Cushing of toch gewoon wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Cushing of toch gewoon wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 18:53

Mijn shetland pony van 8 jaar heeft een wat lange vacht met hier op sommige plekken golven. Deze golven zijn het ergst wanneer ze nat is, logisch. Maar ook na borstelen blijven ze er in zitten. Ze werkt best hard en komt met deze vacht nu na het mennen nat thuis over bijna haar hele lijf. Haar vacht droogt zo op en is dan hard en dus op sommige plekken golvend. Eerst dacht ik dat het alleen daar door komt, maar mijn ruin heeft een andere vacht en heeft geen golven. Ze staan overdag buiten en snachts op stal. Helaas sochtends op de borst en buik nat van het zweet door de warmte. Morgen worden ze volledig geschoren. Van de zomer zag de merrie er heel mooi uit, glanzende dunne korte vacht, geen lange haren oid. Nu ze van het gras af is is ze wat ingevallen. Ik ga haar wat extra bijvoeren naast veel ruwvoer. Toch past een golvende vacht en iets vermageren ook bij cushing. Verder is ze actief, ook tijdens het werken. Zal ik haar laten testen? Wat zouden jullie doen?

Onderstaande een foto van hoe ze er nu uit ziet:
Ik zal morgen nog even betere foto's maken
Afbeelding

En een foto van haar afgelopen zomer:

Afbeelding

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:59

Ik zie niet direct reden om PPID te vermoeden. Wel is je pony te dik, dus bijvoeren naast ruwvoer zou ik zeker niet doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:01

Ik zou ze laten testen. Is nog gratis tot eind oktober in nl als ik mij niet vergis...spaart je toch wat centjes uit en dan heb je zekerheid, ook al is haar leeftijd nog erg jong voor cushing.
Vind ze er op de zomerfoto's gewoon super uitzien, maar die wintervacht is idd wat aan de lange kant.
En aangezien je dit topic opent, vermoed ik dat ze andere jaren een '' betere '' wintervacht had.... of ze moet een ijstijd voelen aankomen voor dit jaar :+ Nee, zonder gekheid...ik zou gebruik maken van die gratis test.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:02

Waratje schreef:
Ik zie niet direct reden om PPID te vermoeden. Wel is je pony te dik, dus bijvoeren naast ruwvoer zou ik zeker niet doen.

Dat zie je helaas verkeerd, wellicht vertekenen de foto's, de pony is iets te mager momenteel. Dit zie je niet door haar vacht maar voel je wel goed. Ik zal morgen na het scheren wel een fotootje plaatsen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:05

Is gewoon vacht dat golft omdat het nat is geweest.. is hier ook hoor, als het zweet opdroogt en ze lange vacht hebben.
de vacht kan langer zijn dan andere jaren maar hier zaten ze ook al dikker in het haar dan anders,
dit omdat het zoveel kouder is als vorig jaar.

je paard is ook nog jong en oogt niet als een paard dat Cushing heeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:13

Mijn pony is zelfs al geschoren, zo lang was dat haar al.
De shets hier op stal zijn ook al erg harig.

pien_2010

Re: Cushing of toch gewoon wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:34

Volgens mij heb je gewoon een paardje dat dikke wintervacht aanmaakt net zoals die van ons al 20 jaar doet.

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:45

Onze shetlandmerrie van 8 jaar heeft dezelfde verschijnselen. Wij hebben haar laten testen. (de test is gratis tot eind oktober, voor het afnemen van het bloed moet je betalen). Binnen 2 dagen hadden wij de uitslag. De merrie heeft een zeer lichte verhoging van ACTH ten opzichte van de norm. Op dit moment wordt nog geen medicatie geadviseerd. Over een aantal maanden laten wij haar weer testen. Door te testen weet je tenminste waar je aan toe bent.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:48

Is haar gebit in orde?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:02

m1992 schreef:
Waratje schreef:

Dat zie je helaas verkeerd, wellicht vertekenen de foto's, de pony is iets te mager momenteel. Dit zie je niet door haar vacht maar voel je wel goed. Ik zal morgen na het scheren wel een fotootje plaatsen.

Op de zomerfoto's is ze in ieder geval ruim te dik en op je foto van nu zie ik niet echt reden om aan te nemen dat ze is ingevallen. Scheren lijkt me op zich wel een goed plan als ze 's nachts op stal staat met die vacht. Shetten hebben gewoon een flinke vacht, de shetten bij ons op stal hebben dat ook, hoort bij het ras.
Foto van na het scheren lijkt me informatief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:06

De test is nog tot eind oktober gratis, als je je paard naar de kliniek brengt, kost het bloed afnemen ongeveer 20,-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:11

Ik zou ook voor de zekerheid laten testen. Die van mij is ook vrij jong en heeft ook PPID, geen krullen in de vacht tenzij hij nat is, en een typische hangbuik (vetophoping op de buik) maar van boven juist wat schraal..

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:11

Afbeelding

Zo zag mijn oude pony eruit met chusing in de zomer. Helaas kort na deze foto haar toch moeten laten inslapen wegens verlammingsverschijnselen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:12

van_flipsen schreef:
Onze shetlandmerrie van 8 jaar heeft dezelfde verschijnselen. Wij hebben haar laten testen. (de test is gratis tot eind oktober, voor het afnemen van het bloed moet je betalen). Binnen 2 dagen hadden wij de uitslag. De merrie heeft een zeer lichte verhoging van ACTH ten opzichte van de norm. Op dit moment wordt nog geen medicatie geadviseerd. Over een aantal maanden laten wij haar weer testen. Door te testen weet je tenminste waar je aan toe bent.

Even off topic. Welke waarde had ze? Benieuwd vanaf welke waarde wordt geadviseerd om later opnieuw te testen.

On topic. Ziet er voor mij uit als een flinke winterjas. Hopelijk geen voorbode voor de komende winter.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 22:18

Waratje schreef:
m1992 schreef:

Op de zomerfoto's is ze in ieder geval ruim te dik en op je foto van nu zie ik niet echt reden om aan te nemen dat ze is ingevallen. Scheren lijkt me op zich wel een goed plan als ze 's nachts op stal staat met die vacht. Shetten hebben gewoon een flinke vacht, de shetten bij ons op stal hebben dat ook, hoort bij het ras.
Foto van na het scheren lijkt me informatief.

Sorry maar dat is echt niet zo. Iedereen die haar in het echt ziet vindt dit ook, osteo, dierenarts, tandarts. Met een zachte borstel voel je de ribben al onder je handen, niet zoals ik graag heb. Bij lichte druk is het mooi om ribben goed te voelen, maar zo niet. Op de zomerfotos was ze mooi op gewicht. Maar ieder zijn mening uiteraard ;) tanden zijn prima trouwens.

Voorgaande jaren is ze eerder geschoren en werkte ze niet fanatiek waardoor het golven van het haar me niet is opgevallen, ik weet dus niet of ze het altijd al zo heeft. Mijn ruin heeft gewoon de dikke shettenvacht zoals normaal is.

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:38

@ martine0503

De normwaarde is 11 mmol/l Onze merrie heeft 17 mmol/l. Er zijn gevallen waar 150 tot 200mmol/l voorkomt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:39

Dit is een hele normale wintervacht. Hier lopen ze ook alweer rond met een dik pak haar.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:49

van_flipsen schreef:
@ martine0503

De normwaarde is 11 mmol/l Onze merrie heeft 17 mmol/l. Er zijn gevallen waar 150 tot 200mmol/l voorkomt.

Oke, die van mij zat op 12. Dus vandaar dat ik het afvroeg. DA vond het niet verontrustend. Ik was dus benieuwd hoe jouw paard zat.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:54

Zie telkens meer topic's met cushing.. Zal mijn welsh van 18 volgende week ook maar laten testen..

Ik herken dat hangbuikje en de ribben tellen wel.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:55

Hierbij twee foto's van de vacht van dichtbij. Ze was hier droog.

Afbeelding

Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:04

Nee ik vermoed geen ppid! Maar als je wil testen zou ik dat zeker doen voor 2 tientjes.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:10

wormenkuur krijg je pony deze?
En inderdaad is al genoemd tanden?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 16:39

Ze wordt uiteraard altijd netjes ontwormt met verschillende middelen. Tandarts komt ook jaarlijks en die hoeft bijna niets te doen aan haar gebit. Ze heeft geen klachten alleen de slag in de wintervacht.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:55

Zo ziet mijn shet er momenteel ook uit. Lange vacht icm vochtig weer. Denk niet dat het ppid is maar gewoon wintervacht.

Afbeelding

Volgens mij is er in het najaar de seasonal rise waardoor bij elk paard de waardes zullen stijgen. (Toch kenners??)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:14

Ik denk idd ook niet dat ze het heeft. Staleigenaar heeft haar gisteravond proppen zien maken dus toch dierenkliniek gebeld voor een gebitsbehandeling en tevens voor de zekerheid bloedafname voor cushing. Als ze er toch is... Zal de uitslag hier straks wel laten weten en vragen hoe het zit met de standaard verhoging dit najaar.