Mijn merrie is te grazen genomen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Mijn merrie is te grazen genomen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:44

Ik heb een pension paard bij mij in het land lopen waarmee ik vanalles heb moeten aanpassen zodat ze er bij kan in de kudde.

Zo kon ik bijvoorbeeld geen hooi voorin de wei leggen of op 1 hoop. Dan joeg ze namelijk alles op en stond niks rustig.

Mijn moederloze veulen moet ik zoiezo apart zetten want het pension paard trapt hem helemaal aan gort en ze heeft een aantal weken terug in een ander stuk land een kalfje dood getrapt. Ik zit daar met mijn veulen nou niet echt op te wachten nadat ik op 17-09-2015 zijn moeder ben kwijt geraakt en hij nu me alles zon beetje is.

Maar nu heeft het pension paard mijn lieve oude Kabi van 20 te grazen gehad.. Op haar kont, hals en hoofd zitten bijt plekken en toen ik vandaag aankwam werd ze lelijk achterna gezeten. Kabi is goed van gezondheid en heeft geen gebreken maar kan natuurlijk niet met haar 20 jaar nog eens de stuipen op het lijf worden gejaagd.. Kabi viel op de grond en struikelde en strompelde verder om te ontkomen maar het pension paard was echt gemeen en dreef haar gewoon verder op de grond...

Sinds dien is het resultaat dat Kabi haar hals niet meer kan strekken tot aan de grond en kan zien dat het haar zeer doet. Als je een emmer voer omhoog houd eet ze. Maar staat de emmer op de grond kan ze niet meer strekken zeg maar.. Ze heeft van het rennen ook echt spierpijn.

Ze staat nu op stal bij te komen. Ze was helemaal van slag. Heeft iemand dit vaker gezien? Of ervaring met paarden die dit ook wel eens hebben gehad? Ik wil het beste voor mijn paardje..

Afbeelding

paardje1983

Re: Mijn merrie is te grazen genomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:47

Ik zou de pension paard eruit halen en een andere plek laten zoeken. Je houd zo geen paard over als het zo doorgaat.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:49

Nee inderdaad, of ik zou de eigenaar van dat paard vragen om (mee) te betalen voor een goede omheining zodat dat paard apart kan staan.

Of misschien samen een andere oplossing zoeken.

CarinaR

Heb je t al met de eigenaresse van het paard over gehad.
wellicht tijdelijk eerst apart zetten.

muzzy17

Hier op stal ook mee gemaakt. Alleen Is de mijne de bullebak. Ze stond met een fjord van achterin de 20 die niet bokt en rent niet meer zo hard.

Als ze weer ging leek het echt alsof ze hem probeerde te vermoorden. (stond tot zijn knieën in de grienden) Ze staan nu apart. ze heeft voor draad veel respect en blijft er netjes achter.

Misschien Is zoiets een oplossing? Ze kunnen wel neuzen maar niet opjagen. Zo staat het pension paard apart maar niet alleen.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:50

Dit lijkt mij geen gezonde situatie. Waarom is het pensionpaard er nog? Is de huur van het land anders te duur? Het werkt duidelijk niet dus zou ik het probleem aanpakken, in dit geval het pensionpaard.
Is de dierenarts al geïnformeerd over Kabi's toestand?
En staat het veulen nu alleen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:51

CarinaR schreef:

Oei. Lijkt me (even) slim ja......

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:52

Mij lijkt apart zetten ook het beste.... Misschien met 1 paard waar het pensionpaard wel mee kan omgaan. Maar ik vind dit wel best heftig gedrag als ik het zo lees. Kan niemand wat aan doen, maar ik zou het niet opzoeken en het paard apart houden. Jammer maar helaas....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:53

Zoals ik het begrijp is het jouw land. Ik zou opzeggen. Als je het geld nodig hebt een andere klant zoeken. Je zet ze bij elkaar en als het niet goed gaat heb je de verantwoordelijkheid tov je paard om de situatie te veranderen. Zelf kan ze dat niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:54

Ik zou in elk geval dit dier uit de kudde halen en de dierenarts rekening doorsturen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:55

Ik zou kiezen voor mijn eigen paarden en ook dat het veulen terug bij de kudde kan. Misschien vriendelijk verzoeken dat die persoon andere stalling kan zoeken?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:56

Cowboy55 schreef:
CarinaR schreef:

Oei. Lijkt me (even) slim ja......

Over gehad, ja

En tijdelijk apart gezet ook.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:57

Als het jouw land is inderdaad opzeggen, zo een paard zou ik niet bij mijn dieren willen hebben lopen.
Wie heeft de schade ivm het kalf betaald, en wie gaat nu opkomen voor de DA kosten voor jouw oude paard?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:57

Michellkuh schreef:
Ik zou kiezen voor mijn eigen paarden en ook dat het veulen terug bij de kudde kan. Misschien vriendelijk verzoeken dat die persoon andere stalling kan zoeken?

Ik wil mijn veulen het allerliefste Idd gewoon bij de merries in hebben zodat hij lekker mee kan groeien in een kudde. Maar wel als de omheining af is.... Want hij mag niet bij dat pension paard in komen die valt hem aan

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:57

Als het pensionpaard al langere tijd in de kudde staat, en het gaat nog steeds niet goed, dan zal ze apart moeten. Niet alle paarden kunnen bij elkaar staan; als er eentje té asociaal gedrag vertoont na langere tijd dan komt het niet meer in orde. Je hebt ook de verantwoording over het welzijn van de andere paarden ;)
Beterschap met Kabi. Hopelijk is het een verrekte spier (osteo erbij over een paar dagen?)

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:59

Sassy schreef:
Als het jouw land is inderdaad opzeggen, zo een paard zou ik niet bij mijn dieren willen hebben lopen.
Wie heeft de schade ivm het kalf betaald, en wie gaat nu opkomen voor de DA kosten voor jouw oude paard?

Nou dat kalf hebben ze geloof ik niet betaald maar ik kan het gewoon niet meer riskeren.... Ik durf mijn veulen niet eerder op de wei te zetten voordat de omheining af is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:00

Sommige combinaties werken gewoon niet. Daar moet je niet te lang mee proberen.
Heb het ook mee gemaakt, merrie die ene moment gezellig stond samen te grazen en het andere moment de dekens bijna kapot scheurde. Datzelfde paard gaat tegenwoordig in een andere groep juist heel goed.

Als je niet meer kan schuiven in de samenstelling dan is apart zetten of laten verhuizen miz het beste. Of je de kosten op de eigenaar moet verhalen, tja, je kiest zelf voor de samenstelling en het risico vind ik.

Misschien is het verstandig het voer iets op hoogte te voeren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:01

troi schreef:
Ik zou in elk geval dit dier uit de kudde halen en de dierenarts rekening doorsturen.

Vind ik weer voorbarig. Neem aan dat de eigenaar dit ook niet van te voren had geplanned en TS heeft er zelf voor gekozen hem erbij te zetten. Toch een beetje het risico van paarden bij elkaar toch? Al zou de eigenaar van het paard misschien wat met haar WA kunnen doen. Maar verder lijkt het mij een gevalletje eigen risico..... Het is niet dat het dier is ontsnapt.

MOcht je de mogelijkheid niet hebben tot het paard apart houden, dan zit er misschien toch niets anders op om slecht nieuws te brengen aan de eigenaar van het paard, en haar de tijd geven om wat nieuws te zoeken. als het niet klikt in de kudde, klikt het niet. Daar kan niemand wat aan doen, is super jammer, maar moeten beide partijen dan accepteren....

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:01

Maar moet ik me zorgen maken dat ze niet meer bij de grond kan met der hoofd.. Want als ze nu aangaloppeerd dan valt ze op de grond.... Wil niet dat dat onder het zadel gebeurd met haar bijrijdstertje van 10

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:02

Roos_1994 schreef:
Ik wil mijn veulen het allerliefste Idd gewoon bij de merries in hebben zodat hij lekker mee kan groeien in een kudde. Maar wel als de omheining af is.... Want hij mag niet bij dat pension paard in komen die valt hem aan

Duidelijk. Maar als ie eerdaags dood geschopt wordt groeit ie ook niet meer (lomp gezegd). Dus wijs besluit voor nu. +:)+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:02

Roos_1994 schreef:
Sassy schreef:

Nou dat kalf hebben ze geloof ik niet betaald maar ik kan het gewoon niet meer riskeren.... Ik durf mijn veulen niet eerder op de wei te zetten voordat de omheining af is.

Nee begrijpelijk, dat zou ik zeker ook niet riskeren.

Maar als gezegd, zo eentje zou ik bij geen een van mijn dieren willen hebben staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:03

Maar als jij de beheerder bent kan jij die merrie toch apart zetten of de huur opzeggen? Zo'n dier is simeplweg niet geschikt voor deze kudde. Je laat de dieren die onder jouw bescherming staan hier toch niet het slachtoffer van worden?

@tancreda, als jouw dier schade aanricht heb je daar als eigenaar voor te betalen, dat heeft niks met voorbarig te maken maar met je verantwoordelijkheid nakomen. Ik zou me schamen als een iemand een da betaald die voort komt uit een verwonding die mijn paard heeft veroorzaakt.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:03

Tancreda4 schreef:
troi schreef:

Vind ik weer voorbarig. Neem aan dat de eigenaar dit ook niet van te voren had geplanned en TS heeft er zelf voor gekozen hem erbij te zetten. Toch een beetje het risico van paarden bij elkaar toch? Al zou de eigenaar van het paard misschien wat met haar WA kunnen doen. Maar verder lijkt het mij een gevalletje eigen risico..... Het is niet dat het dier is ontsnapt.

MOcht je de mogelijkheid niet hebben tot het paard apart houden, dan zit er misschien toch niets anders op om slecht nieuws te brengen aan de eigenaar van het paard, en haar de tijd geven om wat nieuws te zoeken. als het niet klikt in de kudde, klikt het niet. Daar kan niemand wat aan doen, is super jammer, maar moeten beide partijen dan accepteren....

Idd het was mijn keus dus ik voel me ook een beetje verantwoordelijk voor de oplossing. Ik ben tenslotte verhuurder en gelijk weg sturen vind ik niet netjes. Het moet niet allemaal naar mijn zin gaan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:05

Ik zou ze gewoon een maand of 2 de tijd geven om wat anders te zoeken en tot die tijd alleen zetten. Neem aan dat jij eigenaar bent of hoofdhuurder van de wei?
Heb je van te voren niet afgesproken dan dat het paard alleen kan blijven als het goed past in de kudde?
Dat is een vrij normale afspraak als particuliere verhuurder. Misschien goed om te onthouden voor de volgende huurder.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:06

Ze staat nu op stal. Als Ze morgen nog zo raar doet ga ik even een filmpje maken en die plaats ik dan. :-)