Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:38

Al een paar maanden heb ik zitten aanmodderen met mijn New-Forest e-pony. We rijden dressuur tussen de paarden en dat ging tot een paar maanden terug erg goed. Vage klachten hebben ervoor gezorgd dat ik niet meer trainde thuis omdat ik het idee had dat er iets mis met haar was. Klachten zoals zeer weinig looplust, staken (stilstaan, achteruit lopen) en nukkig gedrag. Ik heb er alle soorten mensen en beroepen bij gehad - die eigenlijk geen van allen een duidelijk probleem konden aanwijzen - en ik eindigde een paar weken geleden in de kliniek om haar van top tot teen röntgenologisch te laten keuren.

Deze twee röntgenfoto's zijn van de ruggengraat/schoft van mijn merrie. De dierenarts heeft me er een aantal dingen over kunnen vertellen, maar ik ben benieuwd wat kenners (of wellicht niet-kenners) hierover te zeggen hebben. Niet om mijn dierenarts te controleren hoor, maar meer om het plaatje voor mijzelf wat meer compleet te maken. Deze foto's geven het probleemgebied aan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd of hier iemand is die er meer over kan zeggen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:43

je ziet de brokkelstukjes al zitten is niet mooi afgerond vergeleken bij de andere wervels, je kunt het verschil goed zien
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 13-10-15 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:43

nou het lijkt me niet moeilijk om te zien dat daar iets helemaal fout zit, zeker in vergelijk met de 'gladdere' wervels ernaast. Is dat (verregaande) artrose?

Brainless

Re: Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:44

Kan gekomen zijn door een val achterover.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:45

Dit is het beeld dat je bij mensen met gevorderde reumatoide artritis ziet: bot-erosies.
RA komt echter niet voor bij paarden, dus dit is wel heel apart.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:47

Griebels, is die een keer achterover geslagen?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:47

ik dacht ook artrose, maar heb er geen verstand van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:48

Heb een heel andere ingang. Wat is de schofthoogte???

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:49

Ik zal straks uitgebreid reageren hoor, maar ben wel benieuwd naar wat meer input. Ze is 1.50 hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:51

Zit met de schofthoogte in mijn hoofd en het begrip uitmeten.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:54

Je kunt heel duidelijk zien dat er wervels mooi glad zijn en de wervels meer naar voren kapot/afgebrokkeld zijn. Je ziet heel ligt nog wel de contour van de wervel, dus ik neem aan dat het iets van botafbraak is. Nu weet ik niet of dit zo plaatselijk voor kan komen, aangezien de andere wervels er nog wel netjes uit zien. Ik denk niet dat deze pony achterover is gevallen, in mijn ogen zou het dan nog veel meer versplinterd moeten zijn.

Ben benieuwd wat je dierenarts er van zegt.

Ik vind trouwens ook dat de ribben (?) van de aangetaste wervels er minder glad en strak uit zien dan die van de onaangetaste wervels. Ook de eerste wervel links van de eerste aangetaste wervel die je al wat minder zwart wat volgens mij duidt op een kleinere dichtheid van het botweefsel.
Laatst bijgewerkt door Kwal op 13-10-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:54

Morganlefay schreef:

Hoe bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:58

Op foto 2 zie ik dat het paard met de hals gedragen staat, dus niet met hoofd naar beneden, klopt? Volgens mij verregaande artrose met boterosie. Je ziet zeker op die 2e foto heel mooi dat de botwoekering rechts op de zijkant van de wervel netjes lijkt de passen in de "holte" van de wervel daarnaast. Om die reden zou ik zelfs KS niet durven uitsluiten, ter hoogte van de schoft zeg maar. Mogelijks door foutieve houding of nadelige bouw van het paard in opgerichte houding. Al denk ik niet dat een ruiter hiervan de oorzaak kan zijn, dan zou je je paard bij wijze van spreken in een pers bij elkaar moeten gepropt hebben.

Bovenaan de wervels zie ik meer densiteit (meer wit) dan onderin. Is er sprake van verkalking of iets soortgelijks?

Op de onderste foto zie ik ook 2 wervelkoppen om het zo te zeggen en dan heel vaag uiterst rechts nog een 4e, maar die lijkt me zelfs bijna recht afgebroken te zijn of zoiets? Het ziet eruit alsof er een hele wazige mespunt zit ipv een halswervel.

@kwal: bedoel je met botafbraak iets zoals osteoporose?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:59

Mandarijn12 schreef:
Morganlefay schreef:

Hoe bedoel je precies?

Er is bekend dat bij paarden die net op de grens tussen paard en pony zitten, dat bij hen de schoft wordt afgeschaafd om dat paard tussen de pony's mee te kunnen laten lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:59

wait what whut!?

bekend? hier niet toch

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:00

Mandarijn12 schreef:
Morganlefay schreef:

Hoe bedoel je precies?

Ik vermoed dat ze bedoeld dat er flink een keer opgeslagen is.

Ben wel benieuwd wat de dierenarts hiervan gezegd heeft. Heb zelf behoorlijk radiologische kennis, maar dan van mensen. Nu schelen mensen en paarden niet gigantisch veel van elkaar.

Eerste gedachten is artrose, maar daar is de plek niet logisch voor.

Dancer

Dan zouden ze er wel heel veel afgehaald moeten hebben. Dit speelt trouwens internationaal alleen bij D pony's die soms net in de E maat vallen. In dit geval lijkt het me erg onwaarschijnlijk.

De wervels zien er niet goed uit. Misschien een keer achterover gevallen?

Mloes

Kwal schreef:
Er is bekend dat bij paarden die net op de grens tussen paard en pony zitten, dat bij hen de schoft wordt afgeschaafd om dat paard tussen de pony's mee te kunnen laten lopen.

WHUT? Is dit echt waar? Wat erg..

TS: Ik heb geen idee, denk ook iets van artrose. Wel heel interessant dus ben erg benieuwd.

itske

Nee toch zeker ;(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:01

Amaris schreef:
wait what whut!?

bekend? hier niet toch

Helaas wel.

D-pony scheelt maar 2 cm...
Maar goed of dat hier zo is, verwacht het niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:01

Mandarijn12 schreef:
Morganlefay schreef:

Hoe bedoel je precies?

Ik denk dat ik vemoed wat er bedoelt wordt. Een officiele pony gaat tot 148. Er worden soms nog al vreemde zaken uitgehaald om ervoor te zorgen dat grotere ponys toch op die maat komen. Zoals heel lang rijden voor het meten met een te zwaar persoon, te kort kappen maar ook wel eens opgevangen dat er met iets op de schoft gebeukt werd in de hoop de boel lager te krijgen. Maar dat is een horen zeggen. Geen idee of het ooit wel eens is gebeurt. Maar ziek is het wel,

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:02

Mijn eerste gedachte is dat er veel te lang gereden is met een verkeerd passend zadel, waardoor je zulke drukplekken krijgt en uiteindelijk echt slijtage in het bot.
Maar vind het beeld vrij heftig! Ben heel benieuwd naar de diagnose, en de prognose.....

Het idee van Morganlefay lijkt me wel erg dramatisch.. Dan moet er wel haast met een hamer op de schoft zijn geslagen om hem zo een centimeter kleiner te krijgen..?!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:02

Amaris schreef:
wait what whut!?

bekend? hier niet toch

Ik heb het zelf nooit gezien, maar het schijnt in de sport wel te gebeuren. Meerdere methoden, zoals hierboven genoemd: een flink op geslagen, om de paarden maar tussen de pony's te laten lopen. Vooral bij springen: minder hoge hindernissen dus met een goed paard/pony meer kans op winst.

Of dat nou echt onder 'sport' valt, is te betwijfelen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:02

1.50 was afgerond, snapte niet precies waar ze heen wilde. Ze is met ijzers 1.49, zonder ijzers valt ze inderdaad in de d-maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:04

Maar voor de sport worden ze toch net gemeten zonder ijzers? Of ben ik daar fout in?

Op die 2e foto, de onderste, zou het "afvijlen" wel die hele rechtse wervel verklaren die net op een vlijmscherpe punt lijkt. Al zie je hem maar vaag op de foto in de OP, hij zit er wel...