Sinds 2 à 3 weken hoest mijn paard. Ik hoorde het in het begin alleen bij het aandraven, en dan was het een kuchje, en daarna hoorde je hem niet meer.
Vorige week woensdag hoorde ik hem 's avonds een aantal keer flink hoesten. Het klonk als een droge hoest. We hebben er toen die vrijdag erna gelijk een dierenarts bij gehad. Conclusie was een wat verscherpte ademhaling, en zijn keel was wat gevoelig. Ze hoorde verder niks ernstigs. Ze heeft ventipulmin voorgeschreven, en deze moesten wij 2x per dag geven. Daarnaast de stal zo stofvrij mogelijk houden. Wanneer het niet beter zou worden, moesten we beginnen met prednison.
Afgelopen zondag heb ik hem voor het rijden niet horen hoesten, maar maandag tijdens de dressuurles begon hij weer te hoesten. En ook vandaag begon hij te hoesten tijdens het inrijden. Hij staat nu dus al bijna een week op ventipulmin, zonder dat ik al verbetering zie, wat betekend dat hij naar prednison zou moeten.
Hij staat 's nachts op stal en overdag buiten. (6:15 - 19:00) Als hij op stal staat heeft hij een Luik die altijd open staat, hij staat daarnaast ook op vlas, en krijgt kuil. Hij heeft een dun vachtje en staat nu Snachts en overdag met een ongevoerde regendeken. Hij oogt niet ziek. Hij is niet sloom, eet goed, staat vrolijk in de wei, klinkt en ziet ook niet benauwd. Ik ben natuurlijk niet 24/7 bij hem in de buurt, maar heb hem in de wei/stal niet horen hoesten.
Op het doosje van de ventipulmin staat dat we het 10 dagen mogen geven, daar zitten we nog niet op, dus ik kijk het nog even aan. Als hij nog steeds hoest, haal ik natuurlijk gelijk de DA er weer bij!
Ik ben geen grote fan van prednison, en wil het eigenlijk liever ook niet geven. Maar als er geen andere optie is.. Wat denken jullie?
Met ventipulmin mag je niet rijden,hooguit lichte beweging. Het zet de longblaasjes open en daardoor kun je met werken beschadigingen aan de longblaasje krijgen.
Voor je iets rigoureus als prednison gaat geven,eerst even de luchtwegen laten scopen. Dan weet je waar je aan toe bent,of er slijm zit of hoe diep de irritatie zit. Nu weet je eigenlijk nog niets.
Newallure
Geplaatst: 07-10-15 21:52
Ik vind prednison ook wel gelijk een grote stap als de diagnose wat irritatie in de keel is.... Zou het eerst verder laten onderzoeken wat er nu precies mis is
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-15 22:01
Ambre: van de DA kregen we het advies om wel te blijven rijden, maar inderdaad licht werk. Hij mocht niet in het zweet worden gewerkt. Het rijden zou het slijm los maken.
Arisca2005 : gaan we ook zeker doen. Ik wil de aankomende dagen hem lichte beweging geven, en de ventipulmin nog even afmaken. Als er daarna geen verandering is, word de DA weer gebeld.
Mijn paard heeft ook een ventopulmin? Kuur gehad, ( lichte beweging mocht, meer niet) toen hij nog bleef hoesten hebben we eerst een Scopie ( heeft een langere ingewikkelde naam waar ik nu even niet opkom) gedaan , niks op te zien , toch gekozen voor de prednison, volgens mij was dat ook wel het behandelplan van de da. Eerst het een, dan onderzoek, en dan evt door op het ander.
Mijn paard hoest elk jaar wel, alleen normaal was dat met een dag of twee stil, toen kreeg ik dat jaar een hoestend paard, te lang naar mijn zin, en ben ik dat traject ingegaan.
Zoveel mogelijk naar buiten idd, daar waar mogelijk dag en nacht. vlas eet ie op, dat vergroot kans op koliek, dus in overleg weer terug op stro. Wat ik nu doe, is wat supplementen geven voor de luchtwegen, en met het wisselen van seizoen, dus als ie in en uit zijn haar gaat komen, equitop myoplast , dat werkt voorlopig al weer een hele poos prima. Geen hoestend paard meer.
Maar ik heb elke stap wel samen met een da gedaan, hoesten kan onschuldig beginnen, maar ook heel naar oplopen.
Succes, en beterschap met je paardje.
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-15 22:25
Ellepel : Ik ga het even doorlezen
Buuk : heeft de prednison uiteindelijk voor toen wel geholpen? Ik vind het best wel wat, om hem prednison te geven, zonder dat hij ziek is, of het benauwd heeft. Ik zat ook te kijken naar eventuele supplementen. Mijn andere pony is erg gevoelig voor stof. Ik heb haar toen een tijdje fenegriek gegeven. Dit hielp wel, maar het beste was toch dat we toen van hooi naar kuil zijn gegaan. Ik hou equitop myoplast ook in gedachten
Mjelle_G
Geplaatst: 07-10-15 22:27
Misschien een idee om hem een regendeken met fleece op te doen? Merrie bij ons op stal heeft daar veel baat bij, die hoest nu een stuk minder.
Buuk
Geplaatst: 07-10-15 22:29
Ja, het heeft wel geholpen. Op ventopulmin kuur, was nauwelijks verbetering, vandaar ook het vervolg onderzoek.
Ik vond prednison ook redelijk heftig, maar een dampig paard ....dat wil ik ook niet. ( even extreem voorbeeld) Tis soms kiezen van het beste van twee kwaden.
Maar achteraf wel makkelijk kletsen van me, mijn paard is opgeknapt, en tot vandaag de dag gaat het prima.
Mjelle_G ik heb hem vanavond een fleechedeken om gedaan voor de trailerrit, maar hij begon al lichtelijk eronder te zweten. Heb hem daarna toch maar weer omgewisseld met een ongevoerde regendeken.
Buuk : zit er inderdaad nu wel aan te denken om toch maar met de prednison te beginnen, als de ventipulmin niet werkt.
esther1o1
Geplaatst: 07-10-15 23:30
Mijn vorige pony hoesten vroeger ook toen we gingen rijden dus dierenarts erbij gehaald.. Kregen we ook ventipulim en mochten we 10 dagen niet rijden Vervolgens was het nog niet over dus dierenarts er weer bij Toen werd me pony vastgesteld met bronchitis dus nog meer medicijnen gekregen Toen was het daarna over en hadden we 2x in het jaar dat ze af en toe een beetje hoeste maar hooguit 2 dagen, maar na 8 jaar hield het na die 2 dagen niet meer op en was het ook erger als normaal dus dierenarts er weer bij gehaald Vervolgens weer medicijnen gekregen daar reageerde ze niet meer heel goed op (ze hoesten toen alleen nog als we gingen rijden) dus vervolgens hebben we me pony niet meer gereden ze was toch al aan de oude kant Maar na een anderhalfjaar begon ze toen weer zo erg te hoesten dus weer da erbij weet medicijnen maar dit keer reageerde ze er helemaal niet meer op en na 3 maanden met verschillende medicijnen geprobeerd had ze al zo'n moeite met ademhalen etc dat we toen hebben besloten om haar in te laten slapen
Maar wat ik hier dus mee wil zeggen: Pas goed op met hoesten het kan heel onschuldig lijken maar dan kan het daarna ook in een klap een stuk erger worden en dan ben je al te laat Verder kreeg ik juist de tip om zonder deken te laten staan tenzij je merkt dat die het koud krijgt En als het regent een ongevoerde regendeken erop leggen En als je wel een deken opdoet moet je er echt op letten dat je paard er niet onder staat te zweten En zodra je paard hoest onder het rijden gewoon gelijk stoppen met rijden blijkbaar vraag je dan al teveel van je paard... Dan kan je beter kijken of het met longeren wel goed gaat
Esther1o1 : Mijn andere pony is erg gevoelig voor stof, en is ook heel snel van een paar keer kuchen, naar pompend in de stal staan gegaan. Is gelukkig weer helemaal over, en hoor haar ook nooit meer hoesten, maar weet inderdaad hoe snel dit kan gaan. Onder een regendeken is hij gewoon lekker warm en staat niet te zweten. Bij het inrijden, dus de eerste drafpassen, hoeste hij een paar keer. Dus dan heb ik eigenlijk nog helemaal niks van hem gevraagd ik ga dan even stappen en draaf daarna weer aan. Het hoesten was vooral bij de eerste drafpassen, daarna heeft hij niet meer gehoest.
Mijn paard is ook stofgevoelig. Die heeft gelijk op de kliniek een bronchoscopie gedaan en kregen prednison en ventipulmin en nog wat mee (even vergeten wat nog meer) mee. Hij had slijm vastzitten door de stof. Na de kuur weer licht gaan opbouwen en toen heeft hij nog heel af en toe gehoest of bij de eerste draf passen of juist als ik ging galopperen, maar dat kon geen kwaad omdat het slijm er immers uit moest. Mijn paard staat nu op vlas, overdag buiten en krijgt alleen nog nat hooi. Op droog hooi gaat hij hoesten, maar van voordroog zouden ze idd ook niet moeten gaan hoesten.
Denk dat ik in jouw geval toch eerst een bronchoscopie zou laten uitvoeren om te bepalen wat juiste behandelplan is.
Die van mij heeft dezelfde klachten en is stofallergie vastgesteld. Ze staat nu 24/7 buiten met inloopstal bedekt met vlas, zonder deken, krijgt voornamelijk buiten hooi in een net, en een bak water om der neus te spoelen (wat ze graag doet). Maar wanneer er veel stof is of hooikoorts is, hoest ze wel. Ik zou dus voor ik aan prednison begon eerst verder onderzoek laten verrichten, aangezien het zoveel kan zijn
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-15 09:53
Jotoma: ik ga het er zeker even over hebben met mijn DA. Neem aan dat een bronchoscopie op de kliniek moet gebeuren?
Siesjuh : mijn andere pony is ook stofgevoelig, maar haar heb ik niet horen hoesten. Mijn paard staat of krijgt niets anders als mijn pony. Het enige is dat mijn paard in een stal met buitenluik staat, wat eigenlijk beter zou moeten zijn. Daarnaast heb ik hem sinds januari en heeft hij verder nooit gehoest, terwijl de wei in de zomer erg stoffig was. Kan hij dan zo ineens stofgevoelig worden?
Mijn paard was ook nooit stofgevoelig, pas sinds een jaar. Bronchoscopie gebeurt idd op de kliniek bij ons. Dan gaan ze met een slang via de neus de keel in. Dmv camera kunnen ze dan zien wat er zit.
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-15 11:17
update De ventipulmin heeft helaas niks gedaan. Ik heb hierna weer telefonisch contact gehad met de DA gehad, die hem toen prednison heeft voorgeschreven. Dit heb ik hem toen een week gegeven, en het leek toen iets beter te gaan. Helaas 3 dagen na de prednison begon hij bij het indraven weer. De ene keer een kuchje, en de andere keer een hoest.
Ik heb toen besloten een andere DA erbij te halen, en als daar ook niks uit zou komen, zouden we naar de kliniek gaan. Die DA is vanmorgen geweest. Ze heeft naar zijn longen geluisterd, maar deze klonken normaal. De klieren zagen er ook mooi uit. We zijn toen wezen rijden, omdat ze ook zijn hoest wilde horen. Bij het indraven heeft hij weer een paar keer gehoest. Na het rijden heeft ze nog een keer naar zijn longen geluisterd, maar deze klonken nog steeds goed. Ook kwam hij weer snel op adem, wat ook een goed teken is.
De DA denkt dat er ergens nog een kleine onsteking zit die hij niet weg krijgt. Hij krijgt nu 5 dagen antibiotica. Wanneer dit niet werkt, gaan wij naar de kliniek. Helaas mag dit pas 5 weken na de prednison, omdat door de prednison geen goed beeld kan worden gegeven.
marleen_usar
Geplaatst: 05-11-15 18:51
Kijk eens op Google bij Respiration, mijn paard gebruikt ook kruiden van hun en het werkt echt super en ook snel.
Oef, das geen fijne update, sterkte met je paard, hoop dat ie snel opknapt met antibiotica.
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-16 12:04
Maar weer een update Vorige week in de kliniek geweest, omdat hij ook niet reageerde op de antibiotica. Daar hebben ze naar zijn longen geluisterd, en deze klonken goed. Toen hebben ze een zak om zijn neus gebonden, longen bleven goed klinken, al begon hij toen wel te kokhalzen. Ze dachten toen dat het iets in zijn keel was. Ze hebben toen een bronchoscopie gedaan. Ze zagen toen een keelontsteking en er zat wat slijm. Iets werd dus getrikkerd. Ze hebben ons toen de keus gegeven om het hierbij te laten en de keelontsteking te bestrijden, met de kans dat het hoesten niet op zou houden, en we weer terug moesten komen, of een longspoeling laten doen om alles uit te laten sluiten. We hebben toen besloten om een longspoeling te laten doen. Hier heb ik vandaag de uitslag van gekregen. Er zaten heel veel allergiecellen in zijn longen. Het waren niet de allergiecellen van een stofallergie. Ze dacht zelf aan die van een schimmel. Ook vroeg ze of er kippen liepen bij de paarden of dat er kippen liepen waar wij het kuil vandaan hebben. Nu hebben wij een weiland bij een kippenboer, en daar kuilen we ook iedere zomer, en dat kuil gebruiken we voor de paarden. Wij moeten nu de 'trikker' weghalen en hij moet 3 weken op medicatie staan. Over 4 weken moet hij terug naar de kliniek, om te kijken of de allergiecellen al minder zijn.
Nu had ik hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Onze andere pony heeft nergens last van.
Helaas betekend dit voor ons dat zij niet meer op dit weiland kunnen, en dat we ons kuil niet meer kunnen gebruiken.