Hoefbevangenheid vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Hoefbevangenheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:01

Van de week kwam ik op stal en trof ik mijn paard nagenoeg op 3 benen aan. Rechtsvoor was dik, iets warmer en vooral pijnlijk. Paard liep dan ook goed kreupel en liet echt pijn zien in zijn hele doen en laten.
De DA is dezelfde middag nog geweest. De dikte was iets afgezakt maar hij was nog goed kreupel.
Uit onderzoek kwam een pulsatie naar voren...maar dan iets boven de kogel/halverwege het onderbeen.
In de kootholte is hij ook wat te voelen. Bij de tang test reageerde hij een beetje maar hij is altijd wel wat gevoelig geweest.
Voor de DA was het een beetje vaag allemaal omdat het niet overduidelijk hoefbevangenheid is. Ik bleef achter met een fles metacam voor een paar dagen en moest daarna weer even bellen

Mijn vraag is eigenlijk voel je bij hoefbevangenheid ook een pols boven de kogel?

En hoe snel zie je verbetering bij een hb paard na start van behandeling?

Vooralsnog handel ik uit voorzorg naar HB, dus paard van de wei, op hooi/koelen en pijnstillers.
Maar iets aan de kogel of een hoefweer zit ook nog in het achterhoofd.

PS: is er een centraal topic???

Anoniem

Re: Hoefbevangenheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:03

Mmm, klinkt eerder als een hoefzweer, met behangenheid staan ze vaak op meerdere voeten niet lekker.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:05

En de pulsaties boven de kogel komen mij ook niet bekend voor. Plus een dik onderbeen ook niet echt... En zoals Jolien zegt, één been is ook niet logisch.

Heeft ie nergens een wondje --> ontsteking?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:11

Rindin schreef:
En de pulsaties boven de kogel komen mij ook niet bekend voor. Plus een dik onderbeen ook niet echt... En zoals Jolien zegt, één been is ook niet logisch.

Heeft ie nergens een wondje --> ontsteking?

Ik heb geen wondjes kunnen ontdekken.
Een vriendin van mij had ook eens een paard en die was ook aan 1 been bevangen. Ik kan mijzelf er ook nog niet helemaal in vinden hoor en hoop dat het uiteindelijk een zweer blijkt te zijn.

Wel is het paard al 2 maanden in behandeling tegen leverbot en dat kan op zich wel de hoeveelheid afvalstoffen in het lichaam verklaren, lever heeft immers lang niet goed gefunctioneerd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:19

Ik heb het centraal topic gevonden en daar mijn vraag ingezet. Zal ff vragen of deze op slot kan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:41