Buikpijn + Hoefbevangen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Buikpijn + Hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:51

Hoii bokkers,

ik zit er nu nog steeds mee in mijn maag dus ik vraag het maar hier eventjes. Ik heb een kleine pony Lola die erg goed in ontsnappen is. (Houd je vast dit wordt een lang verhaal) Doordat ze zo goed kan ontsnappen heeft ze zich van het zomer zich helemaal volgevreten. Ze is niet zo dik geworden waarvan je zeg maar ongerust zou worden, maar ze is ook niet echt slank. De wei is later goed afgesloten en ze kon er niet meer uit. Op een dag ongeveer 2 weken nadat haar wei goed afgesloten was haal ik haar uit de wei en ze loopt kreupel, ademt zwaar, en is bezweet. Naja VA erbij... Voordat de veearts er was liep ze opeens een stuk beter en was er bijna niks meer aan de hand. Naja ze was een beetje te dik dus op een streng dieet, ging goed en het was over. Na ongeveer 2 a 3 weken haal ik haar weer zo uit de wei kreupel, opgezwollen buik, ademhaling niet helemaal goed. VA er weer bij maar dan een ander. Wat kwam eruit? Ze is hoefbevangen. A fijn gaan we weer. Streng dieet 2 handjes hooi per dag en een handje muesli voor haar 3 soorten medicijnen. Gaat goed gaat goed. Medicijnen op.... Naja gaat nog goed 2 dagen lang. Nu mag ik niet eens meer naar haar buik wijzen of ze laat haar mooie achterwerk al zien met een beentje in de lucht ready to kick! Ik word hier nog net niet zelf ziek van! Wat mankeert haar toch ik wil mijn kleine lieve vrolijke pony terug.

Heeft iemand hier enig idee wat ik kan doen? Ik ga op zoek naar wilgentakken en de VA komt zo snel mogelijk misschien morgen nog wel.
Lola krijgt nu dus 2 handjes hooi en mag in de middag een kale paddock op waar 1 a 2 grassprietjes staan. Lola krijgt nu ook weer beweging omdat ze voor mijn gevoel een heel stuk beter loopt, en omdat ik dit zo snel mogelijk voor de boeg wil hebben zodat ze weer een gezonde fitte pony wordt! Lola krijgt een half uurtje a klein uurtje beweging aan de longe, daarna stappen we uit op de weg om haar weer op adem te krijgen maar dit duurt soms erg lang (Waarschijnlijk door haar wintervacht.)

Wie heeft de gouden tip? Speciaal dieet/supplementen/Speciaal sportprogramma voor het kleine monster, alles is welkom!

RianneH

Re: Buikpijn + Hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:57

Twee handjes hooi klinkt erg weinig. Lastig in te schatten maar te weinig voer = te vaak een lege maag en daardoor kans op maagzweren. Weet niet of de medicatie die kans ook nog verhoogd..

Andere optie, hoe is de mest? Er droog? Paard hier heeft als ze van het gras is te droge mest waardoor ze ook buikpijn kan krijgen. Die krijgt in die periode goed natte zemelen bijgevoerd.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:04

Door een ontsteking elders in het lichaam(buik, darmen baarmoeder??) komen er toxines in het bloed ook daar kunnen ze hoefbevangen van worden. Heeft ze wel eens koorts gehad? Als het een chronisch iets is geworden hoeft ze er nu geen echte koorts meer van te hebben. Wij hebben een shet gehad met luchtzakontsteking die niet onder controle te krijgen was, ook deze pony werd bij verminderde weerstand hoefbevangen bv met enten, wormkuur en wisselende seizoenen bij verharen.

Heeft Lola veulens gehad? En wordt ze nog hengstig in de zomer?
Laatst bijgewerkt door jobamara op 11-10-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:04

2 Handjes hooi is wat ze normaal ook krijgen. Ik weet niet of de medicatie die kans ook verhoogd. De mest is volgens mij gewoon normaal het is niet te nat en ook niet te droog en het is ook niet te zacht of te hard. Ik had gehoord dat ik moest kijken of ze veel gaapte of dat ze uit haar mond zou stinken maar dat doet ze ook niet.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:11

Ze heeft volgens mij geen koorts gehad de VA zei ook dat de waardes toen goed waren. Ze heeft wel buikpijn achterin richting de kont dan een beetje onderaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:30

Zou toch eens goed overleggen met een goede veearts. Haar buikpijn kan ook van haar baarmoeder of eierstokken komen.
Een echo ofwel scan is bij de kleine pony's lastig niet iedere veearts kan dat. Maar bv een vrouwelijke veearts met kleinere handen wel. Dit kan gewoon aan huis zit niet bij jou in de buurt maar misschien kun je een oproep plaatsen in het dikke buiken topic 2016
[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016
Hier zitten veel fokkers van mini's wellicht dat zij je kunnen helpen met een goede veearts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:10

Het klinkt vooral ook alsof er niet echt een doordacht dieet is voor deze pony. 2 handjes hooi? Hoeveel is dat exact in kilo's? Hoe zwaar is de pony? Wat krijgt ze verder aan vitaminen? Hoeveel uur staat ze zonder ruwvoer? Pas met meer informatie kun je iets zinnigs zeggen....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:11

Pas je wel op met dit crash dieet voor vet in het bloed? Het klinkt niet echt alsof je weet waar je mee bezig bent eerlijk gezegd.. Van twee handjes hooi zouden mijn pony's ook bloedchagrijnig worden.

Staat je pony nog op het gras? Dan zou ik hem er vanaf halen en op de paddock zetten. Hooi in een slowfeeder, bijvoorbeeld een fijnmazig net. Niet te lang zonder ruwvoer laten staan, anders heeft je pony straks een maagzweer, als dit al niet het geval is.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:42

Met 2 handjes hooi bedoel ik eigenlijk 2 handen vol met plakken die nog uit elkaar gehaald moeten worden. Het staat er een beetje onduidelijk. Lola staat met een andere shet in de stal dus ze krijgen alle twee bij elkaar 4 handen vol met plakken die uit elkaar gehaald worden. Dus eigenlijk ligt er best veel. Lola staat nu alleen nog op de paddock. overdag en in de nacht samen op stal. De andere shet heeft niks kwa klachten. Ik ga natuurlijk de sprietjes niet tellen en ik heb ook geen weegschaal om het te wegen. Mijn pony word trouwens geschat op 200 a 175 kilo en is 90 cm hoog. Ik moest het eten gewoon aanhouden zoals normaal alleen geen gras meer wat ze ook niet binnenkreeg. De veearts komt binnekort om bloed te prikken en om haar na te kijken voor als ze iets onder de leden heeft. Toen ze te dik was is ze op dieet gegaan waar ik met mijn neus bovenop zat en haar al die tijd zelf heb gevoerd zoals ik vorige winter ook heb gedaan. dus dat betekende voor haar meer bewegen minder snoepjes en geen handje bix meer.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:43

Het ging vandaag iets beter was weer een beetje vrolijk en huppelde wat rond in de paddock, maar nog niet als normaal dus ik kijk het nog heel even aan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:45

Ah dat is al wat duidelijker. Geen gras is in ieder geval heel goed! Fijn dat je DA binnenkort weer komt om verder te onderzoeken.