Cavalor; Fiber Force vs Strucomix

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Cavalor; Fiber Force vs Strucomix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:36

Voor de aankomende winter ben ik op zoek naar iets om bij te voeren.

Mijn mini en 2 shetlanders hebben nu nog genoeg gras staan maar straks niet meer. Afgelopen voorjaar toen ik mijn mini kreeg was ze best schraal geworden in de winter waardoor ik sowieso haar iets bij wil gaan voeren. De shetlanders zijn moeder en dochter, moeder 5 jaar, veulen 5 maanden.

Nou ben ik dus op zoek naar iets wat laag in suikers en zetmeel is, wat niet te veel aandoet als krachtvoer, het werk wat ze verzetten is minimaal namelijk.

Nou viel mijn oog op de cavalor fiber force of de strucomix (sensitive). Al veel gegoogled maar ik kom er niet echt uit wat nou geschikter is voor mijn dieren. Mijn shet merrie zal meer een handje voor de smaak krijgen, mijn veulen wellicht wat door haar veulenbrok heen.

Barst los en alvast bedankt! :D

Edit: een vitamine korrel krijgen ze al!

Martje80

Re: Cavalor; Fiber Force vs Strucomix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:17

Ik denk niet dat je voor het aanzetten een muesli oid moet gaan voeten. Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit lijkt me beter. Helemaal voor jong spul in de groei.

Strucomix is er in verschillende varianten. Al met al nog best een aandeel suiker en zetmeel. Dat zit heel weinig in de fiber force. Daar zou ik dan eerder voor kiezen voor een sober ras.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:28

ik voerde ook de strucomix sensitive vanwege laag suiker en zetmeel gehalte.
Tot ik de Vitalbix ontdekte. nog minder suiker en zetmeel.
En minder van nodig om vitamines en mineralen binnen te krijgen.
www.feralhorsecare.com

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:21

Hoeveel hooi krijgen ze?
Ik zou idd eerder kijken of je ze meer ruwvoer kunt aanbieden en evt aanvullen met een vit/min korreltje

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:24

Fiberforce is daarvoor geschikt en volgens mij het enigste 'paardenvoer' dat zo laag in eiwit en zetmeel is.
Mijn paard had een zeldzame aandoening waardoor hij geen suikers en zetmeel kon verteren, het teveel aan die voedingsstoffen konden hem na enkele maanden zo opbreken dat hij een wandelend skelet zou zijn tot zelf de dood.

Fiberforce werd mij aangeraden en heb dit ook gevolgd, heb ook eens ander voer gehad (sport mix zero van Aveva, had maar 0,5 tot 1% meer aan suikers & zetmeel), maar daar deed die het meteen enorm slecht op!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 17:27

Ze krijgen onbeperkt hooi straks weer. Ze zijn nu allemaal nog prima op gewicht. :) Het is de bedoeling om iets bij te voeren om het zo te houden als ik zie dat ze toch niet genoeg blijkt te hebben aan alleen onbeperkt ruwvoer + vitaminekorrel.

Dan is de fiber force de betere keus? Wat is het grote verschil tussen fiber force en strucomix, dat kan ik niet helemaal vinden. Als ik het zo lees lijkt het mij vergelijkbaar maar ik ben dan ook geen voedingsdeskundige. :)

Ik ga de andere dingen ook even opzoeken. Bedankt!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:29

In fiberforce zit nog meer luzerne voor een betere spijsvertering. In de strucomix zitten meer kruiden dan luzerne als ik mij niet vergis.
Mijn paarden staan op fiberforce en ik geef een handje strucomix erbij. Doen ze het super op.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:30

Strucomix is 25% suikers EN zetmeel tesamen terwijl Fiberforce maar 8% is (per kg) + dat fiberforce meer structuur en luzerne heeft,wat voor een betere spijtvertering zorgt.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:34

fiberforce ook prima, maar de vitalbix heeft 2,9 suiker om 3 zetmeel. nog weer lager dan de fiber dus.
( niet dat het hier om het voer met minste suiker/zetmeel gaat,maar toch om even aan te geven.)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:37

Vitalbix is wel in de andere gehaltes veel hoger + kostelijker per zak (net niet 2 keer zo duur)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:03

Een pony die weinig werk verzet kan in principe leven op genoeg ruwvoer en een vitamine korrel. ( let wel op het gehalte droge stof in het ruwvoer!)
Wil je iets bijvoeren dan zou ik voor moeders kiezen voor Lucerne, of voor beide bijvoorbeeld gras mix
In de winter is het aan te bevelen om olie bij te voeren omdat er in de winter minder omega vetzuren in de voeding zitten.

Mijn oudje van 29 leeft op gras, Lexa Senior Mineraal ( vitamine korrel ) en wat speedibeet met een handje care4life voor de smaak. Ik heb gisteren nog een rit van 2,5 uur gemaakt en dat gaat prima :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:23

LauLauu schreef:
Vitalbix is wel in de andere gehaltes veel hoger + kostelijker per zak (net niet 2 keer zo duur)

Dat zou betekenen dat je dus te veel vitalbix in gram/kilo voert.
want vitalbix is meer geconsenteerd.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:29

kvika schreef:
LauLauu schreef:

Dat zou betekenen dat je dus te veel vitalbix in gram/kilo voert.
want vitalbix is meer geconsenteerd.

Ik geef het niet haha, zoek het op voervergelijk de gehaltes :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:43

Of iets duur is per zak zegt niet zo veel... hoeveel je er van voert is de clou.
Als je van het dure spul maar een derde van de hoeveelheid voert als het goedkopere spul kun je zelfs goedkoper uit zijn met het duurdere spul.
Als je dat niet meeneemt in de berekeningen vergelijk je appels met peren.

(Even de inhoud/ingrediënten daar gelaten)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:55

Ik vind Fiber Force erg fijn voer.
Je zou ook eens kunnen kijken naar Marstall Faser Light of Marstall Vito. Beiden ook laag in suikers en zetmeel, speciaal voor sobere paarden.
Ik zou voor jouw pony's dan nog eerder kijken naar de vito, omdat ze al een vitaminebrok krijgen.

Wat betreft de kosten van Vitalbix: in verhouding is het helemaal niet zo duur, omdat je minder voert. Prima voer ook overigens. Maar pony's van TS krijgen al een vitaminebrok, dus niet echt van toepassing.