Gisteravond deden mijn vriend en ik een vervelende ontdekking bij paardlief (KWPN-merrie, 16 jaar).
De hoefsmid was eerder die dag geweest om te bekappen en voor nieuwe ijzers te zetten, achter niet (in principe gaat ze in het winterseizoen blootsvoets tegen uitglijden; voor schraapt ze echter veel dus heeft ze ijzers om de voorhoeven wat te ontzien).
Haar stralen zijn altijd al een zwak puntje geweest, maar rechtsachter heeft ze echt lelijke rotstraal. De smid snijdt de rotzooi altijd zo goed en kwaad als het gaat weg, waarop wij de straal zo goed en kwaad als het gaat schoonhouden tot de volgende bekapbeurt. Misschien iets minder lelijk dan eerst; rot blijft de straal wel.
Na de meest recente bekapbeurt (gisteren dus) troffen wij een hoef met bebloede straal aan. Even schrikken, maar gelukkig niks ernstigs: de smid had bij het wegsnijden van de rottigheid per ongeluk even in het leven gezeten. Ze leek er ook geen pijn aan te hebben.
Wat erger was, was dat ze tijdens het rijden kreupel liep. Vreemd genoeg niet met het rechter achterbeen (met de kapotte straal), maar met het linker achterbeen. Een beetje onwennigheid tijdens de eerste keer lopen zonder achterijzers zou je verwachten, maar echte kreupelheid...?
Meteen gestopt met rijden en paardlief nog eens goed bekeken. Het enige wat ik er met mijn beperkte hoevenkennis/-ervaring over zou kunnen zeggen, is dat de hoeven me erg kort gekapt lijken.
Bij deze dus mijn vraag: wat vinden jullie van deze hoeven?
En: hoe komen we permanent van die rot-rotstraal af?
Alvast bedankt voor jullie meningen en adviezen!!
P.S. De hoefstralen worden iedere dag bespoten met een speciale verzorgingsspray (ShowMaster, van de Krämer). Om gezonde stralen bij te houden werkt dit goed; de rotstraal gaat er duidelijk niet van weg.
P.P.S. De allereerste keer dat onze huidige hoefsmid de merrie bekapte, raadde hij ons aan de straal met spiritus te ontsmetten en daarna bij te houden met verzorgingsproducten. Wij hebben dat toen niet gedaan omdat we het te agressief achtten, maar nu willen we dit eigenlijk wel gaan doen.
P.P.P.S. Wij denken nu ook aan voedingssupplementen als biotine...
(1) Bebloede rotstraal rechtsachter (belichte foto)

(2) Bebloede rotstraal rechtsachter (onbelichte foto)

(3) Achterhoeven zijkant (rechterhoefje lichtjes opgeheven)

(4) Achterhoeven achterkant

(5) Allevier de hoefjes
opstrooien dan?

Meteen de smid gecontacteerd, die zei dat dat met wegsnijden gebeurd was en vroeg meteen of het erger geworden was. Dat leek ons niet, was opgedroogd bloed van een klein, niet te traceren wondje. Maar het zag er behoorlijk eng uit, vieze foto ook

) en zorgde met mijn vingers dat het goed in de straal terecht kwam. Succes!