optie om dit toch te laten nakijken nu ze toch op de kliniek staat.

Hart klonk in ieder geval zuiver en regelmatig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:45

Heeft ze wel eens vage koliek verschijnselen?

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:50

Amiigo schreef:
Heeft ze wel eens vage koliek verschijnselen?

Nee eigenlijk niet. Ze heeft in het verleden (dik 11 jaar geleden) eens 3 dagen kang met een verstopping gelopen... De paraffine kwam er na die 3 dagen in mega diarree vorm eruit spuiten en daarna heeft ze nooit meer koliek verschijnselen gehad.

tanjaatjuhh schreef:

Toen het uier echt ontstoken was kreeg ze inderdaad droogzetters (penicilline injector).
En daarnaast inderdaad ook metacam tegen de pijn. Dit hielp heel snel en al gauw werd het uier slanker. Nadat we met de droogzetters stopten ging er een week overheen. Toen kwam ineens dat oedeem opzetten. En werd het uier ook weer veeeeel dikker. Dierenarts kwam. Melk was mooi zuiver. Volgens de dierenarts verder geen aanleiding voor het oedeem.

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:57

Vanmiddag om 5 uur met de dierenarts rond de tafel. We gaan knopen doorhakken.
Ik heb een hele lijst met hersenspinsels die ik met hem wil bespreken voor ik definitief besluit om m'n vriendinnetje in teste laten slapen.

M'n hersenspinsel lijst....
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:06

Wens je veel succes engoed da t je e gedachten op papier gezet hebt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:13

appelazijn kan helpen voor vochtafdrijving en andere afdrijving.

Is ze getest op de coli bacterie? Die kan namelijk over het bloed gaan in later stadium.

Luzerne misschien bijvoeren inclusief speedibeet / lijnzaad. Voor de darmen.

Oedeem zie je wel vaker na uierontsteking bij paarden. Verder zou ik dit paard nog even doorbehandelen met metacam.