[VOLG] Mijn paard met spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

[VOLG] Mijn paard met spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:29

Hallo,

Omdat ik mijn ei kwijt wil over m'n paard en om de voortgang bij te houden, leek het me interessant om een volgtopic bij te houden.

Even voorstellen:
Babs is een 9-jarige KWPN merrie

De situatie:
Babs was nooit makkelijk met haar achterbenen en soms ietwat stijf, maar toen ik haar heb laten keuren, bleek dit geen probleem. Ook de buigproef is ze doorgekomen en verder nooit kreupel geweest. Maar sinds eind augustus liep Babs kreupel, eerst hebben we het even aangekeken, maar het werd niet beter, daarom hebben we besloten haar op de foto te zetten, daar kwam uit dat ze spat heeft en een wat ernstigere vorm. Ook vertelde de dierenarts dat ze al spat had, maar dat, dat vergroeid is, waar ze nu last van heeft is "nieuwe" spat met botoplossingen. Babs loopt op het moment behoorlijk kreupel, maar is verder zichzelf, lekker actief en alert.

Behandeling:
De behandeling die de dierenarts voorschrijft is een cortisone injectie in het been in combinatie met een tildren infuus en pijnstillers. Ik wil alleen graag een second opinion, omdat de werking van tildren niet altijd gegarandeerd is, hiervoor ga ik een afspraak maken met een andere dierenarts om de opties open te houden. Uiteindelijk zal ik de "beste" behandeling kiezen.

Foto's:
Voor degene die benieuwd zijn naar de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Door middel van dit topic wil ik jullie op de hoogte houden over de voortgang van Babs haar proces :)

Hobbyhorse

Re: [VOLG] Mijn paard met spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:41

Hoi Sharonn ,interresant en dank je dat anderen mee mogen kijken. Wat bedoel je precies dat ze niet makkelijk was met haar achterbenen? Wou ze niet graag voetjes geven achter of niet graag verzamelen of iets anders?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:49

Hobbyhorse schreef:
Hoi Sharonn ,interresant en dank je dat anderen mee mogen kijken. Wat bedoel je precies dat ze niet makkelijk was met haar achterbenen? Wou ze niet graag voetjes geven achter of niet graag verzamelen of iets anders?

Voetjes geven wilde ze niet, dan begon ze te slaan, dat deed waarschijnlijk pijn, maar ik heb er toen (helaas) niks achter gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:10

Interessant om te volgen. Wat ik me afvraag, als ze al voor de 2e keer spat heeft, is het dan wel de moeite= Het is een dure behandeling geloof ik. Maar ik zie jdat je een sec op gaat doen, dat lijkt me sowieso slim.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 12:17

Joolien schreef:
Interessant om te volgen. Wat ik me afvraag, als ze al voor de 2e keer spat heeft, is het dan wel de moeite= Het is een dure behandeling geloof ik. Maar ik zie jdat je een sec op gaat doen, dat lijkt me sowieso slim.

De eerste spat is vergroeid en heeft ze geen last meer van, ik durf niet te zeggen of het dweilen met de kraan open is. Goeie vraag om de dierenarts te stellen!

Het is inderdaad een dure behandeling, maar als er een kans is dat ze beter wordt en het paardvriendelijk blijft, ga ik het proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:19

Ja misschien komt het door verkeerde beenstand oid, dan heeft het niet zoveel zin, snap je? Of dat het erfelijk is, kan ook.
Wat ik ook zou doen, is de rest van de benen op de foto zetten om uit te sluiten dat ze niet elders artrose heeft, want ook hier geldt weer, dat het dweilen met de kraan open kan zijn.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 12:26

Joolien schreef:
Ja misschien komt het door verkeerde beenstand oid, dan heeft het niet zoveel zin, snap je? Of dat het erfelijk is, kan ook.
Wat ik ook zou doen, is de rest van de benen op de foto zetten om uit te sluiten dat ze niet elders artrose heeft, want ook hier geldt weer, dat het dweilen met de kraan open kan zijn.

Klopt, ik weet niet hoe het precies in elkaar steekt, maar ik wilde haar benen inderdaad nog op de foto zetten.

Het stomme is, ik heb t paard nog nooit zo blij gezien en ze ziet er ook nog eens fantastisch uit.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:30

Ja, dat is altijd zo verraderlijk bij paarden, de overlevingsdrang is gewoon heel groot. Een paard zal niet snel laten merken dat ie niet lekker in zijn vel zit. Dus kijk daar niet teveel naar, hoe moeilijk dat ook is.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:40

Interessant, ik volg. Sterkte met je paardje.

*gaat googlen wat spat precies is*

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 12:50

Bedankt!

Dit is haar trouwens:

Afbeelding

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:03

Mooi paardje! Is het de bedoeling dat je later weer kan rijden?

Ik hoop niet dat je mijn vragen vervelend vind, maar wat is er 'mis' op de röntgenfoto?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:05

xLyssii schreef:
Mooi paardje! Is het de bedoeling dat je later weer kan rijden?

Ik hoop niet dat je mijn vragen vervelend vind, maar wat is er 'mis' op de röntgenfoto?

Het is wel de bedoeling, maar of t kan.. Dat is de vraag nog!

Ik kan het niet goed uitleggen wat er mis mee is, sorry :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:05

Ik zal een poging wagen, moment :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:11

Ach jee wat rot sharon! Zo'n diagnose is niet wat je graag wilt horen. Ik zou sowieso proberen te achterhalen wat de oorzaak van de spat zou kunnen zijn, helemaal omdat je ook graag nog met haar wilde fokken. Ik heb een merrie gehad met spat. Zij is behandeld met een injectie in het gewricht (cortico steroïden) en deed het daar redelijk op. Het is geen pretje, maar het hoeft ook niet het einde van de wereld te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:11

Afbeelding
Bij het rode rondje, zie je onregelmatigheid/grijs in de rand, dat is neit goed, dat moet mooi egaal/wit zijn. De groene pijl is hoe het eruit hoort te zien, de oranje pijl is de oude, dichtgegroeide artrose, wat er eigenlijk uit zou moeten zien als de groene pijl. Dat zie je ook hieronder.
Je ziet bij de rode pijl ook onregelmatigheden, dat zou gewoon egaal moeten zijn.

Afbeelding

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:15

Murosch schreef:
Ach jee wat rot sharon! Zo'n diagnose is niet wat je graag wilt horen. Ik zou sowieso proberen te achterhalen wat de oorzaak van de spat zou kunnen zijn, helemaal omdat je ook graag nog met haar wilde fokken. Ik heb een merrie gehad met spat. Zij is behandeld met een injectie in het gewricht (cortico steroïden) en deed het daar redelijk op. Het is geen pretje, maar het hoeft ook niet het einde van de wereld te zijn.

Dankjewel voor je bericht! Het is inderdaad een domper, maar ik probeer het positief in te zien!

Joolien, bedankt voor je uitleg :)

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:21

Ik zie het, dankjewel voor de uitleg!

Ben zeer benieuwd hoe het verloop gaat, ik volg stil verder :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:36

Vorige mnd is er bij mijn fjord ook spat ontdekt. Beide sprongen. Rechts verder vergroeid al als links. Ik heb besloten om geen tildren te doen. Vond het te duur voor niet 100% garantie.

Ik geef haar nu duivelsklauw msm en glucosamine. Tot nu nog niet weer onregelmatig geweest.

Ik heb de foto's ook. Als je wilt kan ik ze hier ook up loaden. Met je merrie is 11 en was na een weekend met 2 flinke ritten (30 km) kreupel.
Al vaker een x vaag kreupel en onregelmatig geweest.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:04

ik volg!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:02

Sorry voor even stilte van mijn kant :D
Ik had tentamens en dergelijke, dus druk druk!

Inmiddels heb ik een second opinion van een andere dierenarts gehad, deze was geschrokken van de foto's.. Maar ik kreeg niet het idee dat ze Babs zomaar opgeeft. Haar behandelmethode was dezelfde als eerstgenoemde behandelmethode. Echter was er ook nog een andere behandelmethode, maar deze zou "langer" duren en de dierenarts vroeg of ik daar wel de tijd voor had, er bekroop mij een naar gevoel, ik dacht dat we 2,5 jaar onderweg zouden zijn, alsnog niet erg, maar wel lang natuurlijk. Toen kwam haar verlossende woord, er moet verschil zijn binnen 3 maanden anders proberen we alsnog behandelmethode 1, het tildren infuus. Vanmiddag haal ik d'r medicatie op, de behandeling bestaat uit 2 weken metacam (pijnstiller) en een supplement, de naam weet ik vanmiddag voor jullie. Zoals ik zei moet er binnen 3 maand verschil zijn, want anders werkt het niet. Ik mag Babs gewoon beweging geven zolang ze niet kreupel is, maar stappen op het harde is altijd goed. Ik ben van plan om filmpjes te maken zodat we de vooruitgang goed kunnen zien!

Duimen jullie de komende maanden met me mee?

Marcella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:12

Interessant om te volgen! Ik hoop dat ''behandeling 2'' werkt :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:15

Marcella2010 schreef:
Interessant om te volgen! Ik hoop dat ''behandeling 2'' werkt :)

Ik ook en niet alleen vanwege de (veel lagere) kosten, maar ook omdat dit veel minder stress oplevert :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:52

Ik duim zeker met je mee! :*

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 12:37

Lief van je Yaralisa!

Babs moet 1 keer daags metacam en 4 schepjes lubrichon over haar voer, ik hoop dat ze het wil eten! De lubrichon wordt afgebouwd naar 2 schepjes per dag.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:21

Welke werking heeft die lubrichon dan precies?