voeding 3verschillende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dreamer_1987

voeding 3verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 01:07

ben wat aan het lezen de winter komt eraan en vorig jaar had mn warmbloedige toch serieus wat kg's kwijt had toen de tip gevolgd alles te stoppen en alleen hooi te geven wat dik tegensloeg. alsook zou ik graag eindelijk eens stabiel komen ivm hun voeding.

ik huur de weide samen met iemand anders nu is het zo dat ik 3totaal verschillende paardjes heb op gebied van voeding en reactie wat het niet gemakkelijk maakt. ook als ik bv geen extra geef buiten middag pulp en 2balen elks 15a20kg hooi per dag.
doet medehuurder lastig en weigert ze nog te voeren. Zij doet ene beurt middag en ik avond. maar ben van plan desnoods iemand te zoeken of zien dat ik zelf heen en weer kan middag al is dat niet altijd mogelijk vanwege ziekte van mezelf.
we waren samen begonne en kozen ervoor samen weide te doen omdat zij het ook lastig heeft medisch en we elkaar konden aanvullen.

ik heb weide met schuilstal
en wil liefst geen melasse en granen en zo min mogelijk suiker.

momenteel geef ik
middag: bietebpulp 1,5l (maatbeker) +5x water. maak dit avond ervoor. Dit deel ik door 3 naargelang grote van paard.

avond: luzerne (hartog),zemelen,lijnzaad,korrel van annorel. (zelfde maatbeker als pulp).

paard 1) 2,250l luzerne, 750ml zemelen, 500ml korel annorel, handje lijnzaad.

paard 2) 1,5l luzerne, 300ml zemelen, 300ml korel, klein handje lijnzaad.

paard 3) 1,5l luzerne ,300ml zemelen,
geen korrel en klein handje lijnzaad.

paard 1)warmbloed vermagert gemakkelijk op alleen hooi
zeker in de winter. heb tien pulp gestart maar gaf geen effect pas toen ik terug starten met de andere voeding erbij.

paard 2)gevoelig voor kramp met eten dus geef maar handje korrel en weinig zemelen.

paard 3)is voorbije winter november gekomen en schuurt manen en staart. nu laatste 2weken schuurde ze zover we weten niet meer. ervoor was da heel geregeld. heb vermoeden vanwege het eten want heb laatste 2weken niets gegeven gehad buiten hooi. Ze is 2j en sober ras. hoeven groeien ook enorm snel. zelfde als paard alleen nr 2niet zo snel en beter kwaliteit.

ook zie ik veel zaken als appelazijn,biergist, msm of biotinene, olie, lijnzaad, knoflook enz enz Hoe doen jullie dit elke wat jullie erin willen Door elkaar of de ene dag het ene de andere dag het andere?

paarden worden om de dag soms om 2dagen getraind. ale das toch terug van start gegaan sinds dit weekend was even stilgevallen vanwege bijkomende diagnose dat effe moeilijk zat. De 2jarige word 3 in maart en doet alleen wandelen grondwerk enz.

heb nog gesloten zak slober staan van aveve dat met recup mash voor evt na training te geven. deel sober deel warm water. zou goed zijn voor gevoelige paarden, licht verteerbaar enz. maar moet iets zoeken voor warm water. dacht aan thermos of kampeerbrander kopen.

Hoop dat dit wat duidelijk is? zo niet. vraag erop los hoop dat ik hier antwoorden kan vinden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 01:15

Ik heb niet heel veel verstand van voeding heb hier de paarden allemaal op voedingsadviezen van een voedingsadviseur staan na vele problemen
Zou dat ook echt aanraden dan word er echt per paard gekeken en dat os zeker met 3 prima te doen

Hier met 6 is het net aan heb 8 verschillende tonnen staan

Ik zou in elk geval gaan stoppen met de zemelen dit is echt een nutteloos iets buiten dat het voor buikvulling zorgt
Ik voer hier 24/7 goede kwaliteit hooi
Op een na krijgen ze allemaal compact gras
En verder Hebben ze allemaal hun eigen aangemeten (krachtvoer)

Melasse zijn suikers dat wil je niet dus een brok kun je al afschrijven
Kijk eens na een goede suikervrije mueslie of zo goed als
Een goede onderhouds mueslie bv
Verder zou ik een vitamine brok voeren hier krijgen ze 50gram per dag per paard de Shetlander krijgt 25gram
Hier zitten alle benodigde vitamines in
Verder voeren wij geen supplementen ik vind dat altijd maar overdreven wij hebben verschillende paarden (eentje die snel dik is en eentje die snel vermagerd) en t enigste wat ze krijgen is een vitamine brok en een scheutje zonnebloem olie bij verhaar periodes
En alle paarden presteren prima
Als je al na supplementen wilt gaan zou ik echt een voedings deskundige d'r bij halen die de paarden goed kan analyseren

Verder zou ik niets geven na het rijden doen wij hier ook niet :n
Eventueel een handje muesli bij de jonge paarden maar dat is het dan ook of een stukje wortel in de bak
Warm water gewoon van thuis meenemen in een thermos kan als je geen stroom hebt op de wei

dreamer_1987

Re: voeding 3verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 01:48

de zemelen word gegeven voor calcium /fosfor beetje op evenwicht te brengen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 01:53

Maar daar zitten ook weer de nodige suikers in als ik vele moet geloven
Dan kun je beter een vitaminebrok voeren

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 04:46

Als ik jou was zou ik even bellen met de mensen van liquihorse. Ze geven gratis voeradviezen. Mijn pony's hebben er baat bij. Www.liquihorse.nl

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:34

dreamer_1987 schreef:
de zemelen word gegeven voor calcium /fosfor beetje op evenwicht te brengen.

zoveel bietenpulp geef je niet dat je daar speciaal zemelen voor moet gaan bijgeven.

Verder is voor mij bietenpulp een ruwvoervervanger en een medium om een vitaminenbrokje door te mengen als er geen of weinig krachtvoer (brok of muesli) wordt gegeven. Verder denk ik voor op gewicht houden eerder aan onbeperkt ruwvoer en olie doorheen wat bietenpulp en/of luzerne.

zou als je weidegenoot moet voeren zorgen dat alles per portie klaar staat en niet dat ze de bietenpulp of eender wat nog moet verdelen.

dreamer_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 19:45

bietenpulp 1emmer van saus horeca klein formaat dus niet van die grote. denk dat 10l is doe ik 1maatbeker (1,5l) pulp in en 5delen water.
en dat delen door de 3paarden naargelang grote paard.

wat medehuurster betreft gaat hem niet om het eten verdelen maar ze eist dat ik krachtvoer geef elke dag dus avond daar ik dit zelf doe. alleen op ruwvoer zaken vind ze niet ok. en als ik dat dan niet doe wil ze dus middag geen eten meer geven.

wat het wel moeilijk maakt natuurlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:21

Dat de medehuurster krachtvoer eist voor haar eigen paard(en) moet ze zelf weten, maat eist ze nu ook van jou dat je je eigen dieren krachtvoer geeft?
Even helemaal daargelaten of het nodig is of goed is of niet, maar dat zou er bij mij dus echt niet in gaan.
Er is er maat 1 die beslist over mijn dieren en dat ben ik zelf... dreigen met haar voerdienst dan gewoon niet meer te doen is ordinaire chantage

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:42

Ik begrijp het probleem van de stalgenoot geloof ik nog niet helemaal..? Welk paard in van haar?

En denk ook dat je de zemelen bijna wel weg kan laten. Je trekt met de luzerne de verhouding nog verder scheef overigens. Waarom voer je de luzerne?
Het paard dat invalt, krijgt die voldoende tijd om te eten? Wordt niet weg gejaagd bij het hooi? Misschien bijvoeren met een rijker alternatief, voordroog?

Persoonlijk denk ik dat je voor de twee wel een uitgeklede beleid kan voeren, met voldoende vitaminebrok/poeder, maar als ze het goed doen zonder meer toevoegingen. Scheelt ook een hoop werk. De ander kan je dan even apart zetten terwijl die zijn grotere maaltijd krijgt.

dreamer_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 21:47

paard da snel vermagert is de baas van kot alleen bij het eten is de 2jarige een probleem dat ze haar niet laat eten daarom zette we die 2 uit elkaar en dat gaat goed. Als ik draad opendoe weten ze al welke plaats ze moeten gaan. 3paarden zijn van mij en aan andere kant van weide 3shetters van haar. luzerne was om ze rustiger te laten eten want paard en 2jarige deden zowat om ter snelst. alleen andere d pony die is zo braaf valt niks op aan te merken die wacht zelf tot je haar roept om te eten. die moet je dan beschermen tegen die 2loebasse. Dus ze staan alle uit elkaar alleen tussen paard en 2jarige is er echt draad tussen. De laatste zet ik gewoon op afstand.