Ervaringen HorSemolen: voer (koud geperst) en supplementen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Ervaringen HorSemolen: voer (koud geperst) en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:06

Hoi iedereen

zoals de titel al te kennen geeft: wie kent het merk HorSemolen en/of heeft er ervaring mee?

Op vakantie werd dit voer mij aangeraden, omdat mijn paard door de stress vh transport weer accuut last kreeg van haar maag. Het hoe en waarom moest ik maar aan de verdeler vragen.
Dus bij thuiskomst verdeler gecontacteerd, de welke straks gaat langskomen om mijn paard te bekijken en gericht voeradvies te geven.

Het "innovatieve" aan dit merk zou zijn dat de brokken (ook voor de muesli's) koud geperst (32°C ipv 70°C) zou zijn, waardoor deze in de maag vele malen sneller uiteen vallen en in tegenstelling tot "gewone" brokken niet "inbrandt" op de maagwand.

Nu weet ik wel dat het bij hondenbrokken koude persing al veel langer toegepast wordt omwille van het soortelijk gewicht (niet drijven in de maag) en meer behoud van van nature aanwezige vitamines ipv synthetische toevoegingen na verhitting.
Hadden jullie er al van gehoord dat dit in paardenland werd toegepast (buiten de grasbrok/cobs)?

Graag meningen en ervaringen indien mogelijk.
Alvast bedankt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:03

Ik was er ooit betrokken bij een bezoek/controle; spul wordt gewoon gemaakt in een veevoederfabriek waar ook andere voeders gemaakt worden, niets met lage temperatuur, gewoon normale productieproces (dat zie je ook aan de producten). Is in elk geval geen eigen fabriek van horsemolen en ook geen bijzondere producten in vergelijking met andere merken/muesli's.

petitparis

Re: Ervaringen HorSemolen: voer (koud geperst) en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 12:22

nee, dat ze niet zelf produceren had ik ook al gezien op het label en een complete ingrediëntenlijst heb ik ook nog niet gezien. Maar ik ben er wel heel benieuwd naar gezien mijn paard uit vele muesli's en brokken alleen het brokje van HorSemolen wilde eten met een beetje spelt.
Vooral met brok en "koekjes" is ze heel moeilijk zelfs als haar maag niet opspeelt.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:52

Je kan inderdaad wel iets sturen qua temperatuur maar 32 graden......? Door de verschillende processen oa malen en mengen van de grondstoffen wordt het product vanzelf al warmer.

Verder denk ik dat vooral de samenstelling bepaald hoeveel maagzuur er geproduceerd wordt. Suiker en zetmeel zorgen voor veel maagzuur, maar dat weet je al!

Jij mengt je eigen voer toch?

Ik zou er eerder voor kiezen om bv luzerne toe te voegen aan het rantsoen, dat heeft bewezen een extra neutraliseren effect te hebben op maagzuur. Paard doet langer over de opname waardoor minder voer per tijdseenheid de maag binnen komt met in verhouding meer speeksel = ook beter voor de maag.

Ik ben benieuwd naar de samenstelling!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 13:03

ja en nee, sinds ik minder rij heb ik gekozen voor een muesli bedoeld te geven naast (grote hoeveelheden graan) in combi met spelt en luzerne ipv alleen luzerne, volle granen en een complete vitaminekorrel.

Maar mijn paard wilde op vakantie geen luzerne eten en ik had (dom van mij) maar voor 2 dagen haar eigen muesli mee, omdat ze het net zo goed leek te doen. Gezien iedereen in mijn omgeving mij voor gek verklaart zo minutieus mijn voer te mengen (onderlinge verhouding vd spelt,muesli en luzerne), dacht ik "wat is nu een weekje". Een fout die ik geen 2de keer meer maak, eigenlijk is veranderen van hooi en weide al een groot risico...

Ben nu ook gewoon nieuwsgierig naar de rest vh verkoopspraatje en wat er werkelijk inzit. De stalhoudster op vakantie dacht dat het graanvrij was, maar dat was het niet. Gezien gerstemeel als 1ste ingrediënt vermeld stond.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 09:49

De uitleg van Mr van orsmaal stak me niet tegen, maar overtuigde me ook niet. Bovendien weet ik nog steeds niet wat er in hun gamma zit. (redelijk idioot dus)
Ze pakken het wel grondig aan: huisbezoek, beoordeling en palpatie vh paard en als je overstapt, na 3 weken terug huisbezoek en controle van je paard.

Maar had gehoopt nog wat ervaringen te horen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:07

In der daad klinkt de aanpak goed maar ik ben ook benieuwd naar hun producten!

Ik zat nog even te denken....wanneer het voer sneller uit elkaar valt in de maag heb je snel een groter oppervlak voer, volume wordt snel groter, vraagt dat niet om meer maagzuur?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 11:13

ja en nee, want hun doel is zoveel mogelijk maagzuur "neutraliseren" als in de zin van het niet onder pH4 laten zakken. De werkelijke vertering en opname zit in de darmen en dus die mogen niet verzuren door wat er uit de maag komt.
Er werd in de voorbereiding van de grondstoffen wel meer hitte gebruikt indien nodig om bv maïs te ontsluiten, maar volgens hem geen extra hitte meer bij het persen, omdat dan al het goede dat ze beschikbaar maken/erbij instoppen weer verloren gaat.

En Aleuron is "de sleutel" van al de goede eigenschappen, maar daar kan ik nog niet zo heel veel over vinden. Vandaar toch eerst op zoek naar ervaringen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:36

Dan ben ik heel benieuwd hoe hun product het maagzuur neutraliseert.... dan moet het zo min mogelijk suiker en zetmeel bevatten en veel eiwitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:43

Bij het persen worden de machines sowieso niet verhit, maar door het persen/de druk tijdens het persen loopt de temperatuur op tot 65-70°C. De enige manier om dat te voorkomen/verlagen is door de machine te koelen en de materialen van tevoren ook zo veel mogelijk te koelen. Maar het pH van de maag heeft niets te maken met de (pers)temperatuur van de brok.

Het heeft wel te maken met de hoeveelheid speeksel die het paard produceert tijdens het eten. Dus de tijdsduur en de hoeveelheid kauwbewegingen die het paard moet maken. Ook werken kalkrijke producten (zoals bietenpulp en luzerne) om de pH hoog te houden, daarnaast bevat bietenpulp ook nog pectines wat goed is voor de darmen (stimuleert goede darmflora).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:47

Je komt dus alleen iets te weten als je het koopt en op het label kijkt _-:(

@mizora: ze zouden in 2x persen en de brokjes verpulveren wel makkelijk en heb ook nergens beweerd dat de perstemperatuur invloed heeft op de pH in de maag.
Ik heb voldoende achtergrond om te weten hoe je de pH vd maag beïnvloed en wat het veranderen van de pH tot gevolg kan geven qua opname van zowel mineralen als verwerking (enzymatische omzetting) van suikers en eiwitten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:57

Ik heb het nagevraagd bij de producent van het voer wat ik voer. De temperatuur van het product tijdens het mengen en malen is rond de 30 graden. Daarna wordt er stoom toegevoegd. Dit is om het product beter te kunnen persen en voor de kwaliteit van de korrel. Door iets te sturen in de stoom temperatuur samen met de stijging van de temperatuur die door het persen ontstaat kom je tussen de 50 en 70 graden uit.

Echter is het wel mogelijk om geheel zonder stoom te persen maar of dat mogelijk is is afhankelijk van de samenstelling van het mengsel. Op dat moment komt er bij de 30 graden nog eens 5 tot 10 graden bij door het persen. Minimaal zou je dus kunnen persen met 35 graden.

Dat is stom dat je het moet kopen om er achter te komen!

Ik blijf wel benieuwd wat hun product nou onderscheid van de rest!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:05

Levita30 schreef:
Ik blijf wel benieuwd wat hun product nou onderscheid van de rest!

Join the club, mijn vriendinnen die erbij waren ook. Eentje gaat het waarschijnlijk in het voorjaar proberen als hun nieuwe voer voor eczemers op de markt komt.
Ze claimen piloottesten gedaan te hebben, waarbij paarden die al jaren in de dekens stonden terug zonder dekens konden. Alleen geloof ik echt niet dat alleen voer de allergische reactie op de mugjes stopt...
Vrees dat ik geduld ga moeten hebben :+

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:10

ZO dat is nogal wat! Nog nieuwsgieriger!!

Goede voeding en ondersteuning van binnenuit kan zeker helpen, een vriendin van mij voert Fibra Anti-itch en haar pony is echt gestopt met schuren en loopt zonder deken. De allergie is niet over want dat kan denk ik in der daad niet maar het lichaam kan zich beter weren en de ontstekingen in de huid voorkomen.

We gaan het zien!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:23

Idd kan aannemen dat voeding veel invloed heeft en er is een wereld van verschil tussen een beetje jeuk en een keertje schuren of alle manen eraf en tot bloedens toe.

het ZE-aspect doet mij denken aan eiwit arme voeding.
dit baseer ik op het feit dat mijn voedselallergische hond bij teveel vlees (eiwit) makkelijker algemeen jeuk krijgt en willekeurig bultjes. En als ik minder vlees (meer groenten) geef, hij nagenoeg niet reageert op een "gestolen" koekje dat juist toch wel kip bevat. Terwijl hij anders vol urticaria (gevolgd door haaruitval) zou staan en na 5min al zou zitten krabben als een gek.

edit: Ik wil wel even duidelijk maken dat ik dit topic niet geopend heb met de intentie heb dit merk te promoten. Weet zelfs niet of ik het zelf wil voeren, vind het allemaal iets te mooi om waar te zijn...

benniebraun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 05:37

benniebraun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 05:45

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:39

nee, kan geen van beide links lezen/bekijken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:03

ik werd door mn leverancier ook op dit voer gewezen. ben wel benieuwd naar de ervaring. voer mn luchtzuiger nou paddys choice van horsefood daar doet ze het erg goed op.

benniebraun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:13

Als je ze niet kan lezen kijk dan op de Facebook site van Jolien de Jongh of die van Horsemolen zelf.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 07:58

En wat moet je daar lezen dan?

benniebraun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:40

Dat haar paard effectief geholpen is dmv dit voer.
Daarbij ben ik zelf ook een klant van de firma horsemolen en mijn paarden zijn veel beter dan ooit tevoren.
Ik heb in de 22 jaar dat ik paarden heb al veel verschillende voeders gevoerd die waren zeker niet allemaal slecht maar wat Horsemolen kan is niet te verwoorden.
Ook ik was in het begin sceptisch maar na een test op 2 paarden heb ik na enkele weken al mijn paarden erop gezet.
Ze zien er top uit bewegen veel beter de dosering van de energie is beter en de bloedwaarden zijn nog nooit zo goed geweest.
De paarden zijn in mijn ogen gelukkiger omdat ze zich beter voelen en dat willen we toch

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:19

Ben benieuwd. Hebben ze je ook nog specifiek voeradvies gegeven?
Brokken hebben wel redelijk laag suiker maar hoog zetmeelgehalte.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 09:34

@benniebraun: was dit het "gewone" voer of maakt het paard van het meisje ind e link uit van de piloo test met het nieuwe voer dat in maart op de markt komt?
Weet jij toevallig hoeveel soorten voer ze hebben, want heb wel een fancy folder gekregen, maar eigenlijk weet je daar niks mee. Ondanks hun praatje steekt het me enorm tegen dat het brok is.

benniebraun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:56

Het meisje heeft gewoon eten gegeven dan een supplement voor de huid wat volgend jaar in een verbeterde versie op de markt komt ( werkt in mijn ogen top) en daarna iets om de immuniteit te stimuleren.
Ik denk dat het probleem dat zij al jaren had in 3 a 4 maanden was opgelost en haar €150 heeft gekost.
Ze hebben meerdere soorten voer waar ikzelf 4 soorten gebruik bij mijn paarden.
Ik geef de meeste hun basisbrok ik heb er 2 op easy waardoor deze paarden veel rustiger zijn de fokmerries op breed waardoor mijn melkproductie beter is en de merrie beter op gewicht blijft dan heb ik er 2 op mengeling staan die hetzelfde doet als hun basisbrok maar duidelijk veel meer energie afgeeft.
Mijn paarden lopen bijna ieder weekend wel ergens wedstrijd en ze presteren top.
Meer energie (positieve energie) zweten minder zijn relaxter enzv.
Ik weet dat het allemaal te mooi is om waar te zijn maar ik zie rond om mij nieuwe gebruikers en iedereen zegt hetzelfde .......het werkt.
Brok ziet er voor ons niet zo mooi uit maar je kan er als fabrikant meer mee als mengeling natuurlijk graan blijft graan je kan het er natuurlijk noet ontleed instoppen in brok wel.
Maar zelfs slechte eters eten het graag.