Vandaag is er bloed afgenomen bij Mellow, vrijdag uitslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Vandaag is er bloed afgenomen bij Mellow, vrijdag uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:00

Sinds deze zomer tob ik een beetje met Mellow, na de winter was hij ineens nogal afgevallen.
We hebben zijn voer verder aangepast (naar zijn leeftijd van 23 jaar) en hij is al een heel eind bijgetrokken.
Maar echt heel vol/rond krijg ik hem maar niet ondanks het voer wat hij krijgt, het ontwormen enz.
Overigens is hij wel gewoon erg vrolijk, eet als de beste en is een grote clown.

Dus nu ze geënt moesten worden heb ik meteen bloed laten afnemen, 6 buizen werden er even weggetapt.
Ze meten een uitgebreid bloedbeeld en testen ook op PIPD (cushing).
De veerarts vond hem overigens nu niet te mager, maar ze was het er wel mee eens dat hij niet weer (veel) zou moeten afvallen vd winter want dan zou hij wel aan de dunne kant kunnen worden.
Het zal mogelijk ook een kwestie zijn van spieropbouw, aangezien ik hem nu zelf al een jaar niet gereden heb. Maar voor ik hem weer dmv longeren aan het werk ga zetten wil ik eerst graag weten hoe hij er lichamelijk verder aan toe is :) .

Zeer waarschijnlijk krijg ik vrijdag de uitslag van de onderzoeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik het best spannend vind :) .

Maar Mellow vermaakt zich gelukkig wel prima verder :j , eet zijn buik vol, loopt zijn rondje over de wei, knabbelt hier en daar wat en vermaakt zich verder prima met Poow .
Afbeelding

_Hinneke

Re: Vandaag is er bloed afgenomen bij Mellow, vrijdag uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:07

Ik duim voor een goede uitslag!!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:15

Ik duim ook voor je!

Lees telkens meer over cushing.. of ligt het aan mij? :o

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:44

Ik duim mee!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:46

Ik duim voor je!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:50

Slim dat je het gewoon even laat controleren, hopelijk ben je na vrijdag weer gerustgesteld. Veel paarden knappen ook gewoon weer op als ze weer meer mogen werken dus ik hoop dat dat voor Mellow ook zo is.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:05

Spieropbouw is echt onzin bij een gezond paard dat buiten loopt. Als hij echt afvalt is er gewoon iets aan de hand...ziekte van Lyme? Komt helaas ook regelmatig voor. Mijn kanjers een fries en een tinker lopen 24/7 buiten met onbeperkt hooi,en bij erge kou voer ik ze bietenpulp/zemelen/luzerne bij als geweekte mix, en een liksteen hebben ze altijd. en onze tinker is al 20, en de fries 13. Ze zijn beiden flink gespierd, en zien er fantastisch uit ondanks dat ze dus al meer dan 2 jaar niet meer gereden zijn. Normale gezonde bespiering hgaat niet zomaar weg bij een gezond paard. Ik hoop dat je vind wat er aan de hand is met je paardje.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:20

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Ik heb ze net zelf even gebeld. De uitslag is binnen maar de behandelend veearts is nu op cursus.
De assistente kon wel vertellen dat er een afwijking in het bloed te vinden is en dat de veearts had aangegeven dat ze mij morgen sowieso zou bellen om te bespreken hoe en wat er is.
Assistente kon me helaas niet vertellen wat er was dus het zal nog even een dagje in spanning zitten worden..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:26

Ik ga duimen voor goed nieuws voor Mellow!

Weet dat mijn bijrijdpaarden dit afgelopen winter ook gehad hebben. Ingevallen enzovoorts, verder wel fit. Hierop hebben ze Seniores Priores gekregen en dat hielp. Ze staan overigens 24/7 buiten.

Dit jaar heeft de eigenaresse besloten om de dekens wat eerder op te doen. En als dit niet werkt dan staat de Seniores Priores weer klaar!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:02

Beter had de assistente gezegt dat er niets bekend is en pas wat gezegd als ze een duidelijk antwoord had.
Nu zit je misschien wel onnodig in spanning, heb je het "wat als" bandje al drie keer gedraaid in je hoofd en blijkt het uiteindelijk misschien alleen een klein te kort te zijn..

Ik hoop dat het uiteindelijk mee zal vallen en iets is wat makkelijk te verhelpen is.
Ik zal voor je duimen!!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 10:36

Heb ze net zelf even gebeld want zat te veel in de zenuwen.

Had de baas aan de telefoon en hij kon me vertellen dat het (zoals mijn gevoel al zei) de ziekte van Cushing is...
Weet de hoogte vd kosten ook als we gaan begandelen.
Vanmiddag belt de behandelend veearts me nog over hoe en wat. Ik ben oa namelijk ook heel benieuwd in wel "stadium" hij zit.
Ondanks mijn vermoeden en dat het ook te behandelen is, is het een behoorlijke klap in mijn gezicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:38

Heel veel sterkte, wat naar :(

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:39

Bah, wat een rot nieuws.. |o

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:39

Bah vervelend.. Veel sterkte Y;(

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:40

Cushing hoeft nog geen doodvonnis te zijn... Praat eerst goed met je dierenarts en maak je nog niet al te druk. Maar ik begrijp het maar al te goed.
Sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:42

Mijn 'cushies' zijn zo goed als nieuw nu ze iedere dag een half pilletje krijgen. Afgelopen 2 jaar zijn ze zeker 5 jaar jonger ze worden :j. Ik was juist blij dat ik die uitslag kreeg. Vage symptomen waarvan ik vond dat er wat aan mankeerde, wat andere eigenlijk niet zagen.

Waardes en symptomen gaan lang niet altijd gelijk op, mijn pony's hadden een hele lage waarde, maar toch symptomen. Maar ken ook paarden waar je eigenlijk niets aan zie die echt extreme waardes hebben.

Sterkte er mee.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:43

Ah balen! Daar zat je natuurlijk niet op te wachten.
Hopelijk valt het relatief allemaal mee.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:53

Hé wat vervelend..
Sterkte er mee...

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:54

Sterkte met het verwerken van het nieuws. Hier ook eentje met PPID/ Cushing. Na de eerste schok veel gehad aan het centrale topic hier. Als je voor medicatie gaat echt heel rustig opbouwen, kan veel schelen qua bijwerkingen. Verder kijken wat je veearts je er voor info over kan geven. De onze heeft een goed leven met een paar aanpassingen. Cushing is niet gelijk het einde van de wereld. Je moet je er alleen wel bij neerleggen dat het nooit meer weg gaat. En dat je " management" van je paard steeds belangrijker wordt.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:54

Wat een rot nieuws zeg. Begrijpelijk dat het een klap in je gezicht is! Sterkte!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:57

Gelukkig is cushing niet dodelijk en hopelijk gaat de behandeling aan slaan, maar gaat vast goed komen met mellow

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:00

ah nee :(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:01

Wat rot zeg..
Hopelijk kan je hem met medicijnen nog lang bij je hebben.. Mellow is zo'n geweldig paard, die kan je alleen maar heel veel geluk en een goede gezondheid toe wensen..

Sterkte!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:34

Poe zat je gevoel toch goed. Sterkte hoor.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:11

Neeee wat kl*te zeg!!! Hopelijk gaan de kosten meevallen! Dikke knuffel voor jullie!

:(:)