Mijn 10 jarige merrie heeft met regelmaat haar klieren flink opgezet.
Gisteren was het weer zover, zelfs zo erg dat haar halster flink strak zat, en haar kaak ook flink dikker was.

Het lijkt weinig, maar dat komt echt door haar dikke haren, de boel was echt mega opgezet.
Begin van het jaar heb ik haar geschoren en toen ook een keer foto's ervan gemaakt, toen waren het meer haar keelklieren;

Ik heb via facebook al eens een oproep ervoor gedaan, en kreeg toen te horen dat het kwam als ze niet de hele dag kunnen kauwen
( wat hier in de winter logisch leek ivm dat ze 8 uur op de weide staan en ik geen hooi kan bijvoeren daar)
Haar dus tussendoor binnengehaald steeds en hooi gedaan in de hoop dat het minder werd.
Maaar.... Zoals gisteren, er staat gewoon nog gras in de weide, en ze vreet de hele dag door, dus bovenstaande optie is nu niet aan de orde lijkt mij.
Wat ooh wat kan het zijn? De dierenarts is al meerdere malen erbij geweest ( ze heeft het al enkele malen zo extreem gehad dat ik bang was dat haar luchtpijp bekneld zou raken) maar die weet het ook niet.
Laag voeren, koelen en een pijnstiller, dat is het enige wat de DA kan geven.
De ander 5 paarden waar ze bij op de weide staat en die qua voer en alle andere zaken identiek aan haar staan hebben er nooit last van, het komt in alle jaargetijden voor bij haar, ik gok eens per twee a drie weken dat ze het heeft? Soms erger dan andere keren.
Voer etc heb ik al doorgelicht, maar ze heeft dit al jaren, en ben oa al enkele malen gewisseld van voerleverancier qua hooi, dus dat is ook al uit te sluiten.
Tandarts ( een goede) komt uiteraard regelmatig, osteopaat ook, en dus regelmatig de dierenarts, hoewel ik die steeds minder laat komen omdat het mij alleen geld kost en niets oplevert.
Heb ik iets over het hoofd gezien, of herken je hier in in? Laat het mij vooral weten, want moedeloos word je er wel van zo