Ik heb geen idee of het hier goed staat dus indien het fout staat mag het uiteraard verplaatst worden!
Toen ik mijn pony kocht werd er bij verteld dat ze een erge luchtzuiger was, nu vond ik dat geen enorm probleem en wilde ik proberen te kijken of ik haar daar vanaf kon helpen. Daarom staat ze nu op een uitloopstal met weide, zand, straat en een warme stal met vers stro zonder randjes waar ze op af kan zetten. Heel het voorjaar en zomer heeft ze niet luchtgezogen (ik heb haar nu een jaar + wat maandjes) die tijd daarvoor zoog ze nog lucht, we hadden een periode nog om haar te helpen hiermee te stoppen.
Nu is het zo dat het weer is omgeslagen en dat ze sinds een week of twee weer lucht zuigt (en tot mijn ergernis op de andere pony
En de pony reageert er ook niet op als mijn pony op haar afzet omdat zij lager in de rangorde staat, wat mij nog verdrietiger maakt
)Nu weet ik dat luchtzuigen door een aantal factoren gestimuleerd kan worden. Bijvoorbeeld: maagzweren, krachtvoer voor hooi, verveling etc.
Ze heeft nog geen krachtvoer. Zo ver ik het weet heeft ze ook geen stres of iets anders. Ook is er, zover ik weet, niks aan haar situatie veranderd. Heeft een van jullie een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, want ik zou dit graag willen oplossen mede omdat ik het ook heel vervelend vind voor de andere pony.
Bij het luchtzuigen gebruikt ze heel erg haar onderhals waardoor het voor haar moeilijker is om deze te laten ontspannen met rijden. Ik wil zelf graag de dressuurbasis erin rijden, maar dat is zo wel moeilijker omdat ze de door het luchtzuigen ontwikkelde onderhals liever gebruikt dan de bovenhals. Nu heb ik een goede trainingsmanier gevonden waardoor ik dit aan het afleren ben dus ik hoop het meer af te leren dan dat ze het er weer bij zuigt. Dit klinkt nogal raar maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden
.