Ik heb een 5 jarige D-pony, genaamd Larissa. Ze is nu ongeveer 1 3/4 jaar onder het zadel en ik heb haar zelf beleerd. We hebben 2 maanden onze eerste B dressuur wedstrijd gereden, en daar hadden we 188 punten.
Ik rijd haar ongeveer drie tot vier keer in de week, en dan een half uurtje tot een uurtje. Heel af en toe longeer ik haar ook wel eens. Na donderdag heb ik haar alleen nog gelongeerd, omdat ik nu niet wil rijden omdat ik denk dat ze echt ergens last van heeft.
Nu heeft ze het buigen altijd al wat moeilijk gevonden, rechtsom meer dan linksom. Ook heeft ze eerst een hele tijd met haar hoofd geslagen. We hebben er toen een tandarts bij gehaald en een ander bit gebruikt. We reden eerst met een enkel gebroken, en nu met een dubbel gebroken koper bitje. Hierdoor hadden we het schudden er eigenlijk ook wel uit gekregen, ze deed het heel af en toe nog als gespannen was.
De laatste drie weken heeft ze alleen wat vreemd gedrag onder het zadel. Het begon met de galop. Normaal galoppeerde ze altijd mooi aan. Soms eens verkeerd, maar eigenlijk hebben we dat er wel uit gekregen. Ongeveer drie weken terug begon ze heel geïrriteerd aan te galopperen. Ze deed de oren in haar nek, zwiepte met haar staart en ik moest haar echt goed been geven. Terwijl ze normaal al in de galop springt zodra ik mijn buitenbeen achter de singel leg en doorzit. Het begon dus gewoon met geïrriteerd aanspringen, maar dat breidde zich uit naar heel geïrriteerd met het hoofd omhoog lopen (soms schudden) tijdens het doorzitten. De ene dag was dit erger dan anders, maar ze vond het niet echt fijn. Ik vond het vooral vreemd dat ze weer zo met haar hoofd begon te slaan, omdat ze dit al een hele tijd niet meer deed. Ik ging er eerst vanuit dat het een rij technisch probleem was, dus de keren daarop heb ik goed geoefend met het doorzitten. Ik ging dan doorzitten en net voordat ik voelde dat het vervelend voor haar werd ging ik weer lichtrijden. Uiteindelijk kon ik dus wel weer normaal doorzitten, maar het aangalopperen bleef ze vervelend vinden.
Ook spring ik wel eens met haar. Ik zit op een ponyclub en een keer per week hebben we daar les. Het laatste half uurtje springen we dan altijd even. We springen nog niet zo heel hoog, ongeveer 50/60 cm. Dit doen we vooral om het rustig op te bouwen en haar wat vertrouwen te geven. Nu drukt ze boven de sprong enorm haar rug weg. Ze vindt het springen leuk, ze gaat vrolijk op de hindernis af, maar boven de sprong doet ze dus zo raar. Drie weken geleden tijdens het springen begon ze ineens met weigeren, en dan niet een keertje, maar meerdere keren. Ze weigerde eerder ook wel eens als ze een hindernis spannend vond, maar dit was een normaal stijltje die ze echt wel gewend was. Zodra ze de hindernis had gesprongen had ik haar beloont en ben nog een keer balkjes gaan draven voor ik haar uitstapte, zodat ik het goed had afgesloten.
Het aansingelen vond ze nooit echt leuk. Ze stond eerder wel braaf stil, maar ze zet altijd haar buik wel wat uit en zwiept wat met haar staart. Sinds drie weken is dit gedrag ook erger geworden. Donderdag was het zelfs zo erg dat ze me probeerde te bijten en ze sloeg heel veel met haar hoofd.
Ook heeft ze de laatste tijd bij het opstappen dat ze niet echt meer stil wil staan, terwijl ze dit eerst wel altijd deed. Dit zou er dus ook nog wel mee te maken kunnen hebben dat ze het rijden vervelend vindt.
Voor jullie allemaal beginnen te zeggen dat er wat mis is en er een osteopaat of iets bij moet komen: Dit weet ik. Ik wil er ook heel graag een osteopaat bij halen, maar mijn ouders zeggen dat ze niks aan Larissa kunnen zien. Zodra je haar rug voelt, drukt ze hem hooguit een heel klein beetje weg, en in de wei heeft ze nog meer dan genoeg energie, maar ik heb echt het idee dat er iets mis met haar is. Haar gedrag (onder het zadel) kan niet door niks ineens zo erg achteruit zijn gegaan... Daar moet wel een reden voor zijn.
Nu hebben mijn ouders gelukkig gezegd dat ik er wel iemand bij mag halen, maar dan moet ik het zelf betalen. Mijn vraag aan jullie is dan ook wie/wat kan ik er het beste bij halen? Een osteopaat? Een dierenarts? Een zadelpasser?
Ik denk zelf het meest aan een osteopaat, en dan kan ik eventueel later nog een zadelpasser laten komen.
Als jullie nog iets weten, hoor ik het heel graag!! Ik vind het maar niks dat ponylief pijn of iets heeft, en wil ook dat er zo snel mogelijk iets aan wordt gedaan, het liefst deze week nog!!!
Groetjes Julia