Kunnen paarden het downsyndroom hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Kunnen paarden het downsyndroom hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:26

Zoals de titel al zegt, zouden paarden ook het downsydroom kunnen hebben?
Het is gewoon iets in de chromosomen dus ik zou zeggen dat ieder levend wezen deze afwijking kan hebben..
Heeft er iemand ervaring mee of er meer info over? Er is namelijk niet veel over te vinden.
Er is een keer eerder een topic hierover geplaatst maar dit is erg oud.

Ben erg benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben :o

XX

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:32

Weet wel dat ze dwerggroei kunnen hebben. En zag laatst op facebook een filmpje van een paard (die zijn hoefsmid kusjes gaf :') ) met ook een rare vergroeiing van zijn neus..

De pony met dwerggroei die ik volg het Shammy, heeft zijn eigen pagina op facebook :')
Laatst bijgewerkt door nontie op 06-10-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:35

Paarden hebben 64 chromosomen, de mens 46 dus wij zijn niet gelijk aan elkaar :)

Geen idee in hoeverre de chromosomen van een paard in kaart zijn gebracht verder; of trisomie 21 ook bij paarden kan voorkomen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:36

vuurneon schreef:
Paarden hebben 64 chromosomen, de mens 46 dus wij zijn niet gelijk aan elkaar :)

Geen idee in hoeverre de chromosomen van een paard in kaart zijn gebracht verder; of trisomie 21 ook bij paarden kan voorkomen.

Daarom vroeg ik me het ook af, of een paard een bepaalde afwijking kan hebben in die 64 chromosomen wat dan te vergelijken is met het downsyndroom :j

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:37

Ik geloof het niet. In het dierenrijk is het sowieso een zeer zeldzaam iets, je zal het zeker niet vaak tegenkomen. Er bestaat echter wel een tijger die down syndrome blijkt te hebben genaamd Kenny. Op internet vind je er een hoop over. ;)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:37

Interessante vraag zeg. Ik ben even gaan zoeken en kwam op deze link uit: http://www.willemwever.nl/vraag_antwoor ... ongooltjes
Voor zover bekend zijn er dus geen paarden met het downsyndroom (al zeggen ze in de link dat er maar 2 dieren bekend zijn en was er sowieso ook nog een tijger met het downsyndroom)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:38

Nee, ik dacht het niet. Meeste paarden die zoiets mankeren komen te overlijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:39

Even nagezocht: trisomie komt idd voor bij paarden (wel zeer zeldzaam; zal vaak vroegtijdig de vrucht al worden afgestoten) maar fenotype van down is bij paarden nog niet gevonden.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:41

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:42

Hmm, jammer. Zou erg benieuwd zijn naar foto's van dieren met down (en in het bijzonder paarden natuurlijk)
Die tijger Kenny is toch echt een dotje namelijk <3
Maar ook hoe de opvoeding van zo'n dier zou gaan vraag ik me af.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:43

Het is ooit eens voorgekomen bij 2 apen maar verder nooit bij andere dieren.

En heel eerlijk, een paard met down zou ik aflaten maken.
Voor mensen met down is de wereld soms al niet te bevatten, laat staan hoe dit moet zijn voor een dier

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:45

Probleem is niet alleen mentale achterstand maar ook lichamelijk levert trisomie problemen op.
Denk ook niet dat het in de natuur echt voor zal komen; of beter gezegd... Dier dat niet in gevangenschap zal leven, het niet lang zal overleven.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:47

In principe kunnen alle wezens allerlei chromosomale afwijkingen hebben. Als we een mens met Down zien, zien we de effecten van de trisomie 21. Een trisomie kan op alle chromosomen voorkomen, hoewel de meeste niet levensvatbaar zijn. Paarden zitten chromosomaal anders in elkaar dan mensen. Zelfs als we een paard met trisomie 21 zouden tegenkomen, is de uitwerking daarvan anders dan bij een mens. De kans is groot dat zo'n trisomie 21 bij een paard ook gewoon niet levensvatbaar is.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:47

Wat een ''leuke'' vraag. Nog nooit over nagedacht. Wel interessant.
Ik zou het zelf echt niet weten.
Maar lijkt mij zeer logisch wat Suzanne F. zegt...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:52

louka69 schreef:
Zoals de titel al zegt, zouden paarden ook het downsydroom kunnen hebben?
Het is gewoon iets in de chromosomen dus ik zou zeggen dat ieder levend wezen deze afwijking kan hebben..

Trisomie, 3 stuks van een bepaald chromosoom hebben ipv 2, is niet perce gelijk aan het syndroom van down. Bij mensen is zijn er immers ook 3 verschillende soorten trisomie waarbij babies levend geboren kunnen worden, down is de bekendse maar trisomie op chromosoom 18 en 13 zijn ook bekend en geven een ander syndroom. Andere diersoorten hebben vaak een ander aantal chromosomen en de informatie zal dan ook logischerwijs anders verdeeld zijn. Het zou kunnen dat er bij andere diersoorten ook dieren levend geboren worden met trisomie op een bepaald chromosoom en daardoor afwijkingen hebben, maar het lijkt me niet dat dat dan perce op down zou lijken.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-10-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

11ul23747

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:53

Interessante vraag, echt nog nooit over nagedacht. Ik denk inderdaad ook niet dat het mogelijk is, en zo wel, dat ze dan in een vroeg stadium van de drachtigheid afgestoten zullen worden..

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:55

inderdaad erg interessant. maar volgens mij is dit inderdaad niet levensvatbaar. ik denk dat down gewoon niet mogelijk is bij paarden. dat van di kenny vind ik ook verschrikkelijk. Kenny zijn ouders waren broer en zus. hij heeft ook geen down syndroom want tijgers hebben geen chromosoom 21. helaas is hij het gevolg van de hebzucht van de mens. want witte tijgers zijn zeldzaam dus daar moeten we zo veel mogelijk mee fokken. :n

Ibbel

Re: Kunnen paarden het downsyndroom hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:50

[MD] Downsyndroom bij paarden?

Topic is weliswaar in 2008 gestart, maar de laatste reacties zijn van vorig jaar. En sindsdien is er echt niets veranderd in trisomie-land bij paarden. De mogelijkheden inclusief testmogelijkheden staan op pag 3 en 4.