Vocht door overbelasting? Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

punk143

Vocht door overbelasting? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 20:20

Hoi bokkers.

Mijn merrie heeft sinds afgelopen voorjaar last van vocht in de benen. Alle 4 de benen, binnen en buiten kant. Onderin bij de kogel/ onder pees. Niet over het gehele been.

Ze is 6 dagen in de week in beweging, staat 24/7 buiten. Ik train haar momenteel op M/Z niveau.

Nu was het redelijk afgezakt en elke keer na de training koelde ik gelijk. Gister ben ik een rondje over het cross terrein gegaan en vanmiddag stond ze met ongelofelijke vocht bulten rechts. Even in mijn geheugen terug gegaan en na de vorige oefencross stond ze inderdaad ook met enorme vochtbulten, toen bij alle benen, nu alleen rechts voor. Uiteraard gekoeld en even ontspannen gelongeerd zodat de doorbloeding wel goed blijft. Ze is niet kreupel, ook nog nooit geweest.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan behandelen??

Caily

Re: Vocht door overbelasting? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:23

Koelen is voor de bloedsomloop heel goed, maar voor de lymfe heel slecht. Daarom is het advies wisselende temperaturen te gebruiken, dus even warm, dan weer koud, dan weer warm, dan weer koud. En te eindigen met koud water. Dit stond onlangs op de fb pagina van Linda Pals

"Wist JIJ dat wanneer je jouw paard zijn of haar benen gaat afspuiten met koud water, of gaat koelen met koelelementen, dat je er dan voor zorgt dat het lymfesysteem niet meer optimaal zijn werk kan doen?
Het lymfesysteem, een belangrijk onderdeel van het afweersysteem, kan enkel optimaal werken bij ontspanning.
Wanneer wij onze paarden hun benen doen koelen, zal de bloedcirculatie zeker actiever worden, maar het lymfesysteem moet JUIST op de bloedbaan afvoeren, wat op momenten als deze dus niet of nauwelijks gebeurd omdat het lymfesysteem zo onder stress komt te staan.
Denk zelf maar eens, hoe zou jij je voelen als je opeens onder een koude douche gezet zou worden, wat voor een gevoel geeft jou dat?
Oftewel de lymfebanen knallen op momenten als deze dicht en kunnen hun werk niet goed meer doen.
Ons advies: wisselbaden, beetje warmer, beetje kouder en dit herhalen en eindigen met lauw, zo help je zowel de bloedcirculatie als het lymfesysteem.
Tekst: Equicrown NED."

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:33

is dat vooral na een snelle galop?Is de stand van de hoeven wel goed?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 20:54

Hmm jammer, ik heb helaas geen warm water tot mijn beschikking, dus daar moet ik even een oplossing op vinden.

Nee hoor, galop en ren galop is geen probleem. Ik heb zelf het idee dat ze er bij het springen gewoon te veel gewicht op komt, misschien wel door verkeerde techniek omdat rechts dus echt zichtbaar dik met vocht bulten is.. De laatste paar keren sprong ze ook niet omhoog, maar meer naar voren. Misschien wel om te ontlasen o.i.d. .. Weet ook niet of deze gedachte juist is maar wou graag jullie mening horen + evt behandelingen voor het vocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:43

Ik zou voordat je gaat behandelen eerst Willen weten wat je moet behandelen. Dus da erbij en evt foto maken of scannen. Feit is dat het niet goed is. Mijn eigen paard brgon ook anders te springen, die had spat en artrose in t voorbeen. Just saying.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:05

Aaaah de gouden pony! Die moet snel weer fit worden. Ik zou er iig groene leem opsmeren om het vocht kwijt te raken..

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:09

ik stap na een zware training graag uit over het harde, dan voeren de afvalstoffen in zijn pezen mooi af.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:37

Joolien schreef:
Ik zou voordat je gaat behandelen eerst Willen weten wat je moet behandelen. Dus da erbij en evt foto maken of scannen. Feit is dat het niet goed is. Mijn eigen paard brgon ook anders te springen, die had spat en artrose in t voorbeen. Just saying.

inderdaad...afspuiten/leem weet ik wat allemaal is symptoombestrijding.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:43

Vocht is altijd als reactie op iets wat niet of niet helemaal goed is. Het is ter bescherming en voorkoming van iets ernstigers.
Ik zou het laten controleren door een DA, voordat het meer dan een beetje vocht is.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:40

Heb het laten controleren door de da. Die zegt overbelasting. Koelen, compagel smeren en rustig aan doen. Dit was de vorige keer ook de behandeling maar het trekt gewoon niet helemaal weg.. Na afgelopen zaterdag er cross terrein gesprongen te hebben hoopt het vocht zich dus weer op...

@Renee_S ik stap na mijn trainingen altijd een kwartier over het harde. Moet namelijk langs de weg om bij de bak te komen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:47

punk143 schreef:
Heb het laten controleren door de da. Die zegt overbelasting. Koelen, compagel smeren en rustig aan doen. Dit was de vorige keer ook de behandeling maar het trekt gewoon niet helemaal weg.. Na afgelopen zaterdag er cross terrein gesprongen te hebben hoopt het vocht zich dus weer op...

@Renee_S ik stap na mijn trainingen altijd een kwartier over het harde. Moet namelijk langs de weg om bij de bak te komen..

dan is het waarschijnlijk dus weer overbelast?Ook al vind jij van niet,de benen van je paard liegen niet denk ik. ;)