Paard valt af na verlies van haar maatje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Paard valt af na verlies van haar maatje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:56

Mijn kudde bestond uit mijn 3 paarden.

*Image
*Mighty (veulen van Image)
*Kabi

Image is helaas vorige week in de kliniek in utrecht ingeslapen. Mighty is 5 maanden oud en is meegeweest naar de kliniek omdat hij nog niet was afgespeend. Nu ben ik uiteraard alleen terug gegaan met Mighty naar huis en gaat met hem alles ontzettend goed!! Voer advies gekregen van de dierenarts uit de kliniek en daar doet hij het super op.

Maar dan mijn arabiertje Kabi..... Sinds ik alleen ben terug gekomen met mijn veulen en zonder Image (leider van de kudde) is ze lichtelijk van slag.. Ze valt namelijk veel af :(

de eerste 2 dagen kan het natuurlijk komen omdat ik erg bezig was in mijn hoofd met het hele gedoe van Image en daarbij vergat consequent te voeren. Ik kwam de eerste 2 dagen ook alleen maar om effe snel te voeren en dan weer te gaan.

Kabi is 20 jaar en loopt ongeveer 2 keer in de week onder het zadel. Zelf pak ik haar soms een 3e keer voor een bosritje. Ze krijgt per dag fix wat hooi waar ze zeker een halve dag van kan eten en nu heb ik haar zelfs al apart gezet met voeren zodat al het eten ook van haar blijft wat er ligt als het ware. Op aanraden van de dierenarts krijgt ze hooi en seniores priores voeding 3 scheppen op een dag.

Hebben jullie nog tips hoe ze aan zou kunnen komen??

Afbeelding
Dit was kabi in Juni

jobamara

Re: Paard valt af na verlies van haar maatje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:55

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van Image. Wat hier vooral in de winter goed bevalt zijn Marstal wiesencobs, een grasbrok die je moet weken bv 1 schep grasbrok met 21/2 heet water dan is het in een kwartiertje klaar om te voeren hier kan je dan nog iets doorheenmengen bv een brok die veel vetten bevat. Zijn ook veel mensen die merrie of veulenbrok voeren om aan te zetten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 01:00

hoi wat onwijs naar. Maar misschien een bosritje minder , en ze moet snel weer gelukkig worden, ze kan dr maat je erg missen, ze is erg leuk.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:10

Ze staat zoiezo nu stil tot ze aangesterkt is en als ze tijd is dat met een meisje van 10 een kwartiertje omdat ik haar nu ze zo is niet nog meer wil laten afvallen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:14

heb je een recente foto?
Eet ze wel goed?Ze heeft geen afscheid kunnen nemen en begrijpt het dus niet.
Dat zal even tijd nodig hebben.
Als ze wel goed eet en ondanks dat toch afvalt is er misschien iets anders aan de hand?Het is wel de periode van bloewormen bijvoorbeeld.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:20

wormenkuren krijgen ze volgende week. Idd Kabi heeft geen afscheid kunnen nemen omdat Image in de kliniek moest worden ingeslapen. Ze eet wel goed!! Gaat zo 3 kilo van priores in, Brood, Appels, Snoepjes. Ze heeft ook geen drang naar dat ze perse wil eten dus honger is het ook niet echt. Maar het is gewoon heel erg stress wat ik zie.. Constand lopen, zoeken, hinniken gewoon ontzettend druk bezig zijn.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:23

Recente foto zal ik vanmiddag voor het voeren even maken!! En dan zou ik graag meningen willen..

Ze is wel 20 dus een mooi postuurtje heeft ze nu eenmaal niet meer en de vacht komt nu een beetje aan. dus mooi kortharig arabiertje is ze ook niet meer :P

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 16:34

Afbeelding
Afbeelding
Dit is Kabi zo'n uurtje geleden :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:25

is ze weleens getest op cushing?Het kan natuurlijk een samenloop van omstandigheden zijn waardoor je net niet aan cushing denkt.Maar als ik haar zo zie zou het mij niets verbazen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:47

Mijn Image is ook dit jaar ingeslapen. Omdat Image thuis ingeslapen.kon Janouk afscheid nemen na 10 jaar samen. Het afscheid ging door merg en been. Ze gilde echt en bleef in haar neus blazen. We hebben haar echt weg moeten sleuren.
Janouk was in en in verdrietig. Ze heeft echt weken gerouwd. Slecht gegeten. Zielig met het hoofd op de grond staan en de hele dag gillen. Ze viel af van de stress.. Het andere paard had er veel minder moeite mee.

Gelukkig gaat het nu weer goed met haar, maar ik had nog nooit een paard zo 'verdrietig' gezien. In overleg met de veearts heb ik haar weer in training genoemen en zoveel mogelijk regelmaat, werk en afleiding gegeven.
Dus het kan best dat ze afvalt door het overlijden van jouw Image

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:05

Hier ook ervaring met paarden in de rouw. Je hoeft haar niet zwaar te gaan trainen maar ga er juist wel wat mee doen. Wandelen , longeren , vrijheidsdressuur en een paar lange borstel en knuffel sessies. Ik snap dat jij misschien juist wat afstand wilt om je verdriet een plekje te geven maar Kabi is nu haar maatje en haar mens kwijt. En dat is best veel tegelijk voor een paard van 20.
Voor jezelf ook veel sterkte!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:47

Natalie36 schreef:
Hier ook ervaring met paarden in de rouw. Je hoeft haar niet zwaar te gaan trainen maar ga er juist wel wat mee doen. Wandelen , longeren , vrijheidsdressuur en een paar lange borstel en knuffel sessies. Ik snap dat jij misschien juist wat afstand wilt om je verdriet een plekje te geven maar Kabi is nu haar maatje en haar mens kwijt. En dat is best veel tegelijk voor een paard van 20.
Voor jezelf ook veel sterkte!

Dit inderdaad, dat is ook mijn ervaring. Ik ben ook "weggelopen" terwijl mijn paard mij heel hard nodig had, kon het niet. Ik was mijn maatje sinds 27 jaar kwijt, en mijn overgebleven paard (1 ervan) was er mee opgegroeid, ze liepen toen al 24 jaar samen. Ze heeft maanden getreurd en ik kon het niet aan. Gevolg-> maagzweren-> door de pijn daarvan niet meer liggend willen slapen-> nog meer ellende.

Probeer er iets mee te doen, wandelen, borstelen etc. hoe moeilijk het ook is.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:59

Wat ontzettend sneu. Voor jou en voor Kabi. Die snapt er natuurlijk niks van. Ik heb geen tips voor het rouwen. Al zou ik het zelf wel uit blijven leggen, wie weet komt er wat over. Ik lees wel dat je hooi geeft waar ze een halve dag mee kan doen. Kun je niet meer geven, dat ze een hele dag bezig is? Of stopt ze echt met eten en laat het liggen?
Sterkte.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:25

Ik ga even algemeen reageren.

Kan iemand mij uitleggen waar ik op moet letten bij cushing??

Mijn veulen is nu moederloos maar die ziet er super uit!! En wat mijn emotionele situatie betreft. Ik probeer alle paarden nu iedere dag te poetsen omdat zij en vooral image veulen mij nodig hebben!!

Ik wordt echt wijzer van jullie reacties en begrip is fijn. Vinden jullie kabi er heel slecht uit zien?? De vacht komt nu een beetje omdat de haren langer worden. Ze glimt iets maar op de foto is dat moeilijk te zien. In het echt glimt ze zegmaar ietsje meer.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:32

Afbeelding
Dit zijn de verschijnselen van cushing. Hoefbevangen is ze nooit. Eetlust is gewoon normaal en niet overmatig. Ze krijgt nu iets een wintervachtje maar heeft geen overmatige haargroei. Het enige wat waar is is dat ze onvruchtbaar is. Maarja ze heeft wel in haar 20 jaar 15 gezonde veulens op de wereld gezet die top endurance lopen. Ze is een volbloed arabiertje :p. Ik denk persoonlijk niet dat het cushing is :p

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:34

Overmatig zweten... Ze zweet nog niet eens als ze er een rit van 2 uur op heeft zitten. Ze is voor haar 20 altijd top in conditie gebleven. Heeft jaren op de manege gelopen, in de sport, buitenritten. Je kan er iedere gek opzetten zeg maar :p

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:15

Op de foto lijkt ze idd wat schraal en ook minder spier. Eiwit is nodig voor spieren dan zou merriebrok een goede oplossing kunnen zijn. Maar verdriet(stress) kan zeker zorgen voor een terugval, geef haar maar veel aandacht en voor jullie alle 3 een dikke knuf.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 07:46

jobamara schreef:
Op de foto lijkt ze idd wat schraal en ook minder spier. Eiwit is nodig voor spieren dan zou merriebrok een goede oplossing kunnen zijn. Maar verdriet(stress) kan zeker zorgen voor een terugval, geef haar maar veel aandacht en voor jullie alle 3 een dikke knuf.

Dankjewel :-).

Voor een 20 jarige hoeft ze van mij niet echt meer in de spieren te komen. Ze is juist voor meer rust na alle endurance strijden bij mij gekomen. Maar sinds image dood is valt ze idd terug. Merriebrok ga ik eens proberen. Ik zal het topic uppen als ik er nog niet uit kom. Zal binnenkort iniedergeval een topic openen met haar vooruitgang. Vind je haat gevaarlijk mager?? Of valt dat mee??

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 07:47

jobamara schreef:

Dankjewel :-).

Voor een 20 jarige hoeft ze van mij niet echt meer in de spieren te komen. Ze is juist voor meer rust na alle endurance strijden bij mij gekomen. Maar sinds image dood is valt ze idd terug. Merriebrok ga ik eens proberen. Ik zal het topic uppen als ik er nog niet uit kom. Zal binnenkort iniedergeval een topic openen met haar vooruitgang. Vind je haat gevaarlijk mager?? Of valt dat mee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:09

Ik vind haar echt niet te mager hoor, veel paarden is Nederland zijn te dik helaas, het zou niet erg zijn als ze een paar kilo aankomt maar ga haar alsjeblieft niet vet mesten.
Geef het wat tijd, haar maatje is er niet meer en die mist ze, niet zo gek dat ze gaat zoeken en onrustig is.
Cushing zou ik me niet zo druk om maken, bij ons op stal hebben alle paarden zo een vachtje momenteel, dat is gewoon aanmaak wintervacht al, bokt gooit het hier al snel op cushing vind ik, zelf toen de mijne getest was op cushing en het dus niet had werd er nog beweerd dat de test niet goed gedaan was enzo.

Sterkte met het verlies!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:12

Veel cushingers hebben ook niet perse de symptomen uit het lijstje. Ik denk het haar en de arme bespiering en het niet willen eten dat er daardoor aan gedacht wordt. En onvruchtbaarheid is ook echt een cushing ding. Verder worden de acth waardes ook nog beinvloed door stress en dat heeft ze nu zeker.Deze maand is het nog gratis testen volgens mij(wel de voorrijkosten betalen), dus is misschien een overweging?

Misschien is het een idee om wat te gaan wandelen met de 2 samen, hoeft er geen achter te blijven, krijgen ze wat andere indrukken, zijn bezig zonder aan het werk te zijn en voor jou misschien ook lekker.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:31

Niet echt graatmager maar met winter op komst. ?..... Beter nu iets doen, met kou en regen misschien goede deken op kost vaak energie om warm te blijven voor de oudere en energie verbruiken is verder afvallen.

Maar je doet er alles aan hoor, :(:)

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:51

Eerlijk gezegd denk ik niet aan cushing of iets dergelijks... Ik denk eerder aan verdriet. Ik heb precies in dezelfde situatie gezeten, twee keer over. Mijn tinker heb ik er doorheen weten te slepen, die heb ik zoveel mogelijk aandacht gegeven. Onze fries heb ik helaas niet er doorheen kunnen krijgen en die is een maand na het overlijden van mijn paard overleden ;( Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk aandacht te schenken aan je paardje! Probeer afleiding te geven en dergelijke, laat haar desnoods even nakijken door de dierenarts, je weet het natuurlijk nooit maar dit komt me echt te bekend voor....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:55

niet vergeten dat cushing een te hoog cortisol gehalte geeft.Cortisol is een stress hormoon.
Deze stress die ze nu heeft zou best een de trigger kunnen zijn.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:05

Allereerst veel sterkte met het verlies!
Je veulen heeft afscheid kunnen nemen, misschien dat hij daardoor 'makkelijk' met het verlies om gaat.

Heb het ooit 1x meegemaakt dat paard geen afscheid kon nemen van een maatje: het paard dat ingeslapen zou worden in op de wei 'achtergebleven', terwijl de rest na de zomer terug ging naar stal. Dat is echt een enorme fout geweest van de eigenaar, het maatje van het overleden paard heeft weken gehinnikt en is echt in de rouw geweest. Met voldoende afleiding is het uiteindelijk over gegaan, maar het kan wel een tijdje duren.

Zelf gelukkig altijd de mogelijkheid gehad om mijn paarden afscheid van elkaar te laten nemen. Dat gaat ook door merg en been, zo verdrietig! Maar het helpt het overgebleven paard wel om door te gaan.

Vele sterkte, de tijd zal je paardje vast goed doen! :(:)