verschil kram en verstoppingskoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

verschil kram en verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 08:56

Wat zijn de syptomen die te herkennen zijn als je te maken hebt met een paard met kramp of met verstoppingskoliek?

_Zsazsa_

Re: verschil kram en verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:09

Daar is heel veel over te vinden als je de zoekfunctie gebruikt.
Verstopping, gas, zandkoliek.
Symptomen zijn zijn bijna altijd rollen, kappen/schrapen, niet eten, naar de buik happen, zweten etc

Anoniem

Re: verschil kram en verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:17

Het is vaak lastig te onderscheiden welke soort koliek een paard heeft. Ook zijn de pijnlklachten per paard verschillend. Ik heb een paard gekend met een slag in de darm die kwam tijdens het rollen los van de grond en was bijna aan het gillen van de pijn. Paard is direct ingeslapen. Mijn eigen paard werd gewoon helemaal in zichzelf gekeerd, sloom, moe, hangerig, wel liggen, maar weinig rollen. Waarschijnlijk een verstopping, maar heeft het ook niet overleefd.

Maar zoals hierboven wordt gezegd, dat zijn wel vaak de algemene symptomen. Ik wil daar nog aan toevoegen, duf, neit willen lopen, veel/lang liggen, kreunen, buik optrekken.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:03

Mijn paard heeft in de 5 jaar dat ik haar heb 2 keer gaskoliek gehad en 1 keer krampkoliek en alle keren verschillende symptomen.

De 1e keer was ze wat suf geen eetlust en had wit tandvlees. Na 10 min lopen was het eigenlijk weer over, begon ook weer te mesten. En een paar uur laten was ze weer aan het rennen en helemaal weer de oude. Dit was gaskoliek.

De 2e keer was wel een stuk erger, had net gereden en na het afzadelen stond ze binnen een paar seconden helemaal nat van het zweet, was super onrustig en verhoogde hartslag en ademhaling. Gelijk gaan stappen. Hier is toen ook een DA bij geweest, heeft toen een darmontspanner en pijnstilling gekregen. Was wel even spannend of ze niet naar de kliniek hoefde, omdat de DA twijfelde over krampkoliek of slag in de darmen, maar was gelukkig niet nodig!

De 3e keer stond ze te flemen in der stal en probeerde steeds te liggen en niet eten. Toen gaan wandelen in de bak en daar leek er niets aan de hand. Super allert en heet. Weer op stal gezet en weer flemen enz... Toch maar de DA gebeld en voor hij er was helemaal niets meer aan de hand en had weer gemest. Had haar even onderzocht maar had normaal waarde. Waarschijnlijk begin van gaskoliek, omdat ik er zo snel bij was was het snel gezakt door het lopen.

Dit paard is trouwens we een luchtzuiger.