Muesli allergie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

Muesli allergie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 07:25

Tja.. Kan dat?
Kan het zo wezen dat een paard of pony allergies is voor een graan uit muesli?

Mijn pony heeft dit afgelopen jaar al 4 x koliek gehad, en hoest haar eten weer op zodra zij muesli heeft gehad.

Dus rade mijn da mij aan om lucerne met brok te voeren, en ze heeft hier nu niet meer last van. Misschien is het wel toeval of wat dan ook hoor!

Maar gister had iemand haar op stal per ongeluk muesli gegeven..
Jahoor... Koliek en hoesten alles weer op. Arm dier haar hele mond zat onder de smurrie :(

Zijn er mensen die dit ook meemaken?
Of mensen die hier meer verstand van hebben? Ik hoor het graag :j

Bedankt!

( pony maakt het inmiddels weer beter )

Martje80

Re: Muesli allergie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:04

Brok is hetzelfde als muesli alleen fijn gemalen en geperst .

Mischien dat 1 bestanddeel haar irriteert bij het eten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:18

Nah, dikke kans dat ze van muesli ongelooflijk gaan schrokken en minder goed kauwt, waardoor ze verstoppingskoliek krijgt. Slokdarmkoliek? Wees dan maar blij dat ze het weer ophoest.
Lucerne maakt dat een paard beter moet kauwen want grote happen zonder kauwen krijgt het gewoon niet door zijn keel.

Als de pony haar brok zonder koliek kan eten, dan is ze niet allergisch voor een stofje. Dan zou ik gewoon muesli vergeten en overstappen op brok. Is bij slokdarmverstopping ook veiliger want laat zich beter oplossen in water. Lucerne erbij geven kan eigenlijk geen kwaad.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 09:10

Dat zou inderdaad ook kunnen ja. Helaas hebben we afgelopen jaar al 2 x haar slokdarm leeg moeten laten zuigen. Arm dier.

Maar ook heeft ze hierbij heel veel buikpijn.. Hoe zou dit kunnen komen dan? Bedankt voor jullie antwoord!

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 15:35

Niemand die een idee heeft hoe zit zou kunnen? :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:45

Je zegt het zelf al, slokdarmkoliek.
Dat wordt niet veroorzaakt door het soort voer, maar meer door de manier waarop je paard het opeet.
Ligt niet aan het voer. Gebit van het paard nog in orde?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:56

Ze is een half jaartje geleden naar de tandarts geweest en er is toen vanalles aan gedaan. Gelukkig als ze geen muesi krijgt heeft ze hier geen last van. Ook met biks zonder lucerne gaat het goed.
Maar zodra iemand haar muesli heeft gegeven loopt het kwijl met resten van de muesli langs haar mond, en is het heel zielig om te zien. Maar waar komt dan haar buikpijn vandaan? Dit heeft ze ook alleen bij muesli

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:10

Paardenmagen zitten niet zo in elkaar dat ze "buikpijn" krijgen kort na het eten van een bepaald voedingsmiddel.
Maar van schrokken kan je inderdaad wel meer narigheid krijgen dan alleen slokdarmkoliek. Je merrie vind muesli waarschijnlijk erg lekker en dat ze daardoor zo schrokt? Of ze heeft een wat minder mooi gebit waardoor ze de muesli niet goed kan kauwen.

De oplossing is simpel. Geen muesli meer geven. En voor het geval een ander voert, zorgen dat er geen muesli in de buurt is.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:08

Haar gebit ziet er verder prima uit gelukkig :) alleen haar wolfstandjes zijn verwijderd en zijn er kleine scherpe randjes weg gehaald. Ze is ook pas 7, en al vanaf het begin is ze super gevoelig voor sommige dingen. ze krijgt speciaal hooi, speciale brok en mag niet op kort gras staan. Anders krijgt ze buikpijn.. Ze heeft namelijk al heel wat keren op het randje gelegen.
Ze krijgt niet meteen buikpijn, maar als ze muesli heeft gehad in de ochtend, heeft ze in de middag echt buikpijn en is ze echt niet vooruit te branden. ( niet dat ik ga rijden ) maar in haar gedrag is dit echt af te lezen dat ze zich niet lekker voelt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:11

Hier een oude tinker met een zware granenallergie. Beest stikt bijna als hij graan binnenkrijgt. Eerst zwelt zijn keel op, dan gaat hij aan het hoesten tot bijna stikken aan toe. Daarna loopt zijn slokdarm helemaal vol met slijm en zijn luchtpijp knijpt dicht door de zwelling. Vergelijkbaar me mensen met een pinda allergie.

Dus ja het kan heel goed.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:26

karuna schreef:
Hier een oude tinker met een zware granenallergie. Beest stikt bijna als hij graan binnenkrijgt. Eerst zwelt zijn keel op, dan gaat hij aan het hoesten tot bijna stikken aan toe. Daarna loopt zijn slokdarm helemaal vol met slijm en zijn luchtpijp knijpt dicht door de zwelling. Vergelijkbaar me mensen met een pinda allergie.

Dus ja het kan heel goed.

Jeetje! Dat lijkt me schrikken zeg! Bedankt voor je berichtje!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:33

Heeft echt heel lang geduurt voor we erachter waren wat er nu aan de hand was. Eerst was het alleen een droog kuchje na het eten. En iets minder lucht. Da kon niks vinden, utrecht idem er was iets mis maar wat precies werd niet duidelijk. Hem van stro afgehaald, buiten gezet maar ja de krachtvoer, hoe beperkt ook blijf je geven omdat hij anders te dun bleef.

Tot ik zag wat er gebeurde na een slobberhapje. Baard was weggeschoren en ik zag de boel zo opzwellen. ;( toen nog aan het uitzoeken geweest wat precies in het eten een probleem was. En na gerichte longspoeling en bloedtesten kwam graan, mais, appel en wortel eruit. Maar graan is het ergste. Zijn longblaasjes zijn nu niet goed meer door teveel benauwdheid. Maar dankzij goede medicatie is de ergste heftigheid eraf en gaat het heel goed zolang er geen stro of graan in de buurt is bij zijn eten.

Hij heeft nu homeopathische druppels op maat voor de onderhoudsdosering en bij binnenkrijgen prednison, ventipulmin pillen en eventueel een aantal voreen injecties bij heel heftige reacties.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:41

Tjee, dat is ook wat, graan, mais, appel en wortel! Ik voer onze pony's alweer een paar jaar zo goed als graanvrij. Heb nu alleen een vitaminekorrel (50 gram per pony per dag) waar iets van zemelen in zit. Maar dus ook appelpulp. Dát lijkt me eigenlijk nog haast een lastigere allergie dan graan?
Alhoewel de ernst van de allergie natuurlijk bepalend is!

Maar graanvrij voer (ik voer met veel tevredenheid 1/4 tot 1/2 schep Subli Dieetmix bij hun vitaminebrokje) bestaat gewoon. Subli is voor mij het makkelijkst te krijgen, maar er is veel meer, oa Agrobs of Healthy Herbs.

Daarnaast doe ik er 2 handjes gehakselt gras of lucerne bij, naar wens wat kruiden ter ondersteuning van iets, en een beetje Omega olie. Als ik dat goed meng stoft het ook niet en plakken de kruiden een beetje aan de rest.

Is wat extra werk (ze krijgen het maar 1x per dag maar ik moet alsnog 14 emmers per week mengen en klaarzetten) maar bevalt super en pony's zien er top uit!

Pony's krijgen absoluut geen paardensnoepjes of oud brood :) Wel eens een bananenschil, wortelloof of stukje appel.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:44

Jeetje wat heftig zeg! Heel veel sterke hiermee!

Gelukkig is het bij mijn pony niet zo heftig, maar dit is ook erg vervelend..
Gelukkig weet ik als ze haar eigen brok krijgt dus niks anders dat het goed gaat. Maar als ze dus wel perongeluk wat anders krijgt kan het natuurlijk ook een keer goed fout gaan als ik er niet bij ben! Pff. Wel schrikken je verhaal zeg. En bedankt voor het vertellen! :j

Sterkte met je tinker!

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:46

Erg interessant zo die verhalen! Kan er veel van leren, en vergelijken met m'n eigen pony natuurlijk. Als k dingen herken ga k maar even de da erbij halen. :j

Wel merk k dat m'n pony in de middag, ( als ze bv in de ochtend muesli heeft gehad ) dat ze met grote neusgaten rond loopt afentoe. Ze ademt normaal, maar aftoe zo langdradig en diep. Niet een zucht.. Maar anders
Laatst bijgewerkt door AmyKabal op 11-10-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:47

Subli dieetmix is niet graanvrij. :n .

Op zich gaat het goed, heel,goed al jaren en heeft hij er ook gewoon flink mee gewerkt en veel ruwvoer voldoende gras van goede kwaliteit. Een keer per maand een halve vitaminespuit. Nunkrijgt hij er verplicht 100 % lucerne en rijstzemelbrok bij en dadelijk weer equifyt zupa.

Ellende is dat hij een tijd ook geen hooi oid mocht en als ruwvoer kilos agrobs protein light kreeg. Alleen probleem met al die brokken is, als het gemaakt wordt in een fabriek met ook graan heb je altijd kans op besmetting met een granenbrokje. Dus elke hap moet gecontroleerd worden.
Daarnaast moet het hooi van een land komen waar niet het jaar ervoor graan op gestaan heeft. En moet de hooi opslag ook echt stro vrij zijn. Erg lastig bij een verhuizing of bv een kliniek. Die moeten dan een hele box echt schoonschrobben zodat er nergens een minibeetje brok is achtergebleven. Eigen hooi mee dat apart wordt gehouden van de rest enz.

Appel is bv een probleem met wormenkuren ook. Hij krijgt daar gigantische jeuk van. Dus echt heel fijn is het niet maar hij stikt in ieder geval niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:25

Dieetmix nog resten graan? Graanbijproducten?

Hmm dat wist ik niet! Ik weet wel dat er Johannesbrood in zit en een soort erwten (sojabonen?).
Kan me wel goed voorstellen dat het niet in een graanvrije fabriek wordt gemaakt. Als dat ook problemen geeft ben je inderdaad echt aan het zoeken :\

En ja, met hooi of hooivervanger: wat een gedoe. Gaat het nu wel goed met je paard?

Onze pony's zijn niet zo allergisch. Onze merrie reageert wel op (meer) graan: dan is ze stijver en heeft ze meer last van haar zomereczeem en headshaking. Bovendien is ze met pensioen. Onze ruin heeft het ook niet nodig, hij wordt snel heet en ziet er op hooi + mijn voermixje ook goed bespierd uit. Kan alsnog gerust een uur in de springles stuiteren.

Die rijstzemelbrok, wat is dat voor iets? Is het erg hard? (onze merrie kan erg harde of wat grotere brokjes niet meer zo goed eten). Gevitamineerd of gewoon alleen rijstezemelen?
Moet daar lucerne bij om verhoudingen recht te trekken of voer je dat voor het eiwit?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:30

Die oude gaat nu goed afgezien van wat andere klachten en leeftijd. Eet al weer jaren hooi en kuil omdat we nu weten wat de oorzaak is.

Lucerne en rijstzemel brok voor veel extra eiwit en olie omdat hij Pssm1 heeft en spieren te hard begon af te breken. Begin dit jaar zijn eten helemaal omgegooid en flink verzwaard en dat heeft geholpen.

Brokjes ziet er uit als vijvervissenvoer. Is echt het vliesje van de korrel maar bevat verrassend veel vitamines vezels olie en eiwit. Kleine friemeldingel die nat een kledderboel worden. Lastig aan te komen, een type is graanvrij de rest is bijgemengd. Kan alleen in grote zakken besteld worden, razend duur en lastig leverbaar. Maar het werkt als een speer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:01

Ik zag het laatst ergens liggen in een paardenwinkel! Zal daar eens navraag doen of het idd bijgemengd is. Maar beetje graan gaat bij ons goed. Dus wie weet wel een optie.
Ik moet in de winter ook best wat eiwit bijvoeren. Lucerne gaat goed, alleen is dat soms erg hard en zijn het prikkende stengels en dat vind oude prinses dan weer niks.
Gras- of lucerne brokjes had ik eerst ook maar die grote maat gaat nu niet meer. Die waren zo groot als een paardensnoepje haast!
En van bietenpulp wordt onze ruin veel te heet; werkt net als haver :+ Bovendien vriest het in de winter vast voordat het lang genoeg geweekt is.
Iets waarvan gewoon hop een schep in de voerbak kan is dan een stuk simpeler.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:03

Karuna, waar bestel jij die rijstzemelbrok dan?

Ik weet dat in amerika, australie het veel gevoerd word,maar wist niet dat het hier dus ook al te verkrijgen is?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:07

Wij hebben een ezeltje die ook niet tegwn mueslie kan. Komt dan inderdaad als smurrie er weer uit en ze voelt zich dan heel ellendig. Zij krijgt nu slobber. Daar kan ze wel tegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:37

Moet ik even nakijken weer, mijn zak is weer bijna op en moet weer bestellen. Is wel schreeuwend duur.

Gevonden is Rice and shine de high definition variant. Komt idd vanuit australie hierheen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:07

Oke,ja ik weet dat het daar heel normaal is om het aan de paarden te geven :j

Maar uh, vraagje.
Ik voer dus wel de subli dieetmix, appie zou niet tegen graan kunnen, soot van glutenallergie zeg maar.
Maar de dieetmix zou toch wel vrij van graan zijn, hij doet het daar dus wel goed op.
Hoe kom je er bij dat dat niet vrij van graan is dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:08

Fabrikant opgebeld en die verklaarden me dat het ongeschikt was voor paarden met een heftige graanallergie. Niet alle ingredienten schijnen vermeld te staan misschien dat het met die beruchte kruisbesmetting te maken kan hebben dat er toch af en toe wat doorheen kan zitten?. Het exacte hoe of wat weet ik niet maar als ze me uitdrukkelijk melden het niet te gaan voeren zullen ze daar een heel goede redem voor hebben denk ik.

Ik dacht ook joepie ik heb iets gevonden maar helaas dus. -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:25

Oh wat flauw zeg, want ik heb toen ook contact opgenomen via mail , en ik kreeg een mailtje terug dat er echt geen graan in zit. :+
Nou ja, is bij appie niet heel heftig denk ik dan, want hij doet het er redelijk op.

Purina heeft ook paardenvoer, en daar zit ook wel wat goeds bij, ik had al,eens zitten kijken naar een soort rijst brok
ook jammer dat het hier niet te krijgen is....

Welk merk lucerne geef jij?