Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:14

Vooropgesteld; Met DA word morgen eerste werk uiteraard contact opgenomen, voor op zijn minst een goed urineonderzoek..

Maar omdat paard dus voor de rest hollands welvaren is, glimt als een spiegel (zonder poetsbeurt), sterker nog, ik er vanochtend nog heerlijk op heb buitengereden, wilde ik hier even naar ervaringen vragen.

Hier moet ik eerlijkheidshalve wel bij vertellen, dat zij dus van de week ineens op stal vol met de bulten van de contact allergie stond, dit blijkt voor nu van het stro te zijn en dus staat ze in kale box, sinds 2 nachten, dus geen bulten meer, maar waardoor de witte ochtendurine dus ineens echt heel duidelijk opvalt.

Nu ik er over nadenk, heb ik wel al eens eerder een soort wittige uitslag aan binnenkant van haar achterhoeven gezien, maar dit is dus duidelijk niet elke dag aan de hand, want gisterochtend, zag ik dus niets en toen was haar box dus ook al kaal. Ook zie ik deze vlek dus niet verschijnen in wei of paddock en ik loop alles elke ochtend helemaal na.
Ik ben dus wel (helaas) maar al te bekend met donkere urine en de daar bij behorende ellendige ziektes, maar ik heb dit serieus nog niet eerder gezien en google is niet mijn beste vriend, want ik kan er te weinig over vinden

Afbeelding
P.S. Let niet op de donkere vlek, want die zit dus al vanaf het begin in die rubber mat...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:17

Dit heb ik gevonden, maar kan niet zo 123 vinden waar het vet vandaan zou komen en/of het ernstig zou kunnen zijn:
Citaat:
Melkachtig witte urine:;
Urine heeft een melkachtig wit, troebel uiterlijk door de aanwezigheid van vetten.

Lees net dat merries ook een melkachtige emulsie urine kunnen hebben tijdens/rondom hun hengstigheid en dracht..
Dat heeft dan met eiwitten te maken
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-10-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:21

Thanks Brainless, dit had ik dus ook gevonden,maar wat ik daar nou toch van moet denken eigenlijk, ging volgens mij ook meer over kleine huisdieren, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik hoop eigenlijk op mensen die dit ook eens hebben meegemaakt bij hun paard?

Ik heb idd een onvervalste sloerie, maar dit lijkt verdorie wel witkalk! En ze is (nog niet) hengstig...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:23

Maar ook bij drachtigheid is melkachtige urine niet apart.
Dus het komt wel vaker voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:49

Ze is 14 jaar en als die drachtig is, eet ik mijn schoen op, want dan heb ik serieus wat gemist geloof ik... :j :j

Woon ernaast namelijk en stond hier half jaar geleden wel een ruin, maar dat was zon sul, die zou met de beste wil van de wereld niet eens een klophengst kunnen zijn... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:46

Gisteravond dus staan toekijken, terwijl ze stond te plassen en daar was niets mee aan de hand. Helder en gelig. Vanochtend tel. Spreekuur met DA gehad en die kon er ook al niets zinnigs over zeggen, dus nu aan mij de eer om urine op te gaan vangen.
Paard plast standaard zodra ik binnen kom in de ochtend, maar uiteraard nu dus niet, morgen ochtend poging 2...

Word vervolgd bij interesse...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:48

Apart zeg ...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:38

Ik ben ook wel benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Mijn vorige merrie plaste ook wel eens witte urine, maar dat was dan wanneer ze hengstig was en dat zag er toch ook niet zo uit.

Misschien iets van blaas of nierstenen/gruis? Dat als ze lang niet geplast heeft het geconcentreerder is en daardoor wit uit slaat?
Maar dat zou terug te zien zijn in een urine onderzoek. Dan zijn er vaak wel kristallen te zien onder de microscoop, ook als t niet zo extreem/geconcentreerd is.

Hopelijk lukt t je snel om urine op te vangen, dat is bij paarden soms nog een hele uitdaging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:50

Hahaha, dat is het dus ook! Een uitdaging! Wil dus wel de ochtendurine opvangen, omdat je het ook geen hele nacht kan laten staan, voor goed resultaat onderzoek.
Maar gisteren verdomde ze het om te plassen en vanochtend, flikte ze het prompt toen ik mij net 2 seconden omdraaide om kleine haar prascend te geven.
Sta je dan met je goeie gedrag en je emmer...

Maar ik wil het dus idd laten testen, omdat ik ook een beetje bang ben dat dit wel eens de voorloper kan zijn van nierstenen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:56

Schouw haar eerst eens, als ze hengstig is zal ik het er even bij laten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:59

ohjajoh6 schreef:
Hahaha, dat is het dus ook! Een uitdaging! Wil dus wel de ochtendurine opvangen, omdat je het ook geen hele nacht kan laten staan, voor goed resultaat onderzoek.
Maar gisteren verdomde ze het om te plassen en vanochtend, flikte ze het prompt toen ik mij net 2 seconden omdraaide om kleine haar prascend te geven.
Sta je dan met je goeie gedrag en je emmer...

Maar ik wil het dus idd laten testen, omdat ik ook een beetje bang ben dat dit wel eens de voorloper kan zijn van nierstenen.

Hihi. Alsof ze t express doen he. Ochtend urine is inderdaad wel t beste, maar dan moet t je wel lukken. :D
Morgen weer een kans! Hopelijk lukt t je dan wel. (net doen alsof je de kleine prascend gaat geven en dan snel met de emmer klaar staan, haha)

Barvrouwke schreef:
Schouw haar eerst eens, als ze hengstig is zal ik het er even bij laten.

TS zei eerder dat ze niet hengstig was, maar dan nog. Wittige urine bij hengstigheid ziet er toch wel iets anders uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:02

Is ook geen goede indicatie bij die van mij, want al was ze niet hengstig, 1 aanblik op een hengst en ze is het gelijk!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:52

Heb je de stalvloer toevallig recent eens goed schoongeboent met bleek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:30

Nee, maar fel als dat dit lijkt zou je het haast gaan denken. Was ook echt wit! En zat ook aan binnenkant van achterbenen haar hoeven , daar leek het wel melk...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:34

Ja, was het eerste wat in mij opkwam. Vreemd hoor...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:36

ohjajoh6 schreef:
Is ook geen goede indicatie bij die van mij, want al was ze niet hengstig, 1 aanblik op een hengst en ze is het gelijk!

Dat had mijn vorige merrie ook en die bleek cystes op haar eierstokken te hebben maar die had weer geen rare plas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:43

Ik had toch altijd begrepen dat veel merries die nooit met mannen lees hengsten on aanraking komen , bij de aanblik alleen al gelijk hengstig kunnen worden? Ik begrijp dat wel eigenlijk: ben zelf ook al weer heel wat jaartjes single, geloof nooit dat de eerste vent die zich weer aan mij waagt het overleven zal... :')

Maar tuthola heeft dus weer niet geplast vanochtend, ze weet het hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:13

Zit dus op DA te wachten want ze verkrampte helemaal vanochtend en ging in raar soort strek stand staan maar niet plassen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:15

Oh dat is niet goed. :(:)

Zou me dan toch niets verbazen als er ergens een steentje zit eigenlijk, nier of blaas steen. Kan heel flink pijn doen. Arm dier.

Hopelijk kan de dierenarts haar snel helpen.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:20

Succes dadelijk met de da
Hopelijk kan hij haar helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:36

DA belt net, om te vragen of het niet verstandiger is om naar de kliniek te komen, voor een echo en dmv catheter urine af te nemen. Dus gaan straks maar lopen ernaar toe, geen trailer en zit toch aan het einde van de weg. Maar zit me niet lekker hoor, want is het steen dan moet die operatief verwijderd worden...

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:38

Ojee, succes ts!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:39

volgens mij is dit normaal,zijn gewoon zouten/mineralen die ze uitplast.
Die zie je normaal gesproken niet omdat er strooisel in een stal ligt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:41

ohjajoh6 schreef:
Zit dus op DA te wachten want ze verkrampte helemaal vanochtend en ging in raar soort strek stand staan maar niet plassen...

ohhh...dit lees ik net...klinkt als nierkoliek...Blijf erbij om te kijken of ze echt gaat plassen,zoniet de da bellen,die kan een infuus aanleggen om haar te laten plassen.
Paard in deze toestand niet vervoeren,je weet niet hoe vol de blaas is,is levensgevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:55

Ze heeft uiteindelijk wel geplast op de wei geerke en kan ik dan ook niet naar eind van de straat wandelen met haar? Want daar zit de kliniek...