Maanblindheid en operatiekosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WM_

Maanblindheid en operatiekosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:26

Hallo Medebokkers,

Pasgeleden heb ik een ietswat verwaarloosde en ontzettend schuwe pony gekocht. Goed gespaard en eindelijk na jaaaaren de stap gezet om een projectje voor mezelf te kopen na jaren die van andere te helpen. Ik dacht nu kan het financieel (net) en tja, ik zal vast de pech niet hebben dat ze wat krijgt...

Tegendeel bewezen helaas.

Enkele dagen terug had mijn 2,5 jarige vuilnissenbakkenras merrietje een oog 3 kwart dicht. Leek gewoon goed ontstoken en met de overgang naar de open wei en de kou daarvan dacht ik, gewoon even in de smiezen houden.
Dus ging ik de dagen erna steeds langs. T leek beter te gaan want het oog ging verder open. Nu vanochtend was haar oog ineens half grijs... troebel. .. dus gelijk de veearts gebeld die vanmiddag is geweest. Die kan helaas niet dichtvij komen want ze is erg angstig voor mannen en überhaupt onbekenden.

Dus heb ik haar later op stal zelf met fluoride getest. En deze pakte nergens.. dat restte nog een diagnose: maanblindheid.....

Nou daar sta je dan met je goeie voornemens enje mooi meisje. Gelijk dacht ik.. ik wil geen pony die haar leven lang om de zoveel weken pijn krijgt. Haar behandelen nu? Dan is z e levenslangs bang als iemand haar oog aanraakt want ze is nog veel te schuw. Dat wordt een trauma.

Nu net thuis ben ik gaan zoeken of er nog genezingsmogelijkheden zijn. Ik zag zo veel verhalen over kliniek in duitsland die een operatie uit voert waarbij 5% kans dat t weer terugkomt. Dat leek me mooi, maar heeft iemand enig idee wat dat kost??

Het klinkt misschien heel poedersuiker voor sommige mensen. Maar niet alleen vanwege het oogpunt van de pony die ik zeker geen pijn wil zien lijden. Maar ook financieel wil ik wel weten "of ze het waard is". Het is een kleine C pony die nu nog onwijs angstig is. 2,5 jaar pas, en dus nog veel kans dat zonder operatie ze uiteindelijk een keer blind wordt. Het is een mengelmoesje van vanalles en ik heb nog geen idee hoe ze uit groeit en of ze ooit over haar angst heen komt.. wil je dan wel opereren? Ook dat weet ik niet zeker.. het is zo poedersuiker.. en zo lastig.. en zo emotioeel..
En wat voel ik me ontzettend schuldig naar haar...

Zoe_97

Re: Maanblindheid en operatiekosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:36

ik zou de kliniek eens bellen, die gaan het je dadelijk kunnen vertellen. En ik zou als die kansen kloppen dus weldegelijk voor oppereren gaan, verbeterd alleen mar de kwaliteit van de pony. Een blinde pony gaat nog angstiger worden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:42

heeft ze dit vaker gehad dan ? omdat je denkt aan maandblindheid ? omdat er op de fluoride test niets te zien is hoef je toch gelijk niet het ergste te denken ?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:43

Mijn paard had ook iets chronisch aan zijn oog. Is geen bekende benaming voor omdat hij erg zeldzaam is.
Hij stootte zijn eigen hoornvlies af zeg maar.
Maar hij kon daar dan wel mee leven, met elke dag drie keer vervelend druppelen.
Deze druppels ( waren ook medicijnen die worden gegeven bij een transplantatie, om afstoting tegen te gaan) waren ook nog eens heel duur.
Maar hij zou uiteindelijk alsnog zijn oog kwijt raken na zoveel jaar ivm de bijwerkingen(verkalking). Aangezien dit medicijn niet geschikt was voor langdurig gebruik.
Omdat druppelen 3 keer per dag echt niet leuk was voor hem, hij slechter zou zien, en dan uiteindelijk toch zijn oog zou kwijt raken. Heb ik voor een oogverwijdering gekozen. Kosten 1000€
En daarna had ik een heerlijk vrolijk paard die eigenlijk helemaal geen negatieve effecten heeft omdat hij een oog mist.
Hij springt parcoursen van 1.20m en hij is kwa karakter niet veranderd.
Nooit spijt gehad van deze keus.

Laat je goed informeren en vraag second opinions voor een correcte diagnose.
Want op oog gebied loopt NL wat achter op bv Duitsland.

Sterkte!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:56

Stuur Bravura hier op Bokt even een pb, zij heeft een Shetlander die ze heeft laten opereren aan maanblindheid.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:55

Bij die van mij destijds was de kans dat het andere oog het zou krijgen 10%. Ik ben toen voor de operatie gegaan. Dat was in 2009. In 2012 heb ik haar alsnog moeten laten inslapen omdat ze het ook aan het andere oog had. Heeft alles bij elkaar veel geld gekost. Heb ik er spijt van? Misschien. Op dat moment niet maar daarna wel. Elk paard reageert er anders op. In de bak was ze met een oog heel goed te rijden. Buiten niet meer. Dan was het net of ik een hengst had in plaats van een merrie.

Als ik je verhaal goed begrijp, zou ik eerder niet gaan voor een operatie en haar/hem laten inslapen, klinkt misschien heel hard maar als ik eraan denk hoe mijn merrie reageerde op de pijn en jou paard zo angstig is zou ik het er niet op wagen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:10

Jee das lastig zeg want die van jou is nog wel erg jong ik zelf heb ook een paard die blind is aan een kant en vind dat dit verder prima gaat ze staat met 10 andere in een groep nu overdag in een paddock en s'nachts in de wei. Moet wel toegeven dat ze wel hier en daar wel een schaaf plekje en een buts maar ze vind het zelf wel fijn. Ik doe behalve springen dat vind ik namelijk niet leuk en daar waren we al
Niet goed in dat ze nog wel wat zag . Je. Merkt dat wel dat ze af en toe wat steun
Zoekt maar kennen elkaar door en door en dat helpt. Bij mij was het heel lang niet zeker of het. maanblindheid was achteraf dus wel en dus niet laten opereren

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:43

Mijn merrie was 6 toen ze geopereerd werd.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:48

Dachten ze hier ook maanblindheid blijk waarschijnlijk niet zo te zijn
Spuit corticosteroïden en met oogdruppels was het weg
Als het nu terug komt is het maanblindheid betwijfel het namelijk

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:54

@Mist: Hoezo zou je denken dat het dan geen maanblindheid is? Die fluoride test geeft aan dat het geen beschadiging van het hoornvlies is omdat het niet blijft 'plakken'. En de enige andere aandoening die ik kan vinden die ook een vertroebeling/grijze verkleuring van het oog geeft is dan nog de ontsteking die bij een aanval van maanblindheid op treedt.
Zijn er andere manieren nodig om te diagnosticeren dat het maanblindheid is? Onderzoek met lampje is lastig gezien het dus al vertroebeld/verkleurd is op dit moment en de merrie te schuw is om dit toe te laten, daar zou ze dus volledig voor platgespoten moeten worden..

Dan nog een algemene vraag: Ik zie steeds recidiverende maanblindheid staan (dus met andere woorden terugkerende) maar bestaat er dan ook een vorm van eenmalige maanblindheid of is het dan 'gewoon' een ontsteking geweest?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:58

WM_ schreef:
@Mist: Hoezo zou je denken dat het dan geen maanblindheid is? Die fluoride test geeft aan dat het geen beschadiging van het hoornvlies is omdat het niet blijft 'plakken'. En de enige andere aandoening die ik kan vinden die ook een vertroebeling/grijze verkleuring van het oog geeft is dan nog de ontsteking die bij een aanval van maanblindheid op treedt.
Zijn er andere manieren nodig om te diagnosticeren dat het maanblindheid is? Onderzoek met lampje is lastig gezien het dus al vertroebeld/verkleurd is op dit moment en de merrie te schuw is om dit toe te laten, daar zou ze dus volledig voor platgespoten moeten worden..

Dan nog een algemene vraag: Ik zie steeds recidiverende maanblindheid staan (dus met andere woorden terugkerende) maar bestaat er dan ook een vorm van eenmalige maanblindheid of is het dan 'gewoon' een ontsteking geweest?

Op het laatste in te haken dat moet bij mijn paard uitwijzen komt het terug is het maanblindheid wat ik zelf niet denk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:01

Met zo iets ernstigs zou ik DA pony laten platspuiten en juiste diagnose laten stellen, want zonder zeker te weten wat het is kan je geen beslissingen nemen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:07

Bij mij weest de test met oog test precies het zelfde uit zo als bij jou wm
Dik oog toonde geen pijn maar wel beschadiging achter de lens
Na spuiten en oogdruppels is mijn pony weer top
Als het zelfde terug keert is het idd maanblindheid

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:09

@Kiddokids, hoe lang is het bij jou geleden dat je pony dit kreeg dan?
En had die ook een verkleuring/vertroebeling van het oog?

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:14

Misschien nog goed om te weten: Mijn pony is vorige week ingeënt tegen influenza

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:14

Lastige situatie. Ik heb zelf ook een paard gehad met maanblindheid, de DA waarschuwde elke keer weer het komt een keer terug maar mijn paard heeft na de aanval nooit meer een nieuwe aanval gehad. De eerste aanval was in 2008 en mijn paard is helaas afgelopen voorjaar overleden. Het hoeft dus niet terug te komen. Mijn paard is alleen behandeld met oogzalf en is dus niet geopereerd. Sterkte met je pony en de keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:20

Ik heb iets soortgelijks met mijn toen 12 jarige merrie aan de hand gehad, na een influenza inenting.
Daar zei da nr. 1 geen beschadiging op fluoride test en zei dat het maanblindheid was. Dikke paniek, van alles uitgezocht, ook contact opgenomen met Duitsland, voor de oog sparende operatie, maar omdat het ook het andere oog kan aansteken en er dus pijn kan blijven, besloot ik voor oogverwijdering te gaan, als het echt maanblindheid bleek...

Toch andere da erbij en die zei dat het geen maanblindheid was en heeft haar behandeld met fynadyne dacht ik uit mijn hoofd en zalfje een aantal weken + dag en nacht een kap op. Toen heeft het nog een half jaar geduurd, maar was de blauwe waas uiteindelijk toch helemaal weg getrokken en ik weet zeker nu paar jaar later dat ze echt alles perfect ziet!

Je weet idd pas zeker of het maanblindheid is, als de ontsteking weer terugkomt, je kan dit nooit al bepalen bij de 1e x.

Maar na aanleiding van een zelf gedaan fluoride testje kan je natuurlijk nooit tot dit soort conclusies komen.
Haal er anders een vrouwelijke da bij, of idd platspuiten...

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:34

@ohjajoh6: Dat heeft dan best een poos geduurd, een half jaar voordat de blauwe waas weg was! :(:)
Maar op zich 'goed' om te horen dat dit dus ook na een influenza enting was, (al zou die van mij er officieel dus over 5 weken nog een moeten...)
Ik denk niet dat een vrouwelijke arts haar wel echt kan onderzoeken, die kan haar hooguit ook aaien. Dus dan zou de enige rest optie platspuiten zijn, maar wat gaan ze daar dan nog meer mee kunnen wat betreft diagnose. Ik ga wel voor een second opinion vragen aan een vrouwelijke dierenarts morgen. Bellen kan in elk geval nooit kwaad. En morgen opnieuw de fluoride test herhalen, twee keer is betrouwbaarder dan een keer immers.

Maar vraag me af wat dan de relatie is met de influenza enting, kan hier in de bijwerkingen niks over terug vinden. Pf wat hoop ik toch dat ik morgen op stal kom en alles over is.. maarja.. dat is natuurlijk onzin:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:45

Hoe heb je die inenting er dan ingekregen eigenlijk?

En als jij een fluoride test kunt doen, kun je ook zalf aanbrengen en of druppelen en een kap omdoen.
Ik begrijp eigenlijk niet dat je dat niet direct al hebt gedaan eigenlijk.

Ik kan mij toch zo voorstellen dat je dit niet op zijn beloop laat gaan en een diagnose is duidelijk nodig, zo ook medicatie, bij elke flinke oogontsteking, terugkerend of niet!

Die relatie bestaat trouwens wel, ik heb er toentertijd een onderzoek van Universiteits-kliniek Gent over gelezen.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:53

@Ohjahjoh6: Op zich niet een hele toffe reactie, maar snap je wel. Kijk je moet ook goed begrijpen dat het wel degelijk een verschil is of jij een paard al langere tijd hebt, hoe je financieel tegen dieren aan kijkt, wat je grenzen zijn etc. En op zijn beloop heb ik het zeker niet gelaten. Er is direct een veearts bij gekomen, ze is op stal gezet en die test heb ik uitgevoerd. Daar zijn uren over heen gegaan, je moet niet denken dat ik alles wel heel makkelijk met haar kan. Ze is mishandeld en onwijs schuw, en het is echt niet zo dat ze mij 100% vertrouwd en alles toe laat. Die enting is op een ander moment gezet waarop er meerdere malen contact met haar was en toen ze nog aan huis stond. Nu staat ze al een week op het land en tja, dan gaat het allemaal weer even een paar stapjes terug met haar vertrouwen blijkt.. Overigens heeft ze ook een zalfje gekregen die ze er in gekregen heeft vanavond. Het is niet dat ik haar nu zomaar met pijn laat staan. Om daar maar even heel duidelijk in te zijn:)
Maar daarom heb ik niet minder vragen nu. Ik ben juist direct onwijs opzoekend en informerend en al de hele dag met haar bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen.
Dit heeft gewoon ook te maken met heel veel afwegingen die ik op dit moment moet maken en die op mij afkomen, ook Ik heb daarin tijd nodig dit te verwerken en juiste beslissingen te maken die voor MIJ goed voelen in mijn specifieke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:27

Sorry meiss, want ik heb mijn eigen topic nog eens terug zitten lezen daar over en ik was daar compleet over de zeik en vertelde ook maar de helft dus dan mag ik dit niet bij jou doen! Mijn excuses.

Maar ik meen wel wat ik zeg, want de finadyne of welk andere ontstekingsremmer is wel handig om te geven en zalven met goed spul of druppelen ook, of het nou maanblindheid blijkt of een eenmalige ontsteking.
En die kap is ook echt een goed plan, want licht doet zeer en het vuil blijft eruit.

Je kunt pas vervolgstappen gaan nemen of er over na gaan denken als de ontsteking voor de volgende keer terug komt, omdat je dan pas zekerheid hebt dat het maanblindheid is, eerder echt niet, dus om je dan al van te voren helemaal gek te gaan zitten maken, laat maar , dat heb ik toendertijd al voor je gedaan... ;)

Maar dat je moet gaan zalven en druppelen en medicatie moet gaan geven is een vaststaand feit en dat was met mijn paard al dikke ellende , heb er wat in tranen naast gestaan omdat het niet lukte, maar je moet doorgaan, want ze vergaan van de pijn, ook met een "normale" oogontsteking.

[MD] Maanblind of niet?!! dit was mijn topic erover destijds, maar bij die van mij is het dus wel helemaal goed gekomen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:37

1 van mijn paarden heeft dit jaren geleden ook gehad en de DA heeft toen volgens mij een cortisonenzalfje gegeven. Dat is gewoon over gegaan.

Moet je alleen niet te lang mee wachten...

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:22

@ohjahjoh6: Super fijne reactie terug! Ja zat (zit) er een beetje doorheen met name gisteravond kon ik alleen nog maar hysterisch zijn. Nu na een nacht zonder slaap is het niet veel beter maar ag.. heb je topic gelezen. Zie diezelfde angst als ik voel erin terug inderdaad. Wel knap dat je zoveel research hebt gedaan, informatie topic voor mij.
Inmiddels staat mijn pony ook mij niet meer toe om haar oog te zalven. Wel is de vertroebeling niet erger geworden en lijkt het zelfs ietsje rustiger.. maar de donkere stal zal haar ook wel goed doen.
Ik heb nu spul gekregen om haar te kalmeren wat ze gewoon kan eten. Hopen dat als ze wat minder stress heeft ze dan ook haar oog weer laat behandelen. Want ik zou bijna zweren dat dat beetje zalf van gisteravond haar oog dus goed heeft gedaan.
Ik heb met de veearts besloten om haar nu eerst te proberen te behandelen met zalf, en gewoon dagelijks contact te hebben over de vorderingen.
Mocht het verslechteren dan maken we opnieuw een plan de campagne, en mocht het hierop verbeteren dan is dat heel positief.
De diagnose maanblindheid is ook nog niet 100% zeker dus, wat ik gisteren wel zo goed als dacht.. dat blikkt maar weer dat ik door dd paniek ook niet zo helder meer kon denken. Echter zijn er veel risicos nu en is het dus wel reëel om na te denken over de opties als het verslechterd. Maar dat geeft me im elk geval even wat meer tijd om na te denken!

Iedereen onwijs bedankt voor het reageren en ik zal natuurlijk updaten hoe het met haar gaat. Of ik haar überhaupt kan behandelen en als dat lukt of het aanslaat..

Wat was ik gisteren even dankbaar met bokt zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:02

Ik zou toch een vliegenkap voor haar halen hoor, het geeft namelijk veel rust aan die pijnlijke ogen en het houd ook het vuil er grotendeels uit en de zalf er beter in...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:17

Ik raad een absorbine vliegenkap aan. Is hier wel moeilijk te vinden, maar is een ijzersterke kap die ook Uv-dicht is. Mijn paardje met oogproblemen is daar goed mee geholpen