wie kan mij helpen? Osteopaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

wie kan mij helpen? Osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 17:23

hallo,

Ik heb een 5 jarige D-pony, genaamd Larissa. Ze is nu ongeveer 1 3/4 jaar onder het zadel en ik heb haar zelf beleerd. We hebben 2 maanden onze eerste B dressuur wedstrijd gereden, en daar hadden we 188 punten.

Ik rijd haar ongeveer drie tot vier keer in de week, en dan een half uurtje tot een uurtje. Heel af en toe longeer ik haar ook wel eens. Na donderdag heb ik haar alleen nog gelongeerd, omdat ik nu niet wil rijden omdat ik denk dat ze echt ergens last van heeft.

Nu heeft ze het buigen altijd al wat moeilijk gevonden, rechtsom meer dan linksom. Ook heeft ze eerst een hele tijd met haar hoofd geslagen. We hebben er toen een tandarts bij gehaald en een ander bit gebruikt. We reden eerst met een enkel gebroken, en nu met een dubbel gebroken koper bitje. Hierdoor hadden we het schudden er eigenlijk ook wel uit gekregen, ze deed het heel af en toe nog als gespannen was.

De laatste drie weken heeft ze alleen wat vreemd gedrag onder het zadel. Het begon met de galop. Normaal galoppeerde ze altijd mooi aan. Soms eens verkeerd, maar eigenlijk hebben we dat er wel uit gekregen. Ongeveer drie weken terug begon ze heel geïrriteerd aan te galopperen. Ze deed de oren in haar nek, zwiepte met haar staart en ik moest haar echt goed been geven. Terwijl ze normaal al in de galop springt zodra ik mijn buitenbeen achter de singel leg en doorzit. Het begon dus gewoon met geïrriteerd aanspringen, maar dat breidde zich uit naar heel geïrriteerd met het hoofd omhoog lopen (soms schudden) tijdens het doorzitten. De ene dag was dit erger dan anders, maar ze vond het niet echt fijn. Ik vond het vooral vreemd dat ze weer zo met haar hoofd begon te slaan, omdat ze dit al een hele tijd niet meer deed. Ik ging er eerst vanuit dat het een rij technisch probleem was, dus de keren daarop heb ik goed geoefend met het doorzitten. Ik ging dan doorzitten en net voordat ik voelde dat het vervelend voor haar werd ging ik weer lichtrijden. Uiteindelijk kon ik dus wel weer normaal doorzitten, maar het aangalopperen bleef ze vervelend vinden.
Ook spring ik wel eens met haar. Ik zit op een ponyclub en een keer per week hebben we daar les. Het laatste half uurtje springen we dan altijd even. We springen nog niet zo heel hoog, ongeveer 50/60 cm. Dit doen we vooral om het rustig op te bouwen en haar wat vertrouwen te geven. Nu drukt ze boven de sprong enorm haar rug weg. Ze vindt het springen leuk, ze gaat vrolijk op de hindernis af, maar boven de sprong doet ze dus zo raar. Drie weken geleden tijdens het springen begon ze ineens met weigeren, en dan niet een keertje, maar meerdere keren. Ze weigerde eerder ook wel eens als ze een hindernis spannend vond, maar dit was een normaal stijltje die ze echt wel gewend was. Zodra ze de hindernis had gesprongen had ik haar beloont en ben nog een keer balkjes gaan draven voor ik haar uitstapte, zodat ik het goed had afgesloten.
Het aansingelen vond ze nooit echt leuk. Ze stond eerder wel braaf stil, maar ze zet altijd haar buik wel wat uit en zwiept wat met haar staart. Sinds drie weken is dit gedrag ook erger geworden. Donderdag was het zelfs zo erg dat ze me probeerde te bijten en ze sloeg heel veel met haar hoofd.
Ook heeft ze de laatste tijd bij het opstappen dat ze niet echt meer stil wil staan, terwijl ze dit eerst wel altijd deed. Dit zou er dus ook nog wel mee te maken kunnen hebben dat ze het rijden vervelend vindt.

Voor jullie allemaal beginnen te zeggen dat er wat mis is en er een osteopaat of iets bij moet komen: Dit weet ik. Ik wil er ook heel graag een osteopaat bij halen, maar mijn ouders zeggen dat ze niks aan Larissa kunnen zien. Zodra je haar rug voelt, drukt ze hem hooguit een heel klein beetje weg, en in de wei heeft ze nog meer dan genoeg energie, maar ik heb echt het idee dat er iets mis met haar is. Haar gedrag (onder het zadel) kan niet door niks ineens zo erg achteruit zijn gegaan... Daar moet wel een reden voor zijn.

Nu hebben mijn ouders gelukkig gezegd dat ik er wel iemand bij mag halen, maar dan moet ik het zelf betalen. Mijn vraag aan jullie is dan ook wie/wat kan ik er het beste bij halen? Een osteopaat? Een dierenarts? Een zadelpasser?

Ik denk zelf het meest aan een osteopaat, en dan kan ik eventueel later nog een zadelpasser laten komen.

Als jullie nog iets weten, hoor ik het heel graag!! Ik vind het maar niks dat ponylief pijn of iets heeft, en wil ook dat er zo snel mogelijk iets aan wordt gedaan, het liefst deze week nog!!! ;(

Groetjes Julia

Memere

Re: wie kan mij helpen? Osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:27

Osteopaat EN zadelpasser laten komen of je kunt eerst een osteopaat laten komen om vervolgens wanneer je terug wat geld hebt gespaard een zadelpasser laten komen.
Raad wel aan om helemaal NIET te rijden voor 'die' 2 zijn gekomen. :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:28

De eerste vraag die in mij opkomt is: Past het zadel wel?
Je bent nu namelijk al een tijdje aan het trainen en waarschijnlijk is ze zo veranderd dat je zadel niet meer goed past.

Ik zou persoonlijk opzoek gaan naar een osteopaat die ook naar je zadel kan en zal kijken, ik kan je zo niet iemand aanraden, maar er zal vast iemand te vinden zijn :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:31

Ik zou de ostheopaat laten komen en die dan ook vragen of het van het zadel komt/kan komen. Soms is het ook een val in de wei o.i.d. A.nnemyke K.ingma kost 70,00 als ze bij mij komt. Weet niet waar jij woont, maar ter indicatie.
Moet er een zadelpasser bij; hulsebosch komt voor 45,00 voorrijkosten aan huis, opnieuw opvullen en hiermee zadel aanpassen kost ook 45,00.

Doe je het niet, dan krijg je straks ongelukken, omdat je pony door pijn en ongemak steeds raarder gaat doen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:34

LauLauu schreef:
Osteopaat EN zadelpasser laten komen of je kunt eerst een osteopaat laten komen om vervolgens wanneer je terug wat geld hebt gespaard een zadelpasser laten komen.
Raad wel aan om helemaal NIET te rijden voor 'die' 2 zijn gekomen. :)

+1

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 17:34

Bedankt voor jullie reacties! Het zadel zou ook heel goed kunnen, hierdoor ga ik liever inderdaad op zoek naar een osteopaat die ook naar het zadel kijkt.

Ik wil liever ook niet meer rijden, omdat ik zie hoe vervelend ze het vindt. Ik ga het dus ook niet meer doen. Mijn ouders zeggen dat ik wel kan blijven rijden, en eigenlijk verwachten ze het ook van me... Ik wil daarom zo snel mogelijk iemand laten komen, zodat ik zeker weet wat er aan de hand is!

Ik woon trouwens in Friesland
@Lante Hier heb je helemaal gelijk in! Wil daarom ook graag iemand laten komen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:57

Ik pb je Annemyke haar telnr. Ik woon ook in Friesland, zij is erg goed en ook nog betaalbaar.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:04

Oke bedankt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:08

En anders Inge Hoevers die is ook erg goed.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:10

Ik ben juist niet zo over annemyke te spreken helaas. Mijn merrie werd door haar behandeld, twee x achter elkaar, maar de klachten verergerden juist omdat ze niet het hele paard mee pakt. Achteraf ook geen enkele reactie van haar hierop gekregen helaas.
Ik zweer bij heleen slebos, die woont wat verder weg, maar is wel top! (En om dat laatste 10tje zou ik het niet laten) michiel hamerslag schijnt ook erg goed te zijn, al heb ik die zelf nog niet bij de paarden gehad.
En inderdaad combineren met een zadelmaker, anders kun je in een korte tijd straks weer, dat zou zonde zijn!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:12

Oké, bedankt voor de reactie! Ben ook juist op zoek naar ervaringen van mensen!

Hebben jullie toevallig ook ervaringen met Hooijsma?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:18

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:03

Morgen bellen we Hooima. Heb van kennissen goede verhalen over hem gehoord, en hij is niet te duur. Hij woont ook erg dichtbij. Daarna laten we (als er wat mis is met het zadel) ook een zadelpasser komen.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:12

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:17

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 15:30

Helaas... hooisma is op vakantie, dus moet op zoek naar een ander... Ik zit nu heel erg te denken aan Annemyke.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:35

Annemyke doet wel degelijk het hele paard. Ik en eigenlijk iedereen die ik ken is erg over haar te spreken. Maar er zal ook vast wel eens een paard zijn die ze niet kan helpen.
Mijn paard loopt weer super na haar behandeling, nu nog even wachten tot mijn zadel terug is van hulsebos en dan kunnen we weer los. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 00:17

Lante schreef:
Annemyke doet wel degelijk het hele paard. Ik en eigenlijk iedereen die ik ken is erg over haar te spreken. Maar er zal ook vast wel eens een paard zijn die ze niet kan helpen.
Mijn paard loopt weer super na haar behandeling, nu nog even wachten tot mijn zadel terug is van hulsebos en dan kunnen we weer los. :)

Hier ook alleen maar positieve ervaringen met Annemyke, mocht ze niet het hele lijf meepakken, is dat omdat het niet nodig is!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:58

Bij mij dus 2x geweest, en beide keren niet het volledige paard meegepakt, terwijl dit weldegelijk noodzakelijk was..
Gelukkig nog vlot bij heleen terecht, en na die behandeling was mijn merrie wel weer compleet los en rad. Voor mij dus nooit weer, maar goed.. dat is een keus die ieder voor zich maakt. Ik heb haar achteraf nog gevraagd hoe en wat, gezien mijn merrie nog steeds niet rad liep, en ze enkel het schouder had behandeld(merrie had problemen in de lendenpartij), maar daar ook nooit weer reactie op gehad, als je iets niet kunt behandelen, prima, maar durf het ook te melden zodat je verder kan gaan zoeken. Daarom voor mij de wrange nasmaak ;)
Laatst bijgewerkt door maessie op 06-10-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:01

Ik heb haar gemaild, en als het goed is komt ze deze week nog langs. Ik hoop dat ze wat kan vinden, en dat Larissa snel weer de oude is! Ik hou jullie op de hoogte!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:41

Super, succes! :)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 07:26

Om half 10 komt Annemyke vandaag. Ben erg benieuwd!!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:33

Larissajulia schreef:
Om half 10 komt Annemyke vandaag. Ben erg benieuwd!!

Ze gaat je pony vast fijn helpen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:15

Het lijkt me idd en pony met pijn; niet alleen maar een klein beetje ongemak of vastzitten. Goed dat je dat hebt gezien. Gezien de toch wel flinke symptomen in gedrag zou ik er een DA bij hebben gehaald; een DA (paardenarts) kan ook prima naar het zadel kijken. Persoonlijk vindt ik een Osteopaat altijd aanvullend aan een diagnose door een DA.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 12:07

Annemyke (de osteopaat) is net geweest. Larissa had een blokkade bij een wervel achter in haar rug. Ze was links heel strak. Bij haar linker achterbeen zat ook een blokkade. In haar hals zat ze links ook vast. Die blokkade in haar rug kwam volgens haar omdat ze een keer vast heeft gelegen in de box of omdat ze is uitgegleden in de wei. Ook was er iets niet goed met haar SI gewricht.
Ze moet nu vijf dagen rust hebben, en daarna moet ik het weer rustig opbouwen. Die vrouw dacht ook dat ze nu heel erg vooruit kon gaan, dus ik hoop dat het nu beter zal gaan!