mijn merrie is te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte19

mijn merrie is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 07:57

halloootjes,

ik heb een pony van 1,27 en ze heet pucca
heb haar nu ongeveer een maantje. Pucca is veeeeelste dik
ik ben nu bezig met haar te laten afvallen maar misschien hebben jullie nog tips.
wat ik nu doe is snachts op het land en overdag in een paddock met hooi, na het rijden krijgt ze een handje basis brok. ze loopt ongeveer 4x in de week. soms krijgt ze een kleine wortel en een kwart van een appel, snoepjes geef ik nu helemaal niet.

misschien hebben jullie nog tips ?

alvast bedankt.

Daihyo

Re: mijn merrie is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:43

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:46

Meer bewegen en minder eten is t enige wat helpt. Zo te lezen heb je haar al aardig op rantsoen. Hoe voer je het hooi? Gewoon los of met zo'n slowfeeder? Dat kan ook nog wel goed helpen namelijk.
Is het geen optie om haar vaker beweging te geven?

Charlotte19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 09:44

ik voer het in een slow feeder, ik heb nog een paard en dat is mijn vaste rij paard die pony heb ik er bij voor mijn schoonzusje en die rijd haar 4 x in de week reden is omdat toen we haar kochten 2 naar stil heeft gestaan dus ik wil dit rustig aan opbouwen en niet meteen vol gas de dagen dat ze stil staat wandelen we wel met haar.
van de winter staat ze snachts op stal en overdag op een paddock en krijgt ze alleen maar hooi en basis brok ik denk dat het dan helemaal hard gaat en dan krijgt ze ook meer beweging rond die tijd.
bedankt voor de tips xx

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:00

Geef het even de tijd dan, t is er natuurlijk ook niet zomaar af.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:03

Die brokken weglaten en verder, zeker voor een 27 jarige, lijkt me wat meer spek op de ribben helemaal niet erg net voor de winter!! Niet te druk maken over laten afvallen, het wordt winter dus dan is het alleen maar goed

Charlotte19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:04

ze is 1,27 en 12 jaar oud.. denk dat je het verkeerd hebt gelezen maartja hahah

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:05

Ik vind je voer niet heel gek. Je zou ipv de brokken een vitaminebrokje kunnen voeren.
En verder is bewegen vaak het sleutelwoord. Hoe vaak en vooral hoeveel laten jullie haar lopen? Alleen rijden of ook nog andere vormen van beweging?
Verder heb je haar pas een maand. Als je basis nu goed is, is de rest een kwestie van tijd. Dat heeft echt wel een paar maanden nodig en langzaam afvallen is veel beter dan snel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:06

Oh oeps haha. Naar desalniettemin is te dik voor de winter niet erg hoor!

Charlotte19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:20

ze rijd ongeveer 3/4 x in de week en 1 x longeren en 1 x wandelen. ik wil ook zeker niks overhaasten en het langzaam aandoen ik wou alleen even weten of ik het goed deed en miss ik iets anders kan doen.
ik denk dat na de winter periode ik al erg veel verandering zal zien en ben erg benieuwd ! ik zal jou tip Amanda en zal haar indd wat vaker longeren en dat opbouwen naar 2 x in de week! bedankt voor de tip allemaaaal xx

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:56

Hoe lang rijd je dan? En in de bak of buiten?
Wat bij de mijne goed werkt is 2x in de week een rit maken van 1-2 uur, waarbij je veel op hoog tempo stapt. Dan rij ik nog 3/4x in de week in de bak of doe wat grondwerk. Ik longeer eigenlijk zelden. :o
Vooral duurtraining zorgt voor afvallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:44

Er is een centraal topic over dit onderwerp waar je al heel wat informatie vindt en je ook jouw eigen vraag kan stellen. Amanda heeft de link al geplaatst.
Hier komt dus een slotje.