Rare 'brandwond' lip? Herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Rare 'brandwond' lip? Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:26

Van de week haalde ik mijn merrie van het land en ene op andere dag had ze een rare plek op haar lip. Ook wat kleine korstjes (mini korstjes) op haar neus, maar deze plek was extra opvallend. Ik vond het doen overkomen als een verbrandingsplek als ik wel eens op foto's zie, door de zon of iets dergelijks. Maar dat lijkt mij met dit weer vrij sterk ;)

De eerste foto is van dinsdag hoe ik haar aantrof, de andere foto van eergisteren. Gisteren is hij open gegaan (korst eraf). Vandaag zag hij er door grazen in lang nat gras helemaal ranzig uit. Ik zal morgen (als ik het niet vergeet) nog een foto maken. De plek wordt niet groter, maar wel viezer. Misschien ook een genezingsproces van het loslaten van korsten en wat pusserig zijn. Ik mag er overigens niet naar wijzen laat staan aankomen, dat doet echt pijn.

Vandaag is er een DA langs geweest op stal en heb ik de plek ook laten zien, hij dacht dat het een schaafwond/brandplek was. Maar ik zou niet weten hoe en waar ze dat heeft moeten oplopen in het land. En zag het er dan de eerste dag zo korsterig uit? Ik ben heel benieuwd of iemand dit herkent.
Zijn advies; in de gaten houden, ontsmetten en vettig houden. Ik heb er vandaag Derma Gel op gesmeerd.

Ik heb zelf het vermoeden dat het door een of ander plantje kan komen. Echter ben ik vrij secuur met het rare plantjes uit trekken (iig de groot opvallende). Er groeit wel eens nachtschade, maar dat laten ze staan als ik ze niet voor ben om het eruit te trekken. Distels en brandnetels had ik wel net wat geknipt en laten liggen, maar dat doe ik vaker en nooit problemen mee gehad. Ik bedacht mij vandaag dat ik ook paddenstoelen (kleine) in het landje heb. Zou dat nog een oorzaak kunnen zijn?

Ik ben beineuwd of mensen dit herkennen en wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Wij noemend het gekscherend op stal een koortslip. Maar zou dat kunnen? Haar weerstand is niet optimaal momenteel.

Sorry voor de linkjes. De foto's waren net ietsjes te groot blijkbaar :(

Dinsdag - toen heb ik het ontdekt
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 173801.jpg

Woensdag
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... A0011.jpeg
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 16-10-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Re: Rare 'brandwond' lip? Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:32

paarden bij mij op stal hebben ook vreemde plekjes gehad op neus en lippen met korstjes. Vooral die met witte/roze neuzen en lippen.
Het is ook vanzelf weer weggetrokken al waren sommigen wat harder gekwetst zoals uwe en die werden ook gesmeerd met een zalfje. Zelf verdenk ik een bepaalde plant in de wei (grote ovale bladen)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:42

Mijn pony heeft een keer haar neus onder de brandwonden gehad door een combinatie van zonlicht en het plantje St. Janskruid. Dit heeft gele bloemetjes, maar zal inmiddels uitgebloeid zijn. Hoewel dit me toch onwaarschijnlijk lijkt gezien de plek waar het wondje bij jouw paard zit! Misschien heb je er wat aan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:43

Wij hadden op mijn vorige baan een keer schimmel gehad wat zulke plekken veroorzaakte, was onwijs raar. Hebben we toen behandeld met anti-voetschimmel. Alleen bij ons hadden ze het naast de neus, ipv op de onderlip.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:48

Staat er toevallig berenklauw in het land?

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:49

Yep, een van mijn paarden had deze korsten extreem op de neus. vermoedelijk van berenklauw, of st janskruid. Rode klaver kan het ook veroorzaken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:49

Heb je toevallig Berenklauw in je wei staan?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:50

Ja! Mijn paard had precies hetzelfde! Dacht eerst een giftig plantje, maar na een vitaminespuit/shot is het in 1,2 dagen bijna weg!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:52

ik heb dit wel eens bij puberpaardjes gezien. Wij noemden het altijd gekscherend een ' koortslip' omdat het zich hetzelfde gedraagt als een koortslip: komt tevoorschijn bij weinig weerstand en verdwijnt weer als de weerstand beter wordt. Net als een mensenkoortslip dus. Ik heb helaas geen idee hoe het echt heet. Ik kan me wel een eerder topic herinneren op Bokt van een ander paardje met een vergelijkbare plek op de lip. Helaas kan ik het topic niet meer vinden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:16

De etherische oliën in St. Janskruid kunnen dit soort brandwond-achtige plekken veroorzaken. Onze paarden hadden het ook wel aan de witte benen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 20:18

Berenklauw staat er niet (iig niet opgevallen).

Sint Janskruid bedoelen jullie niet hetzelfde als JKK toch? Dat laatste heb ik 1 plant van in mijn weide, maar die is niet meer bovengekomen na de laatste keer plukken (volgend jaar vast wel weer, grmbl).

Iemand een goed plaatje van Sint Janskruid zonder gele bloemen? Dus voor (of na) bloeien? Ik krijg veel plaatjes ook van JKK te zien namelijk als ik google... Ik heb momenteel geen geel in het land staan, behalve nog een verdwaalde paardenbloem (maar ook die zijn nu wel verdwenen denk ik).

Bedankt voor het meedenken trouwens! Kan wel eventueel foto's toevoegen van plantjes die ik in het land heb? Iig de grotere plantjes. Als dat interessant is? Misschien dat mensen het herkennen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:20

De gele bloemetjes zijn nu onderhand weg en nu zitten er een soort van bruinachtige bolletjes aan. St. Janskruid is inderdaad iets anders dan JKK. St. Janskruid staat hier vaak aan de randen van het weiland.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 12:13

Ik kan niet echt wat ontdekken dat Sint Janskruid zou kunnen zijn... het is een erg kaal land momenteel.

Dit is het plekje vandaag. Korst is eraf en vond hem er wel rustig uit zien. Al is hij wel nog 'nattig'
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:47

Even een update, mocht iemand nog eens hetzelfde tegenkomen en dit topic tegenkomen :)
De plek werd eigenlijk steeds erger, en op een gegeven moment kwam er ook een plekje in het neusgat bij. Ik werd toen wel een beetje zenuwachtig omdat het groter leek te worden, en niet veel rustiger. Maarrr, dinsdags vroeg ik of een vriendin de foto's woensdag aan een DA wilde laten zien omdat het groter werd, en donderdag was het eigenlijk dusdanig beter plots dat ik er van op keek. Paar dagen later niets meer van te zien, alleen nog een wat iets donkere roze kleur op die plek van de lip en ik mocht er nog niet aankomen. Maar ook dat is nu over. Ik ben die maandag begonnen met weerstandsdruppels. Of het is toeval, of het had echt met de weerstand te maken en hielpen de druppels gelijk? Anyway, ben blij dat ze nu weg zijn die plekken :)

Verschillende DA"s hebben de foto's bekeken (en 1tje in real life) en ze noemde 'schaafplek' of verbranding door de zon. Ik denk dat het geen een van dit was, omdat het zo plots op zette en ze de hele zomer al geen verbranding heeft gehad en ik daar enorm op let (zen daarnaast, het is haar lip, terwijl ze een hele grote witte neus heeft en een plek boven haar oog die altijd als eerste verbrand). Verbranding door gevoeligheid door een plant zou ik wel geloven. Echte oorzaak weet ik dus nog steeds niet :)

Geen sint janskruid in mijn weide aangetroffen. Maar kan ook zijn dat ze die juist netjes op had gegeten natuurlijk :+

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:49

Bij ons is het ook weg :D
Fijn dat het bij jullie ook over is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:37

Een paar opties heb ik voor je:
Zonnebrand veroorzaakt door het grazen op nat gras (nattigheid werkt als prisma) vette zalf er op duurt even maar geneest makkelijk

Boterbloem kan ook dit soort 'brandwonden' geven, maar erg waarschijnlijk is dat in dit jaargetijde niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:41

Die groeien nog wel in het land. Niet met bloempjes, en wel met grotere bladeren dan je in het begin van het seizoen ziet (ander soort boterbloem misschien). Ik weet van haar dat ze die wel eens bewust meepakt met grazen, maar dat doet ze langere tijd voordat deze plek ontstond.

Ben iig blij dat het nu weg is.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:06

Bij mijn paard was het ook weg nadat hij een vitaminespuit had gehad! Misschien had hij gewoon een lage weerstand, en had hij even een zetje nodig ;-)

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:11

Toevallig enige tijd geleden ook last van gehad, maar dan wel in een extremere vorm..
De pony heeft er een volledige zomer geen last van gehad, tot enkele weken dan. Eerste dagen tot de veearts kwam geprobeerd vettig te houden met een vaseline zalf, maar dit deed niet veel. De veearts is langs geweest en heeft een betamethason lotion voorgeschreven, twee maal daags aan te brengen. De pony had ook veel pijn aan de plekken, lotion was daarom wel een goede uitkomst aangezien de vaseline een ramp was om aan te brengen.

Ze zei dat het zou kunnen komen door de zon. Mijn reactie was dan ook "waarom nu wel en hartje zomer niet"?? Ze opperde dat het zou kunnen komen door de dauw- druppeltjes, dat het de gevoeligheid extra maakt.

Overigens was de pony er binnen enkele dagen al vanaf met de lotion, dat is echt een aanrader!