Hoefzweer? Spier verrekt? IDK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kereltje13

Hoefzweer? Spier verrekt? IDK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 13:59

Hallo,
Al sinds de zomervakantie merk ik dat mijn pony aan zijn linkervoorbeen heel ietsje kreupel loopt. Maar sinds ik weer begon met springlessen, verergerde het plotseling. Ik heb de hoefsmid erbij gehaald. Hij heeft ontdekt dat de linkervoorhoef aardig warm was, waardoor hij dacht aan hoefzweer. De hoef is alleen niet dik, het been ook niet. Als de pony stilstaat leunt hij er gewoon op, zo gauw hij gaat lopen, loopt hij kreupel. En vanmorgen reed ik heel rustig, toen is hij, voor het eerst, 3 keer gestruikeld. Ik weet niet veel van paarden, maar volgens mij is dit niet heeel goed.

symptonen:
-warme hoef
-kreupel
-géén dik been of hoef
-struikelen

ilaan

Re: Hoefzweer? Spier verrekt? IDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:01

Je hebt een pony, geen verstand van paarden, je pony loopt kreupel en je rijd en springt er zelfs mee |o :?

Relaccount?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:08

Volgens mij valt dat wel mee, er is in elk geval moeite in het bericht gestoken.

Ik zou een kreupelheidsonderzoek laten doen, want gezien het al langer aan houdt en verergerd. Hoefzweren geven vaak een plotselinge kreupelheid en verrekking zou niet zo lang aan moeten houden. Denk zelf meer aan HKO of een ander hoefprobleem.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:12

Ik denk dat het toch het verstandigste is als je er een veearts bij haalt. Zolang je pony kreupel loopt niet gaan rijden, ook al loopt hij heel licht kreupel. Met rijden wordt je pony belast, zowel qua gewicht als met tempo en oefeningen. Dat is niet goed voor het been. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat het niet overgaat. Echt even een veearts bellen

kereltje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:18

Ilaan, als je het zo zegt klinkt het idd aardig nep ja...

oke, ik heb natuurlijk wel wat verstand van paarden, maar totaal niet van ziektes ofzo. Anders ga ik het hier ook niet vragen. en ik spring er na die eerste 2 keer niet meer mee, want na die keren werd het pas zichtbaar, daarvoor voelde ik het alleen heel vaag. En idd ik rij er nog wel mee, rustig stappen en draven, ik dacht eigx dat dat nog wel kon.

dus... jep, realaccount

kereltje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:19

De veearts had gezegd eerst de hoefsmid, omdat het heel vaak aan de hoeven ligt. De hoefsmid zei tegen mij dat ik het nog ff aan moest kijken en als het echt niet verbeterde een foto moest laten maken.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:27

kereltje13 schreef:
Ilaan, als je het zo zegt klinkt het idd aardig nep ja...

oke, ik heb natuurlijk wel wat verstand van paarden, maar totaal niet van ziektes ofzo. Anders ga ik het hier ook niet vragen. en ik spring er na die eerste 2 keer niet meer mee, want na die keren werd het pas zichtbaar, daarvoor voelde ik het alleen heel vaag. En idd ik rij er nog wel mee, rustig stappen en draven, ik dacht eigx dat dat nog wel kon.

dus... jep, realaccount

Uit je verhaal dacht ik wat anders op te maken, vooral omdat dit je enige post was. Ik was ook erg verbaasd over je verhaal.
Misschien een beetje banketstaaf gezegd zo, sorry.

Ik zou niet meer rijden en de dierenarts langs laten komen. Je niet laten afschepen en echt laten uitzoeken wat er is.
Het kan goed dat er niet zoveel is maar door rijden worden het zeker niet minder. Geef je pony daarom wat rust totdat je weet wat het is :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:39

Beter niet de dierenarts laten komen, maar meteen even naar een kliniek. Gezien dit toch al langer duurt kan je je een rekening voor huisbezoek besparen.

Op een kliniek kunnen ze beter onderzoeken en meteen foto's/scans maken als dat nodig is. Dat is wat je hoefsmid ook adviseert.

kereltje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:54

bedankt, ik ga dan wel gelijk naar de kliniek denk ik.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:14

Dat zou ik ook doen als ik jou was. Naar een goede paardenkliniek gaan, waar ze goed naar je pony kunnen kijken en eventueel foto's of een echo kunnen maken. En hoef kan zelf eigenlijk nooit dik worden, dat is zo hard aan de buitenkant dat je er nooit een bult kan zien.
Verder kan het van alles zijn wat er mis is en op een goede kliniek kunnen ze dat waarschijnlijk wel uitvinden wat het is.
Sterkte ermee, het is niet leuk als je pony niet goed loopt, het rijden, longeren enzo zou ik inderdaad niet meer doen tot dat je weet wat er aan de hand is en wat de kliniek zegt wat je moet gaan doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:08

MD >> BEH