dik, ontzettend warm been in combinatie met mok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpingnick

dik, ontzettend warm been in combinatie met mok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:45

Hallo bokkers.
Afgelopen woensdag had ik crossles. Daarbij ontdekte ik in de 2 kootholtes van zijn 2 voorbenen aan elke kant 2 vlekjes/korsten. (MOK)

Prima. Goed geweekt, Schoon gemaakt, goed gedroogd. Beetje sudo creme er op gedaan.

Nu haalde ik hem gister van stal met dit als resultaat;
Afbeelding

Het is warm. Dik (vocht?)
We koelen nu 2x per dag 10 minuten en stappen over harde ondergrond.

Maar ik weet niet wat ik er mee aan moet. Wie kan ons helpen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:51

Is hij kreupel? Nee.. dan gewoon rijden..
Vocht moet afgevoerd worden en alleen stappen werkt vaak niet voldoende.
Verder zou ik voor én na het rijden koelen (en afdrogen), om de bloedsomloop te stimuleren.

Als sudocreme niet voldoende werkt, zou je honingzalf kunnen proberen.. maar als dat ook niet werkt zou ik er een DA bij halen..
Er zijn 101 middelen die tegen mok kunnen helpen, maar je moet weten wat de oorzaak is.. dán pas kan je doelgericht behandelen.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-10-15 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:55

Je hebt waarschijnlijk de korstjes eraf gekrapt of niet ??, dan krijg je meestal deze reactie. Je moet de benen niet koelen want dan blijf je de mok nat houden en blijf je in een cirkeltje en kan het juist erger worden. Je mag het heus uitwassen met betadine shampoo, maar niet de korsten eraf pulken, dan droog deppen met een schone handdoek en een hele dikke laag sudocreme erop doen, als je echt dikke korsten heb hoe dikker hoe beter, dit maakt de korst zacht en dan valt ie er vanzelf af, dan dagelijks met een mooi laagje insmeren totdat het weg is, dit duurt meestal wel paar kleine weekjes , hangt van de ernst af dit kan ik zo op de foto niet goed zien.

knollentuin

Re: dik, ontzettend warm been in combinatie met mok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:00

Einschuss???
Google hier even op, ik wil geen paniek zaaien maar als je herkenning hebt zo snel mogelijk een da bellen
Ik spreek uit ervaring, m'n paard heeft t 2 maanden geleden gehad en ben nu nog bezig met terug revalideren

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:00

Pas op dat dit geen einschuss wordt.. oftewel bloedvergiftiging. Heeft een paard gehad bij ons op stal. Ook dik, heet been in conbinatie met mok. Hou het goed in de gaten!

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 20:09

BravoT schreef:
Je hebt waarschijnlijk de korstjes eraf gekrapt of niet ??, dan krijg je meestal deze reactie.

Hi. De korstjes waren met het crossen al losgeweekt en er af gegaan...

Supervixen schreef:
Pas op dat dit geen einschuss wordt.. oftewel bloedvergiftiging. Heeft een paard gehad bij ons op stal. Ook dik, heet been in conbinatie met mok. Hou het goed in de gaten!

We wouden eigenlijk wachten tot maandag. Dit waren we idd al tegen gekomen op google. Maar hij heeft gewoon eetlust (hij valt nogsteeds aan ) koorts? Geen idee..

We weten t echt niet meer.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:10

Oei!
Dat heeft mijn paard ook meerdere malen gehad. Ik zou je toch adviseren om de DA te laten komen.
Wat je zelf kunt doen, is de korstjes eraf wassen met betadine scrub (betadine shampoo is te agressief) en zorgen dat het paard niet in de modder ed komt te staan. Daarna goed insmeren met zinkzalf.
En gewoon blijven rijden als het paard niet kreupel loopt.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:12

Niet wassen, droog en schoonhouden goed stappen op het harde droge en in de weer met zinkzalf. Mocht het erger worden kun je een mokzalf vragen maar dit heeft niet heel veel meerwaarde, wel goed in de gaten houden kan heel erg vies gaan worden, als ze dik zijn ben je al vaak best vaan heen qua hoe veel mok ze hebben. Zolang ze niet kreupelt gewoon rustig rijden, niet overbelasten.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 20:16

Paardjelief kreupelt wel helaas. Sorry voor de late toevoeging.

Het is dik, warm. Hij zet hem wel gewoon in stap neer . Iets wat voorzichtig. In draf kreupelt hij wel echt. Hij staat nu op stalrust.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:29

Had de mijne ook vorig jaar duurde wel even maar ging vanzelf over veel koelen.
Eerst met ijs daarna met warm water weer afspuiten dat werkt de stoffen eruit heeft bij de mijne goed geholpen en als het kan ga er dan mee naar de recreatie plas en ga daar goed door dat water stappen deed ik ook ze heeft het niet meer terug gehad.
Meer weten hierover stuur maar een pb.
Verkoeling´s gels dringen niet diep genoeg door.
Na warm water weer met ijs erop.
Daarna goed droog maken en insmeren met mok zalf stal goed droog houden niet stil zetten maar ergens op een verhard plaatsen laten lopen als dat kan.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:34

Temperatuur meten 2x per dag. Koorts = einschuss; direct arts er bij halen en niet wachten tot maandag.
Zeker nu hij ook kreupel loopt.
Kost je wat, maar beter dan blijvende schade of geen paard meer.....

En stalrust heeft geen zin met mok.
Wel droog en schoon houden.
Laatst bijgewerkt door Vliendertje op 09-10-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:35

Anouk_E schreef:
Paardjelief kreupelt wel helaas. Sorry voor de late toevoeging.

Het is dik, warm. Hij zet hem wel gewoon in stap neer . Iets wat voorzichtig. In draf kreupelt hij wel echt. Hij staat nu op stalrust.

In dat geval zou ik er wel een DA bij halen.
Het kan goed zijn dat het water in de cross in een wondje is gekomen en een infectie heeft veroorzaakt.
Dat is doorgaans stilstaand water waarin allerlei bacteriën in zitten..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:38

Als paard kreupel is iig koorts meten, dierenarts er bij halen en paard niet op rust zetten, liefst in de wei laten lopen..
Korstjes dik insmeren met sudocreme vermengd met levertraanzalf en inpakken en paar dagen laten zitten, dan wrijf je de korsten er zo af.
Einschuss moet je nooit afwachten maar voor zijn

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:44

Ik zou de dierenarts bellen. Een dik been en mok in combinatie met kreupel kan heel snel een einschuss worden. De dierenarts geeft gok ik antibiotica.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 09-10-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:46

En goed blijven tempen want mijn paard kreeg eerst antibiotica in de spier maar dat werkte niet afdoende en moest intraveneus gespoten worden, 8 dagen lang 2 x dgs...

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:46

Geen stalrust! Beweging (vrij) is altijd beter. Koelen en antibiotica . Als dit te lang duurt gaat de einschuss verbindweefselen en wordt het been nooit meer mooi dun

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:48

}:0
Reggledoos schreef:
Geen stalrust! Beweging (vrij) is altijd beter. Koelen en antibiotica . Als dit te lang duurt gaat de einschuss verbindweefselen en wordt het been nooit meer mooi dun

Niet verbindweefselen, maar de lymfen gaan kapot, dus t vocht wordt niet goed meer afgevoerd.
Mijn paard heeft nu steunkousen om te ondersteunen..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-10-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:52

Niet wachten, maar dierenarts bellen! Met antibiotica is ie er zo weer vanaf. Als ie straks een olifantspoot heeft vvoor de rest van zn leven sla je jezelf voor je kop dat je nu niet even de dierenarts erbij hebt gehaald. Want dit lijkt inderdaad op einschluss. Dit had mijn paard een paar weken geleden ook. Gelukkig was ik er al hij voordat zn been überhaupt dik was, hij had hoge koorts. En daardoor was het heel snel weer over.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:54

Hoe zijn zijn benen als je even gestapt hebt? Zijn ze dan dun of blijven ze dik en warm? Meestal zit einschuss in 1 been.
Ik zou je paard temperaturen. Heeft ie verhoging, meteen de veearts bellen, einschuss moet zo snel mogelijk behandeld worden anders loop je het risico op een olifantsbeen en dat wil je echt niet.
Hoe langer je wacht met einschuss hoe groter het risico op blijvende schade.

Spreek helaas uit ervaring, vanmiddag de veearts met spoed laten komen voor einschuss, morgen komen ze weer.

En koelen is in dit geval belangrijker dan de mok, de mok gaan we weer serieus behandelen als het been dun is

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:01

Klinkt als (beginnende) einschuss. Ik zou de DA laten komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:01

Koelen kan je doen met icepacks, heb je geen water voor nodig ;)

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:04

knollentuin schreef:

Als ik een achterbeen van de knie tot de hoef moet koelen ga ik dat niet redden met icepacks helaas. Dus in eerste instantie toch maar water, het is nu even kiezen uit 2 kwaden als de zwelling afzakt/afneemt kan ik inderdaad een icepack gebruiken.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:05

Mijn ervaring is dat het been dik is door de ontsteking in de mok.
Dus beiden behandelen.
Maar ik zou zodra het kan de DA bellen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:15

ogidni schreef:
knollentuin schreef:

Als ik een achterbeen van de knie tot de hoef moet koelen ga ik dat niet redden met icepacks helaas. Dus in eerste instantie toch maar water, het is nu even kiezen uit 2 kwaden als de zwelling afzakt/afneemt kan ik inderdaad een icepack gebruiken.

Ligt eraan hoeveel je er hebt..Ik heb meerde lange icepacks in de vriezer liggen en heb hiermee goed kunnen koelen

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 21:28

veersche schreef:
Mijn ervaring is dat het been dik is door de ontsteking in de mok.
Dus beiden behandelen.
Maar ik zou zodra het kan de DA bellen.

Ik hoop bijna dat t een ontsteking is en geen einschuss...
Dierenarts in t weekend is al te gek. Nu bellen wordt m niet. Nachttarrief. Morgenochtend tussen 08.00 en 10.00 is onze arts weer te bereiken..