Prednisolon prijsverhoging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Prednisolon prijsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:39

Mijn paard krijgt een vrij hoge dosering prednisolon ivm straalkanker. Hij krijgt de prednisolon nu sinds 3 maanden, kosten ca. 100 euro per maand, valt nog op te brengen.

De prednisolon was nog niet geregistreerd als geneesmiddel voor paarden, daar is een fabrikant op in gesprongen en heeft het geregistreerd voor paarden. Dat brengt onderzoek en kosten met zich mee, kennelijk zoveel dat het nu 250 - 300 euro per maand gaat kosten. Dat is voor mij niet meer op te brengen.. Dierenartsen moeten nu het geregistreerde medicijn voorschrijven, ze mogen het andere niet meer voorschrijven. Van mij het registreren dus niet gehoeven, was prima zoals het was, volgens mij al jaren lang.

Ik ben benieuwd of er een alternatief is, weet niet of het bijvoorbeeld in Duitsland te krijgen is?

troi

Re: Prednisolon prijsverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:49

Volgens mij gaan dit soort patenten eu breed dus ik vrees dat je in dl ook niets kan vinden. Je zou het via internet illegaal kunnen importeren maar dan heb je weinig controle op de kwaliteit.
Echt smerig dit soort zaken!

schellingerh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:52

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 06:40

Ja dit is weer een mooi voorbeeld van hoe de farmaceutische industrie aan hun monopolie weet te verdienen en dan met iets wat helemaal niet met genezen te maken heeft. Regeltjes en bureaucratie. Dat het 100 euro zou moeten kosten per maand geloof ik sowieso ook al helemaal niet, want prednosolon bestaat al zó lang, daar maken ze echt geen researchkosten o.i.d. meer voor en het is ook al helemaal uitontwikkeld. Ik denk (gokje) dat het in feite maar een tientje hoeft te kosten of minder.

Ik zou eens gaan googelen in Amerika. Wie weet kun je het daar wel op de vrije markt kopen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:00

Die 100 euro geloof ik wel, drie jaar geleden betaalde ik al 75 euro voor 100 capsules, 4 per dag dus genoeg voor 25 dagen.

Ik blijf het uitmelkerij van de paardenhouder vinden, registratie erop en dan voor paarden 3x zo duur maken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:37

Ik geloof ook wel dat je het ervoor betáált, ik geloof alleen niet dat het die prijs ook waard is, omdat, zoals ik al zei, het product al helemaal uitontwikkeld is en het bovendien héél veel gebruikt wordt. Dus ik denk dat het qua grondstof maar een fractie kost van wat ze ervoor vragen. Ik denk echt niet dat het 100 euro zou moeten kosten; ze vragen gewoon wat ze ervoor kúnnen vragen, zo simpel is het.

Dat zie je bijvoorbeeld ook bij sumatriptan, het prijsverschil tussen wat het eerst kostte (onder de merknaam destijds) en wat het nu opeens minder kost nu het door meer fabrikanten geleverd wordt, is heel groot, terwijl het hetzelfde product is.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:54

Balen zeg, ik was ook blij dat ik 2 jaar geleden prednison voor de hond kon geven. Het zat er aan te komen.

Bij sommige aandoeningen kan homeopathie misschien iets uithalen? Er wordt mi vaker te snel naar presdnison gegrepen omdat er niks beters is.

Maar bij straalkanker, geen idee.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:02

Kan je dierenarts geen recept uitschrijven zodat je het bij de apotheek kan halen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:08

shennie schreef:
Kan je dierenarts geen recept uitschrijven zodat je het bij de apotheek kan halen?

Als er een geregistreerd geneesmiddel is voor bij paard in geval van paard, mag da niet iets anders voorschrijven.
(waarbij ik niet zeg dat het nooit gebeurt, maar het mag dus niet, inspectie gaat daar niet heel gezellig op reageren)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:27

Ik denk dat een deel van de oude prijs veroorzaakt werd door de magistrale bereiding. Omdat er niet iets specifieks voor paarden was werd er op kleine schaal in de apotheek bereid. Dat is altijd duurder dan een standaard fabrieksmedicijn.

Eigenlijk zou een geregistreerd product wat op grote schaal gemaakt wordt goedkoper moeten zijn dan het magistrale product

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:37

Ik heb er nog een aantal over voor de liefhebber.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:59

tiwi1969 schreef:
Ik denk dat een deel van de oude prijs veroorzaakt werd door de magistrale bereiding. Omdat er niet iets specifieks voor paarden was werd er op kleine schaal in de apotheek bereid. Dat is altijd duurder dan een standaard fabrieksmedicijn.

Eigenlijk zou een geregistreerd product wat op grote schaal gemaakt wordt goedkoper moeten zijn dan het magistrale product

Lijkt me sterk dat zoiets als prednisolon, wat zo veel wordt gebruikt, niet fabrieksmatig werd gemaakt.

Elco schreef:
Ik heb er nog een aantal over voor de liefhebber.

Wat heb je over, potten of pillen?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 04:05

Pillen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 04:24

Daar ben je mooi klaar mee..... -:(- Die van mij heeft ook straalkanker en daardoor geruime tijd aan de prednisolon gestaan (begonnen met 7 of 8 capsules per dag, katsieng :$ ) Werkt goed! Ik heb ook nog staan, voor als het hij zo'n enorme terugval krijgt. Als een soort 'back-up' zeg maar.

Hopelijk kan je er op een andere manier aan komen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 04:59

Net als met de Pracend dus. Dieven!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:08

@ Esther op de potten 100mg capsules die mijn DA voor mij bestelde stond wel,degelijk dat het een magistrale bereiding betrof.
Prednisolon voor mensen wordt wel in de fabriek gemaakt, maar die dosering is heel anders dan voor een paard.

Ik heb ook een keer voor honden gehad, was goedkoper dan de capsules maar zat een vleessmaak aan dus die werden niet gegeten.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:37

Even navraag doen... Voor veel medicijnen is een alternatief beschikbaar wat uit dezelfde fabriek komt.
Gastroguard heeft ook een broertje in de vorm van Ulcergold. De ene kost bijna 300 euro voor 7 spuiten, de andere 130 euro voor 7 spuiten. Komt uit de zelfde fabriek, inhoudelijk heeft het exact dezelfde hoeveelheid werkzame stof en het werkt even goed. Even gebeld met de dierenarts over de dosering en paard is weer als nieuwe

Even goed laten informeren links en rechts. Dierenarts mag het niet voorschrijven, hij mag wel een hint laten vallen en internet verkoopt alles.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 08:57

tiwi1969 schreef:
@ Esther op de potten 100mg capsules die mijn DA voor mij bestelde stond wel,degelijk dat het een magistrale bereiding betrof.
Prednisolon voor mensen wordt wel in de fabriek gemaakt, maar die dosering is heel anders dan voor een paard.

Ik heb ook een keer voor honden gehad, was goedkoper dan de capsules maar zat een vleessmaak aan dus die werden niet gegeten.

Heb even gekeken, en inderdaad staat er op magistrale bereiding, maar ok, die 100 euro vond ik wel veel, maar dat was wel op te brengen. Meer kan ik helaas niet opbrengen naast dat ik het gewoon onbeschofte prijsverhoging vind, bijna 3 keer zo duur..

Edit:
Ik lees nu in de bijsluiter dat de indicatie is: "Verlichting van ontstekings- en klinische parameters geassocieerd met RAO (recurrent airway obstruction) bij paarden, in combinatie met klimaatbeheersing."
Waarom mag een VA voor een andere aandoening dan niet de 'oude' prednisolon voorschrijven? Mijn paard heeft niks met zijn luchtwegen? Iemand die dat weet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:46

De cascade-regeling gaat alsvolgt.
Is er voor de diersoort en de aandoening een middel geregistreerd? Is het antwoord nee dan is de volgende vraag: Is er voor dezelfde diersoort voor een andere aandoening een middel geregistreerd met dezelfde werking? Dan dat middel gebruike . En daar is dan in dit geval Ja op te antwoorden en dan moet je dus dit middel voorschrijven.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:39

Esther schreef:
Ik ben benieuwd of er een alternatief is, weet niet of het bijvoorbeeld in Duitsland te krijgen is?

Nope. Duitsland heeft dezelfde regeling als Nederland. En dus ook hier mag een DA geen mensenmedicijn meer voorschrijven als er een dierenuitvoering is.