Wond op been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Wond op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:51

Hallo allemaal,

Toen ik Wes straks op stal wilde zetten zag ik dat hij een wond heeft op zijn linkerachterbeen aan de achterkant net onder zijn bil:
Afbeelding

Het is een enorme brokkenpiloot en hij heeft wel vaker wondjes, maar deze zijn altijd oppervlakkig. Deze wond is toch wel een stukje dieper dan ik gewend ben. Ik heb de bilkoord meteen van de deken gehaald. Ik heb de DA even gebeld voor advies en ik moest de wond goed schoonmaken. Dit heb ik meteen gedaan met een betadine oplossing. Verder moet ik in de gaten houden of het niet dik wordt, of Wes geen koorts krijgt en of hij niet kreupel gaat lopen. Hij staat nu op stal en de wond is ontsmet.
Toch zit het me niet lekker... De DA adviseerde om de wond morgenochtend in te spuiten met aluspray, maar is de wond daar niet wat te diep voor? Ik heb er niet heel veel verstand van, maar mijn eigen gevoel zegt toch dat er verband omheen moet. Natuurlijk ga ik morgenochtend meteen weer naar stal om te kijken hoe het ervoor staat en bij twijfel sta ik er toch op dat de DA alsnog komt.

Wat denkt Bokt? Open laten? Hoewel ik dan wel bang ben dat er viezigheid in komt. Of toch gewoon aluspray erop? Of toch verband eromheen?

Alle tips zijn welkom!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:38

Iemand een idee?

Marjo89

Re: Wond op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:47

Gewoon open laten. Droogt snelste. Komt wel koest op. Goed schoon houden & ontsmetten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:49

Goed schoonmaken en honingzalf erbij

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:52

Dit is toch wel een wond die ik zou hebben laten hechten. Hij lijkt me toch best diep zo op de foto. Maar hechten kan helaas morgen niet meer.
Je zou het kunnen verbinden maar kans is groot dat het niet goed blijft zitten wat ook weer een risico kan geven. Dus ja, ik zou denk ik kiezen voor open laten en morgen even de veearts erbij.
Als je het toch wil verbinden neem dan wel vet gaas waarmee je de wond onder verband zet, zodat het verband niet aan de wond plakt. Honingzalf werkt goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:55

Ik zou het niet verbinden. Eerst een laagje honingzalf, en daaroverheen een goede laag groene klei. De klei bedekt de wond (bescherming tegen oa vliegen en vuil), maar het kan nog wel ademen. Dagelijks alles eraf spoelen (gewoon met water) en opnieuw aanbrengen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 23:01

Ik ga morgenochtend meteen even kijken naar honingzalf en groene klei. Is dat hetzelfde als groene leem?

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:02

Mijn paard had aan het begin van het weideseizoen precies zo'n zelfde wond op dezelfde plek. Ze was gebeten door ern andere pony bleek. Ik heb het een paar keer gewassen met betadine shampoo en betadine zalf erop gedaan. Voor de rest met rust gelaten en er niks meer opgesmeerd. Er is nu niks meer van te zien! De wond ziet er erger uit dan het is. Blijf je je zorgen maken en wil je daarna verzorgen met een zalf zou ik voor Mesitran (honing) gaan. Deze zalf verricht echt wonderen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:04

Groene klei en groene leem zijn inderdaad hetzelfde :j

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 13:53

Even een update. Zo ziet het er vandaag uit:
Afbeelding

Ik heb het vanmorgen weer goed schoongemaakt met een betadine oplossing en als hij eind van de middag binnen staat maak ik het nog een keer goed schoon. Wes staat nu wel even apart in de paddock, zodat hij een beetje rustig doet en de rest hem ook even met rust laat. Ik heb inmiddels groene leem en honingzalf besteld (bedankt voor de tip Angela!) :) Als het goed is krijg ik het morgen binnen, dus dan kan ik beginnen met smeren.

Ik had het ook liever laten hechten, maar daarvoor was ik er al te laat bij. Ik ontdekte de wond gisteravond en toen bloedde het al niet meer. Denk dat hij het die morgen of middag al heeft opgelopen. Bovendien zou hechten sowieso lastig worden, omdat er als het ware gewoon een stukje uit is en er te weinig weefsel is om naar elkaar toe te trekken. Dan heb je weer kans dat het openspringt.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:28

Hee Tamara! Hier Bente van Mico!
Dat is een flinke wond, maar mijn ervaring is dat die opzich best snel helen (mico heeft een tijdje in de wei gestaan met een shetlander die heb iedere keer in zijn keel beet en hij had ook zo'n wond)
Ik heb een hele pot van dat groene leem/klei in mijn kast staan, dus mocht je je bestelling nog niet binnen hebben mag je ook wel van mijn gebruiken hoor.. (Ik heb ook spray en betadine shampoo en dat soort dingen). Hopelijk knapt het snel op :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:33

ik zou de wondranden scheren zodat je goed zicht hebt op wanneer de huid rondom begitn te ontsteken of af te sterven.

Persoonlijk zou ik 1 keer goed uitwassen met betadine of chloorhexidineoplossing en daarna alleen nog dikke laag honingzalf (Mesitran) smeren en met water uitwassen. Ontsmettingsmiddel remt het genezingsproces.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:46

Hoi Bente! Leuk om je hier tegen te komen haha :D We zien elkaar binnenkort vast nog wel op stal! Ik denk dat ik het wel red tot morgen, maar in ieder geval bedankt voor het aanbod :)

Dat is inderdaad wel een goed idee petitparis. Ik weet alleen niet of ik wel zo dicht bij de wond durf te komen met een scheerapparaat (die ik overigens ook niet heb). Honingzalf komt als het goed is morgen, dan smeer ik het meteen op de wond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:51

Als ik zo naar de eerste foto kijk dan lijkt het alsof het niet zo erg gebloed heeft, meer een schaafwond van de hoef van een ander paard. En let op dat je er niet vanalles en nog wat op gaat smeren, één keer schoonmaken en ontsmetten en dan even aankijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:53

ik gebruik een wegwerp krabbertje (om mezelf te scheren), de DA een speciaal scheermesje. Gewoon nadien alles goed uitspoelen (water 30sec laten lopen alvorens te gebruiken om besmetting met legionella te voorkomen)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:02

ff off topic...legionella opmerking is onzin. Dat is alleen bij waternevel inademing bij hoge temperaturen en voor onszelf.

Het is echter niet onverstandig de waterleiding even te laten lopen als er lang geen water is getapt om vers water te krijgen.
Wond trekt netjes dicht, gelukkig!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:15

Kraan staat hier vaak genoeg aan op stal, dus dat zal inderdaad wel meevallen denk ik. Ik laat de kraan sowieso altijd even lopen voor ik water pak. Maar het is wel goed om er rekening mee te houden, dus bedankt voor de tip :) Ik ga zo weer naar stal om te kijken hoe het ervoor staat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:27

Flink schaafplek ja, je ziet de geschaafde huid wat omhoog geschoven bovenin de wond. Dat zal nog wel afsterven. Ik denk ook niet dat dit hechtbaar zou zijn geweest.
Mesitran ben ik ook fan van en groene klei smeer ik vaak op de oppervlakkige schaafwondjes.

Wat betreft het doorlopen van de kraan, denk dat er vooral gedoelt wordt op de bacteriën die er bij de eerste staan mee uit komen omdat ze rond de opening zitten. Maar hoeveel effect het heeft op met stromend water afspoelen in een omgeving die al 'vies' is vraag ik me af..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:35

Hechting heeft naar mijn idee ook geen zin (of zin gehad). Er is inderdaad een groot deel van het vlees weg en als je dit gaat hechten dan trekt het alleen maar.

Mijn eerste idee was Aluminium spray. Aluminium bevat een bepaalde stof die wonden doet dichten, het is heel ingewikkeld maar wordt wel veel gebruikt.
Hier heb ik het gevonden http://www.medpets.nl/aluspray/

Edit: Bij agradi met stickerkorting scheelt het wel een stukje. En hier staan recensies van mensen die het gebruikt hebben http://www.agradi.nl/aluminium-spray-200-ml.htm

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:19

Dit hadden ze waarscheinlijk niet eens kunnen hechten. Het is vrij oppervlakkig en er mist een stuk huid.

Honingzalf of gewoon rauwe honing werkt naar mijn ervaring het beste. Zelf niets doen zal het gewoon goedkomen maar wel goed in de gaten blijven houden :)

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:26

zoals hier boven ook al gemeld wordt; gewoon lekker droog laten en met honingzalf smeren helpt denk ik het beste.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 16:28

Vandaag:
Afbeelding

Behandeld met honingzalf en groene leem:
Afbeelding

Ben benieuwd :)

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:14

Ik denk dat ik heel goed weet waar deze wond vandaan komt! Mijn pony heeft em ook gehad namelijk en gezien je zulke mooie foto's hebt klopt het ook :)
Namelijk van de bilkoord! ze gaan liggen en dan kan het zijn dat de bilkoord te strak komt te zitten, de meeste bilkoorden zijn van zach nylon of elastisch materiaal, maar je hebt ze ook welke heel stug en 'scherp' zijn.
ik zou zoals de DA al zei goed schoon houden, met water en als het heel erg vies is met betadine, gezien dit ook de goede bacterien dood.
zelf zou ik denk ik calendula spray gebruiken momenteel, maar zoals je het nu doet lijkt het er heel goed uit te zien!!! als het straks goed 'dicht' zit zou ik het bijvoorbeeld 's ochtend insmeren met uierzalf zodat het soepel blijft en 's avonds behandelen zoals je nu doet zodat er geen viezigheid in/op komt. neem aan dat ze 's nachts op stal staat.
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!!! die van mij heeft er niks aan over gehouden, behalve dat die bilkoorden de prullenbak in zijn gegaan! :) :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 21:34

Poeh, ik schrik toch wel als ik dit lees Zamba! Deze deken was eigenlijk bedoeld als tussenoplossing. Normaal gesproken gebruik ik dekens van een ander merk. De deken die hij nu om heeft, heeft inderdaad geen elastische bilkoorden. Wes staat nu nog in de wei met de anderen en hij gaat binnenkort weer de paddock op. Vorig jaar zijn bijna al zijn dekens kapot getrokken in de groep, dus ik dacht slim te zijn door hem nu even deze oude deken op te doen en als hij in de paddock staat zijn nieuwe deken.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het door de bilkoorden komt en dat is toch niet meer te achterhalen, maar als dat zo is vind ik het wel heel erg dat het eigenlijk door mij komt dat hij deze wond heeft :( Een ding is zeker: de andere bilkoord gaat er morgen ook af! (Andere was er al af). Neem het zekere voor het onzekere.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:48

Als je opwaaien van de deken wil voorkomen kan je ook gewoon een koordje tussen de beide haken van de bilkoorden aan de achterkant doen. Zoals de Horseware dekens hebben. Staart erover en het blijft mooi liggen.