Spinale Ataxie.... Vertel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Spinale Ataxie.... Vertel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:07

Heb op internet gekeken maar hoor het toch ook graag even van andere..

Spinale ataxie??

-Meer mensen met zo'n paard?
-Oorzaak door trauma/fysieke toetakeling?
-Wat kan je paard nog wel?
-Wat kan je paard niet meer?

Alle informatie en weetjes is welkom.. Hoe meer ik weet hoe beter :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:20

Ja, mijn paard...Spinale ataxie (specifiek: wobbler, beschadiging C6/C7 gebied)

Trauma van buitenaf, over de kop gegaan als jaarling.

Alles :D

los in de wei niet meer normaal stappen (telgang), achter hoeven uitkrabben en achtervoeten zijn
niet te bekappen/beslaan bij de smid (enorme krampbenen, wordt bekapt in het zand)

Jerezano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:35

Hallo,

Ik heb hier helaas ervaring mee, ik zeg helaas omdat mijn ervaring niet positief was.
Mijn paard had wobbler.
Oorzaak onbekend.
Oorzaak kan o.a. ook komen door het missen van bepaalde voeding in de groei periode.
Helaas kreeg mijn paard in Spanje dit, waar ze wat dit onderwerp betreft iets minder ver zijn als hier.
Ik heb toen contact gehad met Steffi vd Laarse : http://steffivanderlaarse.nl/
Zij heeft de verdenking van wobbler door de veearts nogmaals bevestigd door verschillende bewegings- en stand video's van mijn paard door te sturen.
Ik heb toen equilin ballancer geprobeerd op haar aanraden, hier te bestellen : https://www.dierapotheker.nl/product/42 ... wwodiDwNPg
Ook heeft ze heel veel tips gegeven voor bepaalde oefeningen om hem sterker te maken: travers, schoudervoor, overstappen in een volte, bochtjes, balkjes etc ( dit alles aan de hand trouwens, paard was nog niet ohz ).
Helaas heeft dit voor mijn paardje niet gebaat, hij ging eigenlijk alleen steeds verder achteruit.
Zo ver dat het gevaarlijk was om hem in de toekomst ooit te gaan rijden.
Hij heeft nog een jaar lekker mogen genieten op de paddock, maar helaas is hij uiteindelijk toch ingeslapen.
Dus hier helaas geen positieve ervaring.

Het hoeft zeker niet altijd zo te gaan, ik lees hier vaak zat topics over atactische paarden die het goed doen !

* EDIT mijn paard had hetzelfde als degene hierboven!
Toch zeer verschillende uitkomsten.
Wat mooi listinglistje dat jou paard het zo goed doet

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:14

Jerezano ik heb ook Steffi erbij gehad. (middels homeopathie, drukpunten, tips en oefeningen en heel veel geduld)

Van haar kreeg ik nog maar 50% kans dat hij ooit nog geschikt was als recreatiepaard,
+ 2 andere veeartsen hadden hem helemaal afgeschreven als rijpaard.

Echt een wonder....

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 22:15

listiglistje schreef:
Ja, mijn paard...Spinale ataxie (specifiek: wobbler, beschadiging C6/C7 gebied)

Trauma van buitenaf, over de kop gegaan als jaarling.

Alles :D

los in de wei niet meer normaal stappen (telgang), achter hoeven uitkrabben en achtervoeten zijn
niet te bekappen/beslaan bij de smid (enorme krampbenen, wordt bekapt in het zand)

Geluk heb je... Ik maak me zorgen over de mijne.. zie mijn andere topic :(

MightyBlue

Re: Spinale Ataxie.... Vertel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 22:15

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:38

Heb even vlug gelezen, maar kan ernstige kneuzing/blokkade zijn....even rust/medicatie en geef het wat tijd zou ik zeggen.
Zet je paard alleen op een klein afgezet stukje, rust en geen onverwachtse bewegingen de komende tijd.

Bestel dit, helpt tegen de interne kneuzing(en) en beschadiging(en) van de zenuwen.

http://www.homeovet.nl/simicur_neuralcu ... omeopathie

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:47

Paard 1:

Wobbler
Trauma
Wel: alles dressuurmatig tem vergevorderde verzameling onder het zadel.
Niet: Kan geen voeten geven, gebrekkig evenwicht en slepen achterhoeven. Springen gaat nogal onhandig.

Paard 2:
Acute zware ataxie
Trauma/ vergroeiing
Wel: rechtstaan en stap voorwaarts.
Niet: al de rest, paard is na 4 maanden behandeling ingeslapen.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 23:00

listiglistje schreef:
Heb even vlug gelezen, maar kan ernstige kneuzing/blokkade zijn....even rust/medicatie en geef het wat tijd zou ik zeggen.
Zet je paard alleen op een klein afgezet stukje, rust en geen onverwachtse bewegingen de komende tijd.

Bestel dit, helpt tegen de interne kneuzing(en) en beschadiging(en) van de zenuwen.

http://www.homeovet.nl/simicur_neuralcu ... omeopathie

Dankjewel ga ik zeker bestellen!!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:14

Ik heb er 1,is nu inmiddels 10,heeft op 1 jarige leeftijd een ongeluk gehad. Is door tractor aangereden. Had voor 95%zijn zenuwen van zijn schouderspieren afgescheurd.2 nekwervels gebroken en spierdystrofie in de borstspieren. Liep zwalkend. Heeft een hele tijd in Utrecht gestaan. Heb 2 jaar lang fysiotherapie gedaan. Dystrofie zo goed als weg. Heeft hierdoor wel een langer voorbeen gekregen.je ziet het wel als hij stapt,draf en galop gaan wel goed. Uiteindelijk mist hij 1 spier in zijn schouder.hij kan alles al blijft hij wel gehandicapt.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 23:17

suggie schreef:
Ik heb er 1,is nu inmiddels 10,heeft op 1 jarige leeftijd een ongeluk gehad. Is door tractor aangereden. Had voor 95%zijn zenuwen van zijn schouderspieren afgescheurd.2 nekwervels gebroken en spierdystrofie in de borstspieren. Liep zwalkend. Heeft een hele tijd in Utrecht gestaan. Heb 2 jaar lang fysiotherapie gedaan. Dystrofie zo goed als weg. Heeft hierdoor wel een langer voorbeen gekregen.je ziet het wel als hij stapt,draf en galop gaan wel goed. Uiteindelijk mist hij 1 spier in zijn schouder.hij kan alles al blijft hij wel gehandicapt.

Heb je maar mooi geluk mee dan :(

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 00:03

Ja, als jaarling wobbler opgelopen, leek erg slecht. Slechte balans en coördinatie. Eenmaal zadelmak verbeterde dat. Bedoeling om als braaf recreatief dressuur paard wat B te starten. Dit ging zo goed dat hij als 6 of 7 jarige Z1 liep. Wel veel moeite om achter zuiver te blijven in de zijgangen en daarom ook gestopt met wedstrijden. Als 8 jarige verkocht, met zijn nieuwe baas is hij L2 geworden. Inmiddels 19 jaar en afgelopen weekend nog op concours geweest in de B

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:36

Merrie van 17 jaar wobbler.
Wordt sinds haar 7de niet meer gereden daarvoor alleen buitenritten.
Zo ver ik weet geen trauma van buitenaf het ging langzaam aan mis terwijl ze volop in de groei was. Lang klein gebleven en daarna is ze heel hard gaan groeien en toen kwamen er problemen. Ze is moeilijk bij de hoefsmid omdat ze ook wat kramperig is in haar achterbenen is en moeite heeft om lang op 3 benen te staan.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:22

Ik heb mijn 5 jarige merrie in mei dit jaar in laten slapen vanwege spinale ataxie.
Vermoedelijk ontstaan door een val in de trailer als 3 jarige. Ik heb twee jaar geprobeerd met aquatraining, heel veel les en peperdure zadels er nog iets van te maken, maar het ging echt niet meer.
Ik durf nu heel voorzichtig te zeggen dat ik eerder had moeten stoppen, maar goed dat is achteraf gepraat. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik echt alles heb gedaan ok er nog iets van te maken.